Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,846   Posts: 1,582,755   Online: 906

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 47

Shooter
    Multi Format

Vlakfilm ontwikkelen

Heren,

Kan je vlakfilm ook in een jobo of patterson tank ontwikkelen of is het beter in een schaal te doen?

Als het in een tank kan welke moet je dan hebben voor 13x18 film?

R

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    In een jobo processor kan je met een expert drum vlakfilm ontwikkelen.
    Zelf ben ik nog niet zover mijn grootste formaat is 120 film.
    Info over de drums kan je vinden op:
    http://www.jobousadarkroom.com/products/3000.html
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by obelix View Post
    Heren,

Kan je vlakfilm ook in een jobo of patterson tank ontwikkelen of is het beter in een schaal te doen?

Als het in een tank kan welke moet je dan hebben voor 13x18 film?

R
    Tot en met 4x5 zijn er diverse systemen beschikbaar: Jobo expert, Jobo spoelen voor de tanks uit de serie 2500, BTZS-buizen, de combiplantankjes en natuurlijk gewoon de schaalontwikkeling, om de meest voorkomende te noemen. Boven dat formaat wordt de spoeling dunner en zijn er voor zover ik weet alleen nog de Jobo expert tanks en de schaalontwikkeling. De meeste mensen zijn erg tevreden over de Jobo expert tanks, maar schaalontwikkeling is ook goed te doen.
    Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid om te experimenteren met andere tankjes, al of niet in (handmatige) rotatieontwikkeling. De patterson tanks zijn dan een optie, net als de papierontwikkelingdrums die ooit eens in het kleurenproces hun diensten hebben verricht. Belangrijk is dat je zorgt dat de tankjes goed lichtdicht zijn (de centrale kolom in de Patterson blijven gebruiken!) en dat, wanneer je meerdere negatieven tegelijk ontwikkelt, je zorgt dat de negatieven niet overelkaar heen schuiven.
    Vlakfilm heeft een anti-reflectielaag aan de achterkant. Wanneer de films tegen de wand van de tank klemmen, komt de chemie niet aan de achterkant van je film en blijft die laag zitten. De antireflectielaag moet je dan bij het spoelen verwijderen
    De vraag is niet welke methode beter is, maar welke methode je het beste bevalt qua budget en werkwijze. De Jobo expert drums zijn naar verluid onovertroffen wat gelijkmatige ontwikkeling aangaat, maar kostbaar. De andere methodes zijn goedkoper, maar hebben zo hun beperkingen. Je moet er van houden lang in het donker te staan of het aantal films dat je tegelijk kunt ontwikkelen is beperkt.

Shooter
    Multi Format
    Ik heb rond gekeken bij Jobo en Patterson, die laatste gaat niet zover meer meen ik te zien.
    Bij Jobo houden de meeste op bij 4x5. Vaak zijn ze wel groot genoeg maar je hebt om het genoemde kleven tegen te gaan een spoel nodig neem ik aan om ze op te wikkelen. En dan wordt het lastig.
    De 2500 serie is wel te koppelen maar ik krijg geen hoogte wat voor soort spoelen erbij horen.
    Wordt papier niet in spoelen gezet bij het ontwikkelen?

Shooter
    4x5 Format
    Als je het kunt veroorloven zijn de Jobo expert tanks 3006 of 3005 de weg. De eerste is voor 4 X 5 en 5 X 7 / 13 X 18 en de tweede is voor 8 X 10 / 13 X 18 en dus veel groter. Ze zijn eigenlijk bedoeld voor in een machine. Een vriend van me gebruikt een 3005 met succes door hem op de tafel heen en weer te rollen. Ze zijn geven een heel gelijkmatige ontwikkeling en gebruiken relatief weinig chemie. Weer een andere kennis van me doet het in een "gewone" papier drum op een unicolor roller met goede resultaten tot 13 X 18. Alleen mij 8 X 10 kreeg hij niet helemaal gelijkmatige resultaten.

Ik zelf gebruik expert tanks in combinatie met een alt processor. Als je kleur dia wilt doen is dit bijna een must.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wordt papier niet in spoelen gezet bij het ontwikkelen?
    Neen,
    In de 2800 papiertanks zitten langsrillen die zodanig aangebracht zijn dat je daartussen de standaard papier cq filmformaten kunt klemmen. Je zou in plaats van de Expert drums ook de papiertank kunnen gebruiken voor het ontwikkelen van film. De laatste zijn minder kostbaar en bieden hetzelfde gemak.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format

Ontwikkeltanks

Op ebay zag ik een aantal 2500 tanks voorbij komen maar ik zie geen spoelen voor zelfs 4x5 erbij dus of dat nu zo verstandig is?

Wel kwam ik bij B+H een nieuwe 3006 tank tegen maar die kost even 299 dollar. Nu staat die wel laag maar toch een aardige prijs.

Voor mij als onwetende als ik het goed zie heeft een expert tank(of 3000 serie) geen spoel maar een aantal inwendige cilinders waar de film in moet?

R

Shooter
    4x5 Format
    Wel kwam ik bij B+H een nieuwe 3006 tank tegen maar die kost even 299 dollar. Nu staat die wel laag maar toch een aardige prijs.

Voor mij als onwetende als ik het goed zie heeft een expert tank(of 3000 serie) geen spoel maar een aantal inwendige cilinders waar de film in moet?
    In duitsland zie ik ze staan voor rond de 300 incl btw. En ik zij al als je het kunt veroorloven.... Bij dit soort tank gaat de film inderdaad in de inwendige cilinders

Wil je ZW of kleur gaan ontwikkelen ?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb een paar tweedehands bussen, die bijna net zo mooi zijn als nieuw, maar dat een tiende van de prijs. Dus verder kijken heeft zin. Vraag: ik heb bij mijn bussen een groot aantal zwart plastic pijpjes gekregen, allen met een inkeping over de lengte en de helft van de buisjes met een driehoekje recht op de buis. Waarvoor gebruik je die? Om het papier vast te zetten? Heeft iemand er een plaatje van het gebruik?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by obelix View Post
    Op ebay zag ik een aantal 2500 tanks voorbij komen maar ik zie geen spoelen voor zelfs 4x5 erbij dus of dat nu zo verstandig is?

R
    Jobo produceert twee sytemen om vlakfilm in te ontwikkelen. De serie 2500 zijn drums waar een spoel in gaat. Je kunt spoelen voor 35 mm, rolfilm en een aantal formaten vlakfilm t/m 4x5 krijgen. Er zijn een aantal maten en een verlengstuk zodat je de capaciteit naar believen kunt vergroten. Zie Jobo site voor de precieze gegevens.
    Voor film groter dan 4x5 bestaan er in het 2500-systeem geen spoelen, maar je kunt deze film net als fotopapier ontwikkelen, door ze tegen de wand van de tank te klemmen met de emulsie naar binnen. Je moet de films dan buiten de tank spoelen om de antireflectielaag te verwijderen. Nadeel is dat je dan maar een beperkt aantal films tegelijk kunt ontwikkelen, terwijl je met 4x5 probleemloos 12 stuks of zelfs 18 stuks tegelijk doet. Dit zelfde principe kun je ook met andere tanks uitvoeren, zoals oude papierdrums, Pattersontankjes en dergelijke. Je klemt de film aan de binnenwand van de drum en ontwikkelt met hetzelfde principe als je papier ontwikkelt.

Het tweede Jobo systeem zijn de expert drums, serie 3000. Dit systeem werkt niet met spoelen maar met interne kokers die je in een grotere tank stopt. In de serie 3000 kun je ook de grotere formaten vlakfilm kwijt. Nadeel is dat het kostbaar is, waar bij komt dat dit systeem niet op elke jobo-processor past. Voordeel is dat het een zeer regelmatige ontwikkeling oplevert en dat het een investering is die je maar een keer hoeft te doen.
    Last edited by Huub; 09-17-2008 at 02:51 PM. Click to view previous post history. Reason: typo

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin