Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,688   Posts: 1,548,706   Online: 1231

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 26
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

doka luchtverversing

Beste allen,

Een gezonde lucht in de doka is belangrijk en tot nu toe een punt waar ikzelf nog te weinig aandacht aan gegeven heb.

Wie heeft er in zijn doka gezorgd voor een 'lichtdichte' lucht "verversing/afvoer" en hoe heb je dit uitgewerkt?
    Welk materiaal heb je ervoor gebruikt?

Benieuwd naar jullie oplossingen.

Dank bij voorbaat.

Fred

(heb de 'darkroom portraits' al voor de helft overlopen maar tot nog toe te weinig, geen oplossingen opgemerkt)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Fred,
    ik heb een zogenaamde inline ventilator gemonteerd met voor de inlaat en bij de uitlaat een S-bocht van flexibel materiaal. Daarnaast bij de uitgang nog een lichtsluis a la WBM. De andere afzuigbuizen zijn van plastik regenpijp ě10 cm waarin om de 10 cm gaten zijn geboord van ca ě2,5 cm. Dit alles hangt boven de natte kant.
    De ventilator heeft 2 standen en biedt voldoende verversing om niet uitgerookt te worden door de selenium- of zwavelbaden of iets van dien aard.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Ook makkelijk zelf te doen is inderdaad met een flexible S naar buiten gaan en aan de andere kant een ventilator a la PC of zonnebank zetten. (recupereren uit oude toestellen) Zijn kleine ventilatoren die je met een transfo makkelijk overal op zet. Werkt goed maar ik gebruik dan ook geen zwavel, stinkende Sepia baden, gevaarlijke producten... (voor zovere dat gewone ontw-fix nt gevaarlijk is) dus met wat kelderverluchting ben ik blij.

Groetjes,

Tom

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Werkt goed maar ik gebruik dan ook geen zwavel, stinkende Sepia baden, gevaarlijke producten... (voor zovere dat gewone ontw-fix nt gevaarlijk is) dus met wat kelderverluchting ben ik blij.

Groetjes,

Tom
    Gevaarlijke producten zou ik niet willen zeggen wel kunnen ze onaangenaam ruiken.
    Ben bang dat de PC-fan of die van de zonnebank bij een beetje ruime DoKa niet het gewenste effekt sorteert aangezien het aantal m3 luchtverplaatsing te gering is.
    harry

Shooter
    35mm RF
    gewoon af en toe de deur lekker open. Het is echt allemaal niet zo schadelijk als sommigen beweren. Over het algemeen is het niet schadelijker dan huishoudmiddelen. Almaloco heeft overigens geurvrij stop-en fixeerbad.

Shooter
    35mm
    @harry, ik weet dat het te weinig is maar het is iets... de rest van de tijd staat het keldergat volledig open... dus ik begin toch al met een zuivere kelder...
    @Jaap, dat is ook wel waar... het enige dat ik soms ruik is de azijn van min stop bad, maar2% azijn zal mijn botten wel niet oplossen denk ik :-) eigenlijk valt de rest heel er ggoed mee...

Tom

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    De doka zou kunnen gebruikt worden door twee personen...
    En om de ruimte wat fris te houden
    Kan ik ergens wat beeldekens zien van jullie installaties?

Fred

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Beste allen,

Een gezonde lucht in de doka is belangrijk en tot nu toe een punt waar ikzelf nog te weinig aandacht aan gegeven heb.

Wie heeft er in zijn doka gezorgd voor een 'lichtdichte' lucht "verversing/afvoer" en hoe heb je dit uitgewerkt?
    Welk materiaal heb je ervoor gebruikt?

Benieuwd naar jullie oplossingen.

Dank bij voorbaat.

Fred

(heb de 'darkroom portraits' al voor de helft overlopen maar tot nog toe te weinig, geen oplossingen opgemerkt)
    Iedere luchtverversing komt neer op het aanzuigen en afvoeren van lucht met het doel onaangename geuren te verwijderen. Voor sommige mensen is de geur van azijnzuur onaangenaam. [ ik ga er van uit dat het niet gaat om toxische verbindingen te verwijderen, trouwens je gaat toch geen stoffen in vloeistofvorm toepassen die via de lucht toxische effecten zouden veroorzaken!].
    Het nadeel van luchtverplaatsen is dat je ook stof in beweging zet. In geval van een ruimte bestemd voor vergroten moet je de luchtbeweging niet groter maken dan nodig is om de geuren te verwijderen.
    Persoonlijk pas ik geen actieve luchtverplaatsing toe en ik hoef ook geen knijper op mijn neus te zetten. Maar dat kan ook aan mijn neus liggen.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Fred,
    At your service...

Foto 1 de "regenpijp" die boven de natte kant hangt.
    Foto 2 de flexibele bocht met de inline ventilator met 2 snelheden.
    Foto 3 hier zie je goed de gaten.
    Let op de laatste fot moet een kwartslag CCW gedraid worden. Je kijkt er vanonder tegenaan.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMAGE_00023.jpg   IMAGE_00024.jpg   IMAGE_00025.jpg  
    harry

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Hartelijk dank Harry!

Ben je ondertussen op ronde geweest in BelgiŰ?

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin