Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,143   Online: 847

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: Drogen bariet

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Drogen bariet

Is het mogelijk om bariet te drogen middens bv een bienfang seal pers?

Ik gebruik een pers om foto's middels drymount tissue op te plakken, maar vraag me af of het ook mogelijk is om bariet te drogen in zo'n pers.

Ik kan mij voorstellen dat het vocht weg moet kunnen na verdamping en dat dit niet mogelijk is...
    Met die oude barietpersen die je overal gratis kan ophalen heb ik slechte ervaringen en daarom ben ik ze op gaan plakken op glas om te drogen...

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

Bariet drogen

Hoi, Willy Jan
    Ik droog mijn bariet foto's op gewone formica platen die men soms gebruikt om keuken panelen te maken, zolang ze maar een lichte oppervlakte structuur hebben. Werkt volgens mij nog beter als glas, omdat de lichte oppervlakte structuur verhinderd dat de foto aan het glas kleeft in sommige gevallen. En in ieder geval is het ook goedkoper dan glas en gemakkelijker verkrijgbaar. Ik heb bij een doe het zelf een oude voorraad van overblijfselen van overschotten van zaagwerk voor een appel en een ei opgekocht. En kan vanzelfs tot een 10 tal foto's gelijker tijd opkleven
    Ludo

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je ze op pers droogt op welke ondergrond leg je dan de emulsie??
    Karton bijvoorbeeld. Zie je 't voor je al die vezels en troep in je emulsie...
    Op de stalen onderplaat bijvoorbeeld. Elke oneffenheid zie je en je krijgt volgens mij ook een soort ongecontroleerd glans effekt.
    Met andere woorden zou ik zeggen dat het niet gaat lukken.
    Je ruïneert je kostbare printen ermee.
    Gewoon natuur drogen. Geduld is een schone zaak. Al die flauwekul over rek- en krimpverschijnselen moet je maar met het nodige zout nemen.

Over drogen is een andere thread al voldoende geschreven.
    Even zoeken.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Hoi, Willy Jan
    Ik droog mijn bariet foto's op gewone formica platen die men soms gebruikt om keuken panelen te maken, zolang ze maar een lichte oppervlakte structuur hebben. Werkt volgens mij nog beter als glas,
    Welke plakband gebruik je dan? Ik heb de ervaring dat acquarel-tape niet goed plakt op formica. Als dan een kant van de afdruk losspringt kun je de volgende dag opnieuw beginnen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Welke plakband gebruik je dan? Ik heb de ervaring dat acquarel-tape niet goed plakt op formica. Als dan een kant van de afdruk losspringt kun je de volgende dag opnieuw beginnen.
    Ik heb een tafel gemaakt met 6 schuifpanelen eronder waar een glasplaat opligt. De aquareltape plak ik dus op de foto/glas. Na het drogen gebruik ik een mesje om ze los te snijden. Daarna de tape weer nat maken effe wachten en met een glaskrabber verwijderen.

Ik laat de fotos wel uitdruppen aan een hanger alvorens ze vast te tapen. anders heb je kans dat de lijm onder de foto komt en heb je een foto op glas gelijmd...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Willie Jan,

Op de academie in Hasselt gebruikt men de Seal Bienfang 'groot formaat' (80/120?? of zoiets)
    én voor het drogen van de barietafdrukken
    én voor het opplakken

Ik zelf heb ook een nieuwe Seal Bienfang (werkformaat zo ongeveer 43/53).
    Aangekocht in USA (dollar) en de nodige invoerrechten betaald.

Ik gebruik de Seal Bienfang ook voor bariet op aluminium te plakken.

Mocht ik de aankoop opnieuw doen zou ik een wel nog een formaat groter aankopen zodat ik ook een 50/60 kan drogen en opplakken. (wellicht doe ik dat nog in de volgende jaren)

Een basisuitrusting voor de gedreven barietwerker!
    Last edited by fred; 08-07-2008 at 01:48 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Argentic
    Ik gebruik de gewone acquarel-tape die ik koop bij een groothandel in schilderproducten. Ik maak de tape voor 2/3 in de breede goed vochtig met mijn fingers en laat de rest droog om als de afdrukken goed gedroogt zijn gemakkelijk te kunnen verwijderen van de plaat. Het gedeelte dat ik kleef op de foto is maar enkele mm breed.
    Een van de langste zijden van de foto kleef ik vast en dan neem ik mijn keukenrol van rubber en maak de afdruk zodoende goed vlak alvorens de andere zijden te verkleven.
    Voor mij werkt dit systeem wonderwel, heb nog nooit problemen gehad wet foto's die ik had opgekleeft.
    Als er een droog vlek zou op zijn , dan heb ik nog een middltje dat ik gebruik. Dat is de aloude koperpoets van sidol, dit is een melkachtige substantie welk ik aanbreng op een schimk watje en zo de foto met cirkel vormige bewegingen invrijf, een kleine poos laten drogen en dan met probere watjes opblinken, gebruik makent van dezelfde bewegingen.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Willie Jan,

Op de academie in Hasselt gebruikt men de Seal Bienfang 'groot formaat' (80/120?? of zoiets)
    én voor het drogen van de barietafdrukken
    én voor het opplakken

Ik zelf heb ook een nieuwe Seal Bienfang (werkformaat zo ongeveer 43/53).
    Aangekocht in USA (dollar) en de nodige invoerrechten betaald.

Ik gebruik de Seal Bienfang ook voor bariet op aluminium te plakken.

Mocht ik de aankoop opnieuw doen zou ik een wel nog een formaat groter aankopen zodat ik ook een 50/60 kan drogen en opplakken. (wellicht doe ik dat nog in de volgende jaren)

Een basisuitrusting voor de gedreven barietwerker!
    Voor alle duidelijkheid,eerst de print drogen aan de lucht en dan alle resterende vocht uitpersen met de seal bienfang pers.

Wat de kost van de aankoop betreft: met éénmaal of een paar maal de vakantie over te slaan is ie betaald..., kwestie van prioriteiten te stellen.
    Ondertussen de schoonheid verder ontdekken naast de deur.
    En het milieu vaart er ook wel bij: minder vliegtuig_luchtvervuiling.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Voor alle duidelijkheid,eerst de print drogen aan de lucht en dan alle resterende vocht uitpersen met de seal bienfang pers.

Wat de kost van de aankoop betreft: met éénmaal of een paar maal de vakantie over te slaan is ie betaald..., kwestie van prioriteiten te stellen.
    Ondertussen de schoonheid verder ontdekken naast de deur.
    En het milieu vaart er ook wel bij: minder vliegtuig_luchtvervuiling.
    Ik gebruik een pers die ik heb gekregen van een reclamebureau. Werd gebruikt om t-shirts e.d. te bedrukken (40x40). Deze heb ik middels zeer fijn schuurpapier nog vlakker gemaakt om te voorkomen dat er strukturen ontstaan. Op de foto leg ik bakpapier en dit gaat 1.5 minuten op 85 graden. Daarna plaats ik het geheel direkt tussen 2 platen hout (geplasticificeerd) met gewicht erop zodat het plat blijft. Als je dit niet doet dan gaat je foto met karton krom staan.

Sinds enkele maanden heb ik via freestylephoto van die drymount tissue om een foto op een zuurvrij karton van 3mm te plakken. werkt perfect en met de huidige prijzen daar een koopje... Gewoon inslaan, blijft toch wel goed.

Zo'n grotere bienfang pers is wel ideaal. Alleen via ebay e.d. niet te koop door het gewicht... Daarnaats moet ik nog een snijplank van 60cm minimaal om e.e.a. te kunnen snijden.

Ik had nooit verwacht nog zo veel tijd kwijt te zijn aan het plakken/presenteren van een foto en het uitzoeken wat of de beste methode is.

Shooter
    4x5 Format

drogen barietprint

Ik droog de barietdrukken aan de lucht. Ik leg ze op papier. Het mooiste is echter om ze op plastic horregaas te drogen, om geen chemische stoffen in de print te krijgen.
    Vervolgens komt het pletten van de druk. Dat gebeurt in de pers ( 30 " bij 80 C). De druk wordt beschermd door siliconenpapier.
    Als laatste punt komt het plakken op karton. Zorg er voor dat het karton de tijd heeft gehad om met het vocht in de lucht in evenwicht te komen (laat het een paar weken in de plakruimte equilibreren). Ook de foto moet in evenwicht komen, maar dat duurt meestal niet zo lang. Het kromtrekken is het gevolg verschillende vochttoestanden en de richtingen van karton en papier spelen ook nog een rol.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin