Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,706   Posts: 1,548,494   Online: 1020

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 47

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Vraag: ik heb bij mijn bussen een groot aantal zwart plastic pijpjes gekregen, allen met een inkeping over de lengte en de helft van de buisjes met een driehoekje recht op de buis. Waarvoor gebruik je die? Om het papier vast te zetten? Heeft iemand er een plaatje van het gebruik?
    Deze schuif/klem je over de ril in de tank waardoor het papier niet meer los kan komen. Die met driehoekjes kun je gebruiken om 2 vellen in de lengterichting achter elkaar te plaatsen.

Bij het ontwikkelen van 8 X 10 in een papier drum kreeg ik hiermee duidelijk ongelijke ontwikkeling op de plaatsen waar deze klemmen zaten, door de extra beweging die ze veroorzaakten.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij het ontwikkelen van 8 X 10 in een papier drum kreeg ik hiermee duidelijk ongelijke ontwikkeling op de plaatsen waar deze klemmen zaten, door de extra beweging die ze veroorzaakten.
    Die klemmetjes kun je gevoeglijk weglaten. Heb ze zelfs nog nooit gebruikt, ook bij meerdere opnamen in een tank niet.
    harry

Release, the best you can do...

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Die klemmetjes kun je gevoeglijk weglaten. Heb ze zelfs nog nooit gebruikt, ook bij meerdere opnamen in een tank niet.
    Ik weet niet hoe het zit met vlakfilm, maar bij papier hangt het van de papiersoort af of het "goed" blijft zitten of niet. gewoon PE papier blijft meestal goed zitten. Bariet niet altijd en kodak ultra-endura ook niet.
    Dus bij Bariet en kodak Ultra-endura raad ik aan om die "klemmetjes" te gebruiken.

à Dieu,
    Johan

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Maarrrrr hoe gebruik ik de buisjes met driehoekjes er aan?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Multi Format
    Heb je geen vaste doka, dan is het redelijk handig te ontwikkelen in een Jobo papiertank met daarin een 2509n spiraal waarin je 6 vlakfilms kan schuiven.
    Spiraal kost nieuw 32 Euro (Fotoguy in Brussel) en een tank kan je voor ongeveer evenveel geld tweedehands kopen. Ik gebruik soms enkel de voet (waar de magneet op vastzit). De 4x5" spiraal past hier perfekt in.

G

Shooter
    4x5 Format
    Heren,

Kan je vlakfilm ook in een jobo of patterson tank ontwikkelen of is het beter in een schaal te doen?

Als het in een tank kan welke moet je dan hebben voor 13x18 film?

R
    Heb je geen vaste doka, dan is het redelijk handig te ontwikkelen in een Jobo papiertank met daarin een 2509n spiraal waarin je 6 vlakfilms kan schuiven.

Kan het zo zijn dat je in die 2509n spiraal alleen maar 4 X 5 film kunt doen ?

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Kan het zo zijn dat je in die 2509n spiraal alleen maar 4 X 5 film kunt doen ?
    Neen... ook 9x12cm en 6x9cm maar wel enkel in vlakfilm. Geen rolfilm.

aja... ik zie het al, hij sprak over 13x18 ;-)

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Maarrrrr hoe gebruik ik de buisjes met driehoekjes er aan?
    Dat zijn zgn. separators. Stel je hebt een drum (bijv. 2830) waar één 24*30cm in kan. Door nu te zoeken naar het juiste rillenpatroon kunnen er dan ook vier 13*18cm in. Even vogelen met een 13*18 printje door de tank zie je al snel tussen welke rillen deze maat past.
    Als je de vier printen erin wilt doen zitten er twee onderin naast elkaar en daarboven zitten dan de andere twee. Om te voorkomen dat ze gaan zwemmen steek je in het midden (op de snijlijnen) en aan beide zijden zo'n buisje met de driehoekjes.
    Zoals aan aangegeven heb ik dat nog nooit gedaan. Ook niet met bariet en ook niet met kleurpapier, PE dus.
    Bij de nieuwe drums worden ze volgens mij al helemaal niet meer meegeleverd.
    Dat laatste kan ik niet definitief bevestigen.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    thanx!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Al eens gedacht over PVC pijpen van de bouwmarkt? Wat hoger dan de film om onderin ontwikkelaar te kunnen doen als hij rechtop staat. Vaste deksel aan de ene kant. Schroefdeksel aan de andere. Eerst ontwikkelaar erin. Film laden in het donker. Deksel erop en rollen maar. Anti-halo laag komt er af in de fixeer.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin