Discussions: 42,713 | Messages: 574,444 | Members: 28,056 | Online: 357 | Chatroom: 1
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
ByChrome Vacuum Easel
Author: OnTargetInc
49 view(s)
Shen Hao TZ45 IIB Camera
Author: shicks5319
102 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Apparatuur > Donkere kamer > doka luchtverversing

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-11-2008, 05:01 AM   #21 (permalink)
hka

hka's Avatar

Quote:
Originally Posted by willem View Post
overigens, lucht neemt graag de kortste route, dus met een buis met gaten die aan een kant afgesloten is, zou het kunnen zijn dat je aan de kant waar de afzuiger zit veel meer 'trek' hebt dan aan de kant waar hij afgesloten is. Een testje met bijvoorbeeld rook/ talkpoeder is hier aan te bevelen.
Willem je hebt helemaal gelijk. Maar...
Met dat effekt heb ik rekening gehouden en daar waar de meeste trek zit, in mijn geval rechtsboven, sta ik dus niet met mijn snuffel en gaan de geurtjes aan mijn neus voorbij.
Daarmee voorkom ik enigzins de problemen die G al eerder aangaf.
Uiteindelijk is het zoeken naar een compromis.
Als je bij mij dus de vlam in de pijp ziet dan weet je dat ik aan pyro-en ben...

Release, the best you can do...
hka is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 07-12-2008, 01:40 AM   #22 (permalink)

Quote:
Daarmee voorkom ik enigzins de problemen die G al eerder aangaf.
Heb ik 't weer gedaan

Voordat ik mijn doka ombouwde om een spoelbak er in te zetten, had mijn vergroter die zijn koellucht uit de ruimte haalt, een afvoer naar buiten door 't dak. Nu staat te vergroter aan de andere kant en zit er een gat in mijn dak waar niets op aangesloten is. Moet maar snel iets op verzinnen door de hoeveelheid warme lucht die mijn vergroter nu in de doka uitblaast wordt het in de zomer toch onaangenaam warm.
gary mulder is online now   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 07-12-2008, 02:36 AM   #23 (permalink)

fred's Avatar

Al heel wat waardevolle info!
Waarvoor dank.

Nu nog iemand die het komt installeren...
lol
fred is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 07-12-2008, 03:10 AM   #24 (permalink)
hka

hka's Avatar

Quote:
Heb ik 't weer gedaan
Die "G" slaat op Argus' argumenten.

Release, the best you can do...
hka is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 07-12-2008, 03:16 AM   #25 (permalink)

Marco B's Avatar

Ik zie heel professionele oplossingen hier, fraai. Bij mij gaat het iets primitiever. Omdat mijn doka in mijn badkamer is ingebouwd, heb ik simpelweg een badkamer ventilator op de daar aanwezige passieve afvoerbuis geïnstalleerd.

Omdat ik mijn badkamerdeur wel lichtdicht moest maken, en daarmee ook grotendeels luchtdicht, heb ik wel een gat daarin gezaagd en met twee zwart geschilderde roosters en twee stukken zwart passe-partout een lichtsluis gecreëerd. De "inflow" van verse lucht is nu zeer goed en duidelijk voelbaar zonder ongewenste lichtlekkage.

Omdat de ventilatieopening en deur tegenover elkaar liggen, is de luchtstroom door de doka ook ideaal. Mijn chemiebakken staan recht onder de afvoer met de badkamerventilator. Dat is er wel ca. 1.2 meter boven, en niet zoals in sommige foto's hier er direct boven, maar het werkt meer dan afdoende.

Zie deze thread voor een paar plaatjes van mijn doka:

http://www.apug.org/forums/forum43/4...rkrooms-3.html

Je moet wel een eindje naar beneden scrollen tot je mijn post met foto's ziet.
Marco B is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG have the option to remove this ad.)

Old 07-12-2008, 03:23 AM   #26 (permalink)

Quote:
Die "G" slaat op Argus' argumenten.
Wat een opluchting.
Met nadruk op lucht....
gary mulder is online now   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 03:16 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using