Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,873   Posts: 1,583,546   Online: 906

Results 1 to 7 of 7
    triplet's Avatar
    Shooter
    35mm

Durst M600 kleinbeeldmasker

Een tijdje geleden kocht ik een M600 in "middenformaat-configuratie". Ik wil er ook kleinbeeld mee afdrukken en dan kun je de negatieven gewoon tussen het 6x6 glaasje en de condensor leggen, maar dit schuift alle kanten op.
    Nu is mijn vraag: wat heeft Durst oorspronkelijk bedacht om met deze vergroter kleinbeeld af te drukken? Komt er een masker onder de condensor en vervang je het 6x6 glaasje door een masker of is er een andere werkwijze?
    Helaas zat er bij de vergroter geen gebruiksaanwijzing en ik heb dus ook geen idee wat voor toebehoren Durst leverde. Mocht iemand in het bezit zijn van deze maskers en er ook nog van af willen, zou dat helemaal (te) mooi zijn. Ook de gebruiksaanwijzing of een kopie ervan zou geweldig zijn.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als het negatief er eenmaal tussen ligt, verschuift het dan spontaan? Dan is het niet goed. Het voordeel van een groter masker is dat je ook de randen mee kan afdrukken, wat je niet lukt met een 35x24mm masker. Als zou je dit niet gebruiken voor de afbeelding, dan zou je de rand kunnen gebruiken om de hele voorstelling te laten zien in een paspartou. De zwarte rand is dan een steun voor de bevestiging aan het karton...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

triplet's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Als het negatief er eenmaal tussen ligt, verschuift het dan spontaan? Dan is het niet goed. Het voordeel van een groter masker is dat je ook de randen mee kan afdrukken, wat je niet lukt met een 35x24mm masker. Als zou je dit niet gebruiken voor de afbeelding, dan zou je de rand kunnen gebruiken om de hele voorstelling te laten zien in een paspartou. De zwarte rand is dan een steun voor de bevestiging aan het karton...
    Hallo Jaap,
    Nee, als het er eenmaal tussen ligt, verschuift het niet meer spontaan, alleen...voordat het op z'n plaats ligt...
    Ik ga het er maar eens mee proberen. Rolfilm is in ieder geval geen probleem, klb. zal, met een beetje moeite, ook wel lukken.
    Groet, Rob uit Laren

Shooter
    Medium Format

Kleinbeeld masker

Rob,
    Ik heb nog wel een kleinbeeld masker voor je liggen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Mijn Durst M670 heeft inderdaad een masker voor kleinbeeld. Maar zoals Merlin aangeeft, is het voordeel van glas dat je de negatiefranden mee kan afdrukken, wat ik soms wel mis bij die vergroter.

Het aanbod van franklin lijkt mij niet slecht...

Welkom trouwens nieuwe leden! Met jullie 4 en 1 posts, mag ik jullie denk ik nog wel zo noemen , hoewel jullie join dates al ietsje langer terug liggen.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

triplet's Avatar
    Shooter
    35mm
    Hallo Franklin,

Stom van me..... Ik heb je reaktie indertijd helemaal over het hoofd gezien.
    Nu heb ik hetzelfde verzoek weer op het forum gezet.
    Die vergroter ligt er maar en ik moet hem nodig eens gebruiken!
    Ook nog even verse ontwikkelaar zien te vinden.

Groeten van Rob.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Verse ontwikkelaar maak je gewoon zelf van vitamine C en huishoudsoda.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin