Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,219   Posts: 1,532,224   Online: 819

Results 1 to 8 of 8

Thread: droog machiene

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

droog machiene

Heeft er iemandt ervaring met een droogmachien voor bariet foto's.
    Het gaat hier over een 2 de hands machien voor foto's tot brede van 47 cm.
    De naam van het toestel Fa. Gerster.
    Heeft iemandt ervaring met zulke toestellen, voor en of nadelen , prijzen..enz.
    Bedankt op voorhand.
    LUDO.

Shooter
    4x5 Format
    Is het zo'n ronde trommel die ronddraait ? Zo'n ding heb ik niet zo lang geleden naar de stort gebracht. Als je glanzende bariet foto's wil hebben is het wel handig. Je moet wel zorgen dat het doek buiten elke verdenking smetteloos is. Voor het eiglans drogen zijn er betere methodes. Als hij het niet doet haal hem dan niet uit elkaar er zit meestal asbest in verwerkt !

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik droog mijn barietjes 'aan de lucht'. Eerst ophangen om het eerste water er af te laten lopen, daarna (na 15 min) plak ik ze met aquareltape op glas.
    na 2 dagen lossnijden en je hebt keurige vlakke barieten.

Shooter
    Medium Format
    1 als ik dat doe trekt door het drogen de tape op sommige plaatsen los, hoe ????
    te voorkomen

2 ik laat ze volledig drogen op een rek ,zo"n rek waar de vrouw truien op droogt dus doorlatend stof zal ik maar zeggen

de dag erna achterkant licht vochtig maken met zeem ( heel weinig )
    hij trekt dan sterk krom
    leg hem tussen 2 vellen papier en span hem in zelfgemaakte plaatklem
    2 platen melamineplaat van 16 mm op elkaar leggen ,4 gaten op de hoeken doorboren en daar doorheen bouten met vleugelmoeren
    werkt geod
    1 nacht laten staan.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

droogmachien

Heb er ondertussen van af gezien.
    Ik droog mijn bariet foto's op formica platen, of zoals we hier zeggen keukenplaat. Platen met een heel fijne oppervlakte structuur.
    Haal foto uit spoelbak len hem op een dunne stevige keuken handdoek en zeem hem af met een zeemvel, waarvoor ik altijd dezelfde voor gebruik, zodat de druppels en het overgrote deel van het water er af is. Dan met aquarel tape vast plakken en aan de lucht laten drogen gedurende enkele dagen.
    Resultaat, pervekt droge en kaarsrechte vlakke foto.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    1 als ik dat doe trekt door het drogen de tape op sommige plaatsen los, hoe ????
    te voorkomen

2 ik laat ze volledig drogen op een rek ,zo"n rek waar de vrouw truien op droogt dus doorlatend stof zal ik maar zeggen

de dag erna achterkant licht vochtig maken met zeem ( heel weinig )
    hij trekt dan sterk krom
    leg hem tussen 2 vellen papier en span hem in zelfgemaakte plaatklem
    2 platen melamineplaat van 16 mm op elkaar leggen ,4 gaten op de hoeken doorboren en daar doorheen bouten met vleugelmoeren
    werkt geod
    1 nacht laten staan.
    minimaal 1 cm op de rand van de foto plakken.
    minder dan heb je kans op lostrekken.

Shooter
    Medium Format
    Doen jullie dan de beeldzijde naar beneden d.w.z beeldzijde op het glas alt formicaplaat
    anders moet je aan de beeldzijde veel ruimte overlaten bij het vergroten

ruud

Shooter
    4x5 Format
    Beeldzijde naar je toe. Je bent dan inderdaad een randje van je papier kwijt. Maar daartegenover staat dat het papier iets uitgerekt wordt, dus iets groter blijft dan als het gewoon zou laten drogen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin