Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,333   Posts: 1,537,420   Online: 1151

Page 5 of 5 FirstFirst 12345
Results 41 to 47 of 47

Shooter
    Multi Format
    Kan je een expert tank ook zonder jobo processor gebruiken?
    Die gene die worden aangeboden hebben allemaal een tandkrans kop en die is volgens mij open om via de lift de vloeistof te ontvangen en eruit te laten lopen.

Op de Amerikaanse sites zie soms een hanger systeem worden aangeboden , meestal alleen de hangers geen bakken.,
    Dit neemt natuurlijk veel vloeistof maar kan je ze dan ook niet in een nova sleuf machine ontwikkelen?
    In de handleiding van de CPE zag ik dat deze ook is om te bouwen tot een sleuven bak voor 8x10inch. Waar dan zal je wel weer in gehele duisternis moeten gaan werken denk ik.

Shooter
    4x5 Format
    Die gene die worden aangeboden hebben allemaal een tandkrans kop en die is volgens mij open om via de lift de vloeistof te ontvangen en eruit te laten lopen.
    expert tanks hebben allemaal een tandkrans. Maar ze zijn lichtdicht. Tenminste als ze heel zijn. En het mooie is dat als je ze op de kop houdt de inhoud aan vloeistof er uitloopt. En als ze rechtop staan je er vloeistof in kunt gieten . Je zou ze kunnen beschouwen als een ontwikkeltankje net als die van paterson en kindermann. :rolleyes: Die ook nog in bepaalde types processors past.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by obelix View Post
    Kan je een expert tank ook zonder jobo processor gebruiken?.
    Natuurlijk kan dat. Je kunt ze handmatig over een tafel rollen, in een waterbad rollen, op een rolmachine leggen of aan een Jobo ontwikkelmachine hangen. Je kunt ze zelfs als traditionele kieptank gebruiken. Dat kost wat meer vloeistof, maar is verder tamelijk probleemloos. Die tandenkrans zit bij geen van deze toepassingen in de weg.

Quote Originally Posted by obelix View Post
    Op de Amerikaanse sites zie soms een hanger systeem worden aangeboden , meestal alleen de hangers geen bakken.,
    Dit neemt natuurlijk veel vloeistof maar kan je ze dan ook niet in een nova sleuf machine ontwikkelen?
    In de handleiding van de CPE zag ik dat deze ook is om te bouwen tot een sleuven bak voor 8x10inch. Waar dan zal je wel weer in gehele duisternis moeten gaan werken denk ik.
    De vraag is even of de maten op elkaar passen - breedte van de hangers moet passen bij de breedte van de processor - maar dat zou inderdaad moeten kunnen. Alleen is een Nova processor niet lichtdicht en je zult dus geheel in het donker moeten werken tot de film een redelijke tijd in de fixeer zit. Bovendien schijnt het nog een hele kunst te zijn om met het hangersysteem tot een regelmatige ontwikkeling te komen. Het bewegingsritme komt vrij precies. Dan is schaalontwikkeling vermoedelijk makkelijker onder de knie te krijgen en budgetair is dat natuurlijk een interessante oplossing, gezien de prijs van tweedehands 8x10 schalen.

Als ik op 5x7 of groter zou fotograferen zou ik geen moment twijfelen en direct een joboprocessor en enkele expertdrums aanschaffen. Dat is een redelijk investering, maar het verdient zich probleemloos terug in bediengemak en vermoedelijk ook in de kwaliteit van de ontwikkeling van de film. Alleen bij hele kleine aantallen film zou een papierdrum een alternatief voor me kunnen zijn, maar ik ben niet het type dat een klein vermogen in camera, lenzen en cassettes investeert om vervolgens drie foto's per maand te maken.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    ... maar het verdient zich probleemloos terug in bediengemak en vermoedelijk ook in de kwaliteit van de ontwikkeling van de film...
    Het verdiend zich nog op andere manieren terug. Je gebruikt ongeveer een zevende van de hoeveelheid chemie in een rotatieontwikkeling t.o.v. een kiepmethode. Alles blijft mooi op termperatuur (cpp) of je kunt in ieder geval alles verwarmen tot een goede temperatuur (cpa, cpe). Nog een voordeel: het scheelt inspanning en je kunt je aandacht tussendoor op iets anders richten. Mijn doka is nog nooit zo opgeruimd geweest, als na de aanschaf van een cpp2...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Het verdiend zich nog op andere manieren terug. Je gebruikt ongeveer een zevende van de hoeveelheid chemie in een rotatieontwikkeling t.o.v. een kiepmethode. Alles blijft mooi op termperatuur (cpp) of je kunt in ieder geval alles verwarmen tot een goede temperatuur (cpa, cpe). Nog een voordeel: het scheelt inspanning en je kunt je aandacht tussendoor op iets anders richten. Mijn doka is nog nooit zo opgeruimd geweest, als na de aanschaf van een cpp2...
    Sinds ik zo'n JOBO processor gebruik heb ik meer troep in mijn DOKA,:rolleyes: maar dat komt meer omdat ik nu veel meer zinnige dingen kan doen sinds ik zo'n apparaat heb. Overigens, mijn DOKA is erg krap, met grote vellen papier zat ik alsmaar tegen het schuine dak, nu kan ik 40 X 50 in een drum schuiven en lekker ontspannen ontwikkelen, zonder dat ik gedoe heb met het verschuiven van bakken, omdat ik anders niet kan "handelen" met die grote lappen.
    ander voordeel is dat alles veel meer stabiel is; mijn temperatuur is constanter, ik moet echt met de stopwatch ontwikkelen, waardoor de kwaliteit constanter blijft. Ik weet beter wat ik doe als ik ga variëren met belichtingstijd, ontwikkeltijd, etc.

à Dieu,
    Johan

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    expert tanks hebben allemaal een tandkrans.
    Die van mij niet.

Je kunt de tandkrans er met wat kracht uithalen en verwisselen voor een dop-kop.
    Last edited by argentic; 10-05-2008 at 03:51 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb speciaal voor mijn dop koppen een paar tandkransen erbij gekocht. Dat zijn eigenlijk plastic deksels met in het midden een gat en aan de rand een grote O-ring. (En daar betaal je je dan scheel aan) Voor wie wat doppen nodig heeft, ik heb nog wat liggen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 5 of 5 FirstFirst 12345

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin