Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,916   Posts: 1,521,852   Online: 1102

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 26
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jawel Fred,
    Het was een enerverend weekend daar in België. Moet nog beginnen met alles uit te werken. Materiaal is inmiddels wel ontwikkeld maar de tijd voor de volgende stap ontbreekt nog even.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Fred,
    At your service...

Foto 1 de "regenpijp" die boven de natte kant hangt.
    Foto 2 de flexibele bocht met de inline ventilator met 2 snelheden.
    Foto 3 hier zie je goed de gaten.
    Let op de laatste fot moet een kwartslag CCW gedraid worden. Je kijkt er vanonder tegenaan.
    Harry,

ik heb een soorgelijk systeem in de DOKA, maar dan wel met een buis van kleinere diameter.
    De mijne is op ongeveer 40cm boven de ontwikkelschalen tegen de muur aangebracht, met de 'zuiggaten' 15 graden naar onder gericht zodat de dampen en geurtjes van de chemie direct weggezogen worden (voor zover dit mogelijk is) ipv eerst (letterlijk!) langs je neus weg naar het plafond toe weggezogen worden.

De gaatjes in de buis zijn ook wat kleiner van diameter (12mm, zo'n 10 over 1,5m): volgens mij geeft dit een krachtiger en gerichter afzuiging. Ze waren eerst maar 10mm, maar dat gaf storende fluittonen.

Ik heb géén specifieke luchttoevoer. Mijn DOKA heeft voldoende spleten en kieren (in discreet weggestopte hoekjes) om de aanvoer van verse lucht te voorzien.
    Ik had ooit gedacht om hiervoor nog een extra rooster te installeren, maar na zo'n jaar in mijn meest recente garage-DOKA van 5m2 (ong. 12m3 - ventilator trekt 80m3 / uur) heb ik er nog geen zuurstofgebrek gemerkt.

Fred,

organisatorisch moet je dat wel eens goed bestuderen, zeker met de geplande uitbreiding van de 'kleine' DOKA.

In de Engelse forums hier zijn wel wat discussies terug te vinden over het onderwerp.
    Qua sterkte van de ventilator, moet je rekenen op een luchtverversing van (6 x het volume van de DOKA) per uur. Iedere ventilator die je in de Brico of Gamma vindt, vermeldt het afzuigvolume. Geeft je dadelijk een idee van de prijs.

G

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ik heb tegenwoordig voldoende frisse lucht in mijn doka. Ik heb een centrifugaal-ventilator (150m3 per uur) in een geluiddichte box, een zgn softbox. (de zgn growshops hebben een goede prijs/ kwaliteit verhouding, degelijk want ze staan meestal 24h per dag aan..). Hierop heb ik twee afzuigslangen gemonteerd, een die eindigt in een kap boven mijn doorloopmachine en een die boven de spoelbak eindigt (aan het einde van deze slang komt nog een kap). De lucht wordt door een derde slang van ongeveer 16 cm diameter naar buiten geblazen. Ik zal morgen een fotootje maken.

De diameter van de aanvoerbuis (30 cm) is groter dan die van de twee aanzuigbuizen. De buis voert lucht aan van buiten, door de onderdruk die de ventilator veroorzaakt. Om hem lichtdicht te maken zit er een flinke bocht in en is hij van binnen met matzwarte schoolbordverf beschilderd.

Zoals hierboven al vermeld: zorg in elk geval dat de damp niet langs je gezicht wordt afgezogen. Dus bijv niet in het plafond een afzuigpunt maken.

groeten,

jw

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Harry,

ik heb een soorgelijk systeem in de DOKA, maar dan wel met een buis van kleinere diameter.
    De mijne is op ongeveer 40cm boven de ontwikkelschalen tegen de muur aangebracht, met de 'zuiggaten' 15 graden naar onder gericht zodat de dampen en geurtjes van de chemie direct weggezogen worden (voor zover dit mogelijk is) ipv eerst (letterlijk!) langs je neus weg naar het plafond toe weggezogen worden. G
    Dat is zeker een betere oplossing maar bouwtechnisch kon ik dat niet realiseren. Deze ventilator heeft zuigkracht genoeg, de gaten zijn op dat volume berekend. Standje 1 zuigt mijn longen er nog bijna uit. :o
    Met andere woorden niet dé ideale oplossing maar wel een oplossing...
    harry

Release, the best you can do...

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    foutje: mijn centrifugaal ventilator heeft een capaciteit van 500 m3 ipv 150 m3.

overigens, lucht neemt graag de kortste route, dus met een buis met gaten die aan een kant afgesloten is, zou het kunnen zijn dat je aan de kant waar de afzuiger zit veel meer 'trek' hebt dan aan de kant waar hij afgesloten is. Een testje met bijvoorbeeld rook/ talkpoeder is hier aan te bevelen.
    Last edited by willem; 07-10-2008 at 06:32 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by willem View Post
    ...
    overigens, lucht neemt graag de kortste route, dus met een buis met gaten die aan een kant afgesloten is, zou het kunnen zijn dat je aan de kant waar de afzuiger zit veel meer 'trek' hebt dan aan de kant waar hij afgesloten is. Een testje met bijvoorbeeld rook is hier aan te bevelen.
    Daarin heb je gelijk... een buis met vertakkingen van identieke lengte verdeeld over het gewenste vlak is zo wel beter... maar maak het maar eens ;-)

G

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ja, lastig, maar als je handig bent met pvc, kan je het volgende bouwen:
    een zgn slothood. Dat is het beste. Ik ben er overigens zelf nog steeds mee bezig..:-) .Zie plaatje. Overigens, is in die op het plaatje de opening wat te groot.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails vent.jpg  
    Last edited by willem; 07-10-2008 at 06:55 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by willem View Post
    Ja, lastig, maar als je handig bent met pvc, kan je het volgende bouwen:
    een zgn slothood. Ik ben er overigens zelf nog steeds mee bezig..:-) .Zie plaatje.
    Hey da's leuk!

Shooter
    4x5 Format
    In de bouw mogen wij niet met pvc buizen werken voor lucht afzuiging/verwarming. Het oppervlak kan door wrijving met de passerende lucht statisch geladen worden. Als dat ook nog dampen die ontvlambaar zijn afgezogen worden heb je een potentieel gevaarlijke situatie. Daarom voor afzuiging van die metalen buizen ( blik spiraal ). Natuurlijk zijn de meeste chemicaliën voor fotografie niet zo brand gevaarlijk en zal 't niet zo'n vaart lopen. Alhoewel Pyrocat zou wel eens heel brandbaar kunnen zijn Pyro=vuur.

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hierbij een paar foto's van de ventilatie in mijn doka. Het is al getest en werkt prima. Ook na een paar uur geen last van irritatie van keel e.d. Fot nr 1 is de aanvoerbuis van verse buitenlucht. Op nummer 2 de afvoer boven de doorloper en nr 3 is de buis die de lucht naar buiten blaast. De buizen gaan door de voormalige bovenlichten naar buiten. Ik heb het raampje hier vervangen door hout met een schuif. Hierop zit nog een plak rubber om strooilicht tegen te houden.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails marktplaats 015.jpg   marktplaats 016.jpg   marktplaats 021.jpg  
    Last edited by willem; 07-10-2008 at 02:38 PM. Click to view previous post history.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin