Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,933   Posts: 1,585,489   Online: 892

Results 1 to 9 of 9

Thread: Nova processor

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Nova processor

Afgelopen zaterdag heb ik van Jaap een Nova processor overgenomen. Omdat hij er al heel lang niet meer mee werkte kon Jaap me niet veel over het apparaat vertellen. Is er misschien iemand anders die ervaringen heeft met een Nova? Ik wil graag weten hoe ik hem goed schoon kan maken en hoe je er het beste mee kan werken (agitatie etc.)

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Afgelopen zaterdag heb ik van Jaap een Nova processor overgenomen. Omdat hij er al heel lang niet meer mee werkte kon Jaap me niet veel over het apparaat vertellen. Is er misschien iemand anders die ervaringen heeft met een Nova? Ik wil graag weten hoe ik hem goed schoon kan maken en hoe je er het beste mee kan werken (agitatie etc.)
    Ik ben zelf zeer tevreden met mijn Nova. Je bent gelijk start klaar, je chemie blijft lang goed (wel een extra bedekking op je sleuven leggen, bv huishoud folie of zo, de originele buisjes sluiten niet goed af). Heb je het model met verwarmde sleuven? Erg praktisch in de winter!

Mbt tot schoonmaken: er zijn een aantal mogelijkheden. Gewoon warm water en een dunne borstel, water en een scheut chloor, overnacht laten staan in water met een aantal bruistabletten voor gebit reiniging, tot zeer agressief met kalium dichromaat (doe maar niet, te giftig/carcinogeen). Mijn Nova was met kleuren chemie gebruikt,de ontwikkelsleuf was helemaal zwart, nu iets minder zwart. Ik nam aan dat als het "vuil" zo vast zat er geen probleem met ontwikkelen zou moeten zijn, en totnutoe heb ik ook geen problemen.

Ik neem aan dat je ook de speciale Nova klemmen hebt om het papier vast te houden, ontwikkelen gaat simpel: klem de klem op de boven rand van het papier, laat het vel er soepel en vlot in de sleuf glijden, en beweeg het papier op ene neer door zeg tot 1/3 eruit te trekken en weer te laten zakken. Dit hoef je niet continu te doen, wel regelmatig, aan het begin wat meer, je komt er wel achter. Als je helemaal niet beweegt kan je het "wafel patroon" van de sleuf wand op je papier krijgen.

Veel plezier met je Nova,

Mvgr,

Cor

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Cor,
    Dank je voor deze informatie. Vooral de bruistabletten lijken me wel wat. Eindelijk eens die dingen van mijn vader gebruiken :-)
    Een van de uitlooppijpjes is afgebroken maar daarvoor biedt Nova een reparatiesetje, aardige mensen daar bij Nova.
    Cor, heb jij een drie of een vier?

Groet, Rob

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een van de uitlooppijpjes is afgebroken
    Als je denkt dat het aan mij ligt, dan zijn de kosten voor mij...!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Als je denkt dat het aan mij ligt, dan zijn de kosten voor mij...!
    Beste Jaap,
    Ben je nou helemaal... Ik kwam erachter toen ik een van de slangetjes aanraakte; deze was wat wiebelig. Een deel van het pijpje zat nog aan de processor en het andere deel in het slangetje. Volgens mij is het wel weer aan elkaar te lijmen en daarom heb ik bij Nova gevraagd welke lijm ik het beste kan gebruiken. Uit de reactie bleek dus dat er reparatie-setjes zijn. Deze bestaan uit drie buisjes, drie slangetjes, drie kraantjes en een speciale lijm. Het afgebroken pijpje boor je uit met een 10mm boor en daarna lijm je het reservepijpje er in.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Hallo Cor,
    Dank je voor deze informatie. Vooral de bruistabletten lijken me wel wat. Eindelijk eens die dingen van mijn vader gebruiken :-)
    Een van de uitlooppijpjes is afgebroken maar daarvoor biedt Nova een reparatiesetje, aardige mensen daar bij Nova.
    Cor, heb jij een drie of een vier?

Groet, Rob
    Rob,

Ik heb 2 "quads" (zo heten ze geloof ik), dus elk met 4 sleuven, in de maat 20*25; die gebruik ik bijna permanent en een in de maat 30*40, die ik alleen gebruik als ik veel van die maat afdruk. Ik gebruik de laatste sleuf als (voor) spoel sleuf waar ik langzaam continu water door heen laat lopen. Heb zelf uit perspex een 24*30 "nova" gemaakt, maar dat was geen groot succes, en kon al snel tweede hands de echte Nova's aanschaffen.

Veel plezier met je aanschaf!

Mvgr,

Cor

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Robbedoes,
    ik gebruik de 3-sleufs verwarmde uitvoering al jaren met plezier. Agiteren doe ik als volgt:
    in de sleuf omlaag, rustig horizontaal schuiven tot einde sleuf, ongeveer 25 % opbeuren en terug schuiven naar begin van de sleuf, dan omlaag en weer naar het einde van de sleuf enz..
    Ik beweeg 15 cycli in een minuut, en de resultaten zijn zeer bevredigend.
    Staat mij bij dat dit zo beschreven staat in de handleiding.

groet,

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Rob,

Ik heb 2 "quads" (zo heten ze geloof ik), dus elk met 4 sleuven, in de maat 20*25; die gebruik ik bijna permanent en een in de maat 30*40, die ik alleen gebruik als ik veel van die maat afdruk. Ik gebruik de laatste sleuf als (voor) spoel sleuf waar ik langzaam continu water door heen laat lopen. Heb zelf uit perspex een 24*30 "nova" gemaakt, maar dat was geen groot succes, en kon al snel tweede hands de echte Nova's aanschaffen.

Veel plezier met je aanschaf!

Mvgr,

Cor
    Hallo Cor,
    "Quad" is volgens mij de juiste benaming. Ik heb de drie-versie. Dat maakt, op de ene sleuf na, niet veel uit denk ik.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Robbedoes,
    ik gebruik de 3-sleufs verwarmde uitvoering al jaren met plezier. Agiteren doe ik als volgt:
    in de sleuf omlaag, rustig horizontaal schuiven tot einde sleuf, ongeveer 25 % opbeuren en terug schuiven naar begin van de sleuf, dan omlaag en weer naar het einde van de sleuf enz..
    Ik beweeg 15 cycli in een minuut, en de resultaten zijn zeer bevredigend.
    Staat mij bij dat dit zo beschreven staat in de handleiding.

groet,

Guus
    Hoi Guus,
    Dank je. In mijn postvakje trof ik een gescande handleiding aan. Waarschijnlijk staat daar in wat je net beschreven hebt.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin