Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,925   Posts: 1,556,801   Online: 990

Results 1 to 5 of 5

Thread: OMEGA D2

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

OMEGA D2

Hallo geachte mede fotografen,ik heb hier een mailtje van iemand ,die zijn vergroter kwijt wil,een OMEGA D2,wie o wie heeft hier belangstelling voor,ik moet nog even zijn adresgegevens los peuteren,hij vraagt er 250 euri,s voor,maar ik dacht,gezien het toebehoren,dat het wel een leuk prijsje is,en misschien is er nog wel iets te handelen

Ruud.
    Last edited by argentic; 09-27-2008 at 07:01 AM. Click to view previous post history.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Is het een D II of een D2 ? De eerste moet je handmatig omhoog en omlaag duwen. De andere werkt met een tandheugelmechanisme. Verder zijn ze ongeveer hetzelfde. Vergrotingen van minox t/m 4x5 inch. Negatiefdragers voor dit model kun je gemakkelijk zelf maken van wat aluminiumplaat. Maar erg belangrijk is dat er de condensors voor kleinbeeld, middenformaat en grootformaat bij zitten. Bovendien gebruikt deze vergroter ijzeren kokers als lensplank voor het vergrotingsobjectief. Pas dus op dat er in elk geval 3 verschillende kokers bij zitten voor 50 mm, 80 mm en 150 mm. Als je condensors en/of lenskokers apart moet kopen wordt het een duur grapje.

De D II / D2 is een van de eerste modellen van Omega, en nog niet goed uitontwikkeld. De D3 t/m D6 zitten beter in elkaar. Maar de D II / D2 doet wel wat hij moet doen. En voordeel is dat hij hetzelfde presteert als een Durst Laborator 1200 maar veel minder plaats inneemt.

Ik zou er echter nooit meer dan 50 € voor geven. Want voor 100 € vind je al D3 t/m D5 modellen die veel comfortabeler zijn in gebruik. Bovendien wil de verkoper hem ongetwijfeld kwijt omdat hij in de weg staat.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ja, dat is zo,hij klaagde dat hij op marktplaats er nit genoeg voor kreeg,maar als het zo is,zoals jij hierboven beschreef,dan zal hij, inderdaad behoorlijk moeten zakken,en hebben de bieders waarschijnlijk toch gelijk.

Ruud.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    heb nog even gekeken,de vergroter is een D2,met een turret voor 3 objectieven,een soort draaibare schotel waar alle 3 de objectieven op gemonteerd kunnen,alle van Rodenstock,50-80-150 mm,3x maskers,van kleinbeeld t/m 6x7,en 4x5 incheen Hauck elektronische klok,een 40x50 vergrotingsbord,en nog 30x40 bariet papier.dat waren de gegevens die er staan.

Ruud.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De accessoires maken hem wel een stuk interessanter. Vooral omdat er objectieven bij zitten. Indien het Rodenstock Rodagons zijn zou ik voor het geheel 150 € bieden (ik biedt niet hoor, want ik kom hem niet vanuit Frankrijk halen). Maar ook niks meer. Want een D2 is nou eenmaal geen D6. En ook merkobjectieven worden pas iets waard als je hun kwaliteit zelf hebt kunnen testen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een topobjectief een flessenbodem blijkt vanwegen verschoven elementen, schimmel, nicotine, o.i.d.

Als hij er meer voor wil krijgen moet hij gewoon de zaak opsplitsen en de spullen een voor een verkopen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin