Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,938   Posts: 1,557,316   Online: 977

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    Multi Format

temperatuur filmdroogkast?

Heb gisteren mijn 'nieuwe' filmdroogkast de garage ingesleurd. Leuk ding, niet zo hoog als die van Gary, zeker niet voor anderhalve meter lange filmrollen in te drogen, maar dat is ook niet mijn bedoeling. Een 120 rol kan er mooi in omhoog hangen, naast 3 verdiepingen vlakfilm.

Ik kan de temperatuur erop instellen van 20 tot 90 graden celcius maar ik zou graag mijn films drogen en niet koken!

Wat is een aanbevolen temperatuur en op welke tijd mag ik daarbij verwachten dat de films droog zijn?

Bedankt en groeten,
    Geert

Shooter
    4x5 Format
    Ik zal eens meten wat de temp in de mijne is. Wordt vervolgd

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het is niet aan te bevelen boven de 60ºC te gaan.
    Maar mijn idee geeft aan dat rond de 30ºC ook het gewenste resultaat oplevert. Heb je ontzettende haast dan ga je wat hoger zitten.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb ook een droogkast in de garage staan van 2.20meter.
    Als eerste heb ik de verwarmingsunit en de ventilator eruit gesloopt.
    Ik wil hem nog inkorten omdat hij anders niet past, maar das een ander verhaal.

Volgens mij is drogen aan de lucht (langzaam) nog steeds de beste methode zodat het overtollige water er af kan lopen ipv opdroogt door hitte.
    Daarnaast is het verhogen van de temperatuur misschien niet goed voor je emulsie/film drager.

Lucht in beweging brengen brengt ook stof mee die dan kan neerslaan op je neg.

Ik wil de kast alleen gebruiken om te voorkomen dat door luchtbeweging stof op het neg terecht komt.

Wil je binnen 15 minuten resultaat, dan moet je wel verwarmen....

Shooter
    Multi Format
    Willie Jan,

in de mijne zit geen ventilator, enkel een verwarmingselement op de bodem van de kast. Er wordt dus niet meer turbulentie gemaakt dan degene die ontstaat door het verwarmen van de lucht.

G

Shooter
    4x5 Format
    38 graden

mijn ervaring (met ventilator) eerst 10-15 min uitdruipen. Dan laatste druppel die aan de filmhoek blijft hangen wegnemen met stukje vloeipapier, dan 10min nadrogen met verwarming. Om te drogen heb je droge lucht nodig. Liever gefilterde lucht dan lucht die via allerlei spleetjes en kieren naar binnen komt.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Niet vergeten: je film van één zijde afzemen...(niet de emulsie zijde)

En Wille-Jan zegt het correct, helaas wie van ons heeft er zoveel geduld??
    :-)

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    En Wille-Jan zegt het correct, helaas wie van ons heeft er zoveel geduld??
    :-)
    Ik tot nu toe

G

Shooter
    4x5 Format
    Dat is natuurlijk de reden dat ze bij het fabriceren van chips, een proces wat uitermate gevoelig is voor stof, zorgen voor een overdruk ruimte door middel van gefilterde lucht die met ventilatoren de ruimte wordt ingeblazen

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Niet vergeten: je film van één zijde afzemen...(niet de emulsie zijde)
    Ik zeem nooit af en heb nog nimmer droogvlekken gezien. Wel bij kleinbeeld, maar bij 120 nooit. Niet zemen is mijn advies dan ook, dat voorkomt krassen.
    Of is het water bij bij uit de kraan schoner?

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin