Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,294   Posts: 1,535,539   Online: 1087

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 31 to 40 of 47
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je papier of film moet ontwikkelen wat niet in een bus past, zie ik voordelen van doe-het-zelf. In elk ander geval denk ik dat het gebruiksgemak en lichtdichtheid veel minder is met de DHZ versie. Met de huidige tweedehandsprijzen zie ik geen noodzaak om te hobbieën.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Multi Format

Ontwikkelmachines

Ik zie ook enkele CPA of CPP machines voorbij komen op ebay en marktplaats, iemand enig idee wat daar ooit de nieuwprijs van was?

Bij Jobo zie ik alleen nog een CPE staan die ze leveren, weet iemand hoe het met de oude modellen zit.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De CPA en CPP types liggen nieuw rond de 1250-1500 euris...
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Als je papier of film moet ontwikkelen wat niet in een bus past, zie ik voordelen van doe-het-zelf. In elk ander geval denk ik dat het gebruiksgemak en lichtdichtheid veel minder is met de DHZ versie. Met de huidige tweedehandsprijzen zie ik geen noodzaak om te hobbieën.
    Met de huidige 2e hands prijzen is er inderdaad misschien geen reden om te hobbiën. Maar ik zie niet waarom DHZ minder lichtdicht zou zijn. Ik gebruik ze al jaren naar volle tevredenheid.

Quote Originally Posted by obelix View Post
    Die PVC pijp heeft toch ooit in de jaren 80/90 in foto of focus gestaan met een volledige instructie hoe te maken?
    Dat artikel ken ik niet, maar er bestaan meerdere beschrijvingen, artikelen en boeken over DHZ doka-apparatuur.
    Last edited by argentic; 09-22-2008 at 06:42 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format

Ontwikkelmachine

Wat kan je eigenlijk ontwikkelen met een CPE2, papier of ook negatieven en wellicht ook dia?

Ik ben een CPE2 tegen gekomen maar de eigenaar geeft aan dat er een 2840 en een 4531 tank bij zitten. Daarmee is maximaal 4x5 ontwikkeld.
    Ergens zag ik een overzicht dat een 2840 niet in een CPE2 past.

Weet iemand hier meer over?

Nog een andere wellicht niet handige vraag alleen het negatief hoef je in het donker in de tank te doen neem ik aan, de ontwikkelaar kan wel bij daglicht worden ingegoten of moet dat ook in volledige duisternis gebeuren.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De 4531 is een (zeer) oud drumtype en is dacht ik alleen geschikt voor papier.
    De 2800 serie tanks zijn in principe papierdrums maar kunnen ook voor filmontwikkeling gebruikt worden. Je hebt dan wel de filmspoelen en de middenpijp nodig. Nu is niet duidelijk of hij de 4*5" direct tegen de drumwand plakte of dat hij daarvoor de 2509 spoel gebruikt. Dat is wel even belangrijk om te weten. Overigens is de 2840 een grote tank voor filmontwikkeling dus daar kunnen 3 of 4 spoelen tegelijk in. Betekent dat je hééél veel films in een keer erin moet stoppen om economisch met je ontwikkelaar om te gaan.
    De CPE2 is volgens mij het instapmodel geweest. Meer dan heen en weer draaien en het waterbad op temperatuur houden doet hij niet.
    harry

Shooter
    Multi Format
    Wat kan er dan nog meer mee, mijn inziens moet je zelf de vloeistoffen erin en uit laten lopen toch?

Daarom begreep ik al niet waarom er 3 modellen zijn.
    De lift schijnt inderdaad een hoop voordelen te bieden maar werkt weer niet met alle modellen.

Ik heb via een ander draadje een handleding van de CPE opgedoken levert weer nieuwe inzichten.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wat kan er dan nog meer mee, mijn inziens moet je zelf de vloeistoffen erin en uit laten lopen toch?
    Dat moet je bij alle 3 de modellen zelf doen

Daarom begreep ik al niet waarom er 3 modellen zijn.
    De lift schijnt inderdaad een hoop voordelen te bieden maar werkt weer niet met alle modellen.
    Variabele snelheden waarmee de trommel draait.
    Analoge of digitale temperatuur aansturing.
    Nauwkeurigheid van de temperatuur fluctuatie ±0,3 of ±0,5ºC.
    Instelbaar op 0,1ºC of 0,5ºC.
    Met lift optie of niet.

Opmerking: zonder lift zou ik hem niet willen hebben. Gebruikersonvriendelijk en een vreselijk gesop met water telkens als je de drum er weer afhaald en opzet.

Ik heb via een ander draadje een handleding van de CPE opgedoken levert weer nieuwe inzichten.
    Blijf zoeken dan vindt je de manuals ook van de CPP en CPA modellen.
    harry

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    De 2800 serie tanks zijn in principe papierdrums maar kunnen ook voor filmontwikkeling gebruikt worden. Je hebt dan wel de filmspoelen en de middenpijp nodig. Nu is niet duidelijk of hij de 4*5" direct tegen de drumwand plakte of dat hij daarvoor de 2509 spoel gebruikt.
    Je hebt de 2509 spoelen nodig. Daar gaan 6 4x5 films in. Eventueel 12 als je ze rug aan rug doet.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Maar als je ze rug aan rug doet, besef dan dat de rug niet meespoelt. Dus na het ontwikkelen, moeten ze nog apart (in de houder of in een bak) worden nagespoeld. (Dit heeft de voorkeur boven voorspoelen.) Het is een klein ongemak, voor een methode die anders erg goed werkt. Het ligt ook een beetje aan de ontwikkelaar. Ik gebruik Pyrocat MC en dan moet je in grotere concentraties gaan werken, anders kan er te weinig vloeistof in de tank. Dan geef ik de voorkeur aan een grotere tank, met dezelfde concentratie. Dat is net wat consistenter.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin