Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,646   Posts: 1,481,272   Online: 836

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    35mm

vraag over de jobo atl 1000

hallo
    ik heb een vraag over de jobo atl 1000.kan iemand mij vertellen op wat voor stand de jobo moet staan als ik een kleinbeeld film ga ontwikkelen.moet de jobo op c41 staan of op c41+1 of op c41+2 of op c41+3.en hoeveel chemie moet ik gebruiken.alvast bedankt.
    groeten
    hese50

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat hangt ervan af welk C41 proces je gebruikt.
    C41 - ontwikkelaar, bleek- en fixeerbad wordt aangeduid als C41 3 tijd is 3'15",
    C41 - ontwikkelaar, bleek- en fixeerbad wordt aangeduid als C41 3+1 tijd is 3'45" (push +1),
    C41 - ontwikkelaar, gecombineerd bleekfixbad wordt aangeduid als C41 2 tijd is 3'15".

Dat laatste heeft weinig zin heb ik gemerkt omdat de latitude van de film zo ruim is dat je een onderbelichte film met 1 stop beter kunt ontwikkelen op 3'15".

Kodak Portra 160 heeft in sommige ontwikkelaars (zoals bijv. Amaloco K54) iets meer tijd nodig ongeveer 15 seconden.
    Deze ontwikkel je dan op 3'30".
    harry

Release, the best you can do...

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Als je een nieuw type ATL 1000 hebt is deze link wellicht nuttig:

http://www.jobousadarkroom.com/instr...tl-1500_00.htm

Als je een ouder type ATL 1000 hebt, zoals ik, is bij de standaarduitvoering geen C41 tweebadsproces mogelijkheid ingeprogrammeerd (op de draaiknop is dan slechts aangegeven C41 +1, C41+ 2 etc). In principe zijn dan alleen C-41 driebadsprocessen mogelijk.

Dit wordt door degenen die het C41 tweebadsproces toch willen gebruiken dan ook wel omzeild door het apparaat dan het (wel standaard geprogrammeerde) C-41 driebadsprogramma te laten draaien, het eerste flesje van het apparaat met de kleurontwikkelaar, het tweede flesje met de bleekfixeer en het derde flesje gewoon met water te vullen. Nadeel hiervan is dat er vrij lang wordt gespoeld met hetzelfde water dat dus steeds meer vervuild raakt. Er kunnen hierdoor kleurzwemen opreden, afhankelijk van de film. Je zou dan door testen een film moeten vinden die dat probleem niet heeft.

Als je een ouder type hebt is een mogelijkheid ook om een andere microprocessor (EPROM) erin te zetten. Ik gebruik er sinds kort bijvoorbeeld een die wel geschikt is voor het tweebadsproces. Heel af en toe staat er een op ebay. Ook is er een post op APUG van iemand die zijn processor voor de ATL 1000 wil laten herprogrammeren.

http://www.apug.org/forums/forum43/5...tl-1000-a.html

Ik begrijp uit je mail dat je geen handleiding hebt ? Ik heb een handleiding voor de ATL 1000 met de procestijden (die verschillen van de voor de atl 1000/1500 gecombineerde handleiding op internet !). Als je interesse hebt, laat het me even weten, dan zal ik hem een keer scannen voor je.

vr groet

J willem
    Last edited by willem; 06-15-2008 at 10:13 AM. Click to view previous post history.

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    ik weet niet wie het zijn en hoe recent de info is, maar als je inderdaad het oudere type hebt is dit wellicht een mogelijkheid. Een standaard eprom lijkt qua kosten mee te vallen :

http://www.schleich.lu/tarifs/tarif_jobospareparts.pdf

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dit kwam ik net tegen op de engelse APUG mbt het reprogrameren van de ATL 1000.
    http://www.tk-imaging.de/ATL1000.html.
    Voor de kosten hoef je het volgens mij niet te laten.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin