Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,968   Posts: 1,523,405   Online: 1116

Results 1 to 6 of 6
    willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Interesse voor Laborator 54 ?

Zijn er nog geinteresseerden voor een Durst Laborator 54 met accessoires ?
    Geen koop, slechts afhalen.

Shooter
    Medium Format

Interesse voor Laborator 54 ?

Hello,
    I am interested in?
    best regards,
    AR

Shooter
    Medium Format
    Ik ben een beginner als het om analoog afdrukken gaat. Ik ben net begonnen met een cursus en dat bevalt erg goed.
    Nu schiet ik op 6x7cm en binnenkort ook 4x5" en wil graag thuis een doka opbouwen voor de vergrotingen.

Is dit iets voor mij?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Heyda View Post
    Nu schiet ik op 6x7cm en binnenkort ook 4x5" en wil graag thuis een doka opbouwen voor de vergrotingen.

Is dit iets voor mij?
    Uit wat ik zo snel op internet over de Laborator 54 kan vinden, is hij inderdaad bruikbaar tot 4x5. Echter, het gaat wel om een oud model vergroter, ik kwam ergens al een jaren '60 melding tegen... :o Nou zijn Durst's over het algemeen gebouwd als een tank en schijnbaar voor de eeuwigheid, maar het zal toch van de toestand van deze vergroter afhangen of het de moeite waard is. Misschien dat Willem daar nog iets meer over kan zeggen...

Wel denk ik persoonlijk dat je beter naar een moderne versie van de Laborator 1200 met b.v. een mooie Ilford Multigrade 500H kop op zoek kan gaan. Deze combinatie is redelijk gangbaar geweest in Nederland en zeker nog te verkrijgen. Ik heb dit zelf, en het is een groot plezier om er mee te werken. Zie het plaatje hieronder van mijn doka annex badkamer hoe die eruit ziet, het is de linker vergroter (een plek waar je voor deze vergroter zou kunnen kijken is Abro in Zaandam, hoewel dat je natuurlijk geld kost, naast natuurlijk markplaats en speciale tweedehands fotografie sites).

Bovendien zal het een stuk makkelijker zijn om voor dit type vergroter eventuele ontbrekende onderdelen tweedehands te vinden of kopen via b.v. e-bay, dan voor een vergroter uit de jaren '60.

My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Heyda View Post
    Ik ben een beginner als het om analoog afdrukken gaat. Ik ben net begonnen met een cursus en dat bevalt erg goed.

Is dit iets voor mij?
    Je zult je geen buil vallen aan die vergroter. Als hij in goede staat is zou ik geen moment twijvelen, ook gezien de prijs/kwaliteitsverhouding. Zelfs met een ouder model zul je uitstekende drukken kunnen maken.
    Als je wat meer ervaring hebt in het dokawerk en je het gevoel krijgt dat deze vergroter een beperking wordt op de kwaliteit van je werk, kun je altijd nog een betere aanschaffen. Het geeft je bovendien wat meer tijd om te bedenken wat voor vergroter je precies nodig hebt. Een multigradekop is een optie, maar je kunt ook aan koudlicht denken. Of misschien ga je voor het 5x7-formaat of nog groter...

Shooter
    Medium Format
    Dank voor de hulp.

Ik heb zojuist begrepen dat het apparaat inmiddels in Frankrijk (bij Raspaud) in de doka staat.

Helaas.

We zoeken verder....

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin