Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,935   Posts: 1,585,604   Online: 662

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 38
    jelke's Avatar

leica focomat V35 vergroter

vraagje over de focomat V35 vergroter.., waar moet ik op letten bij de aankoop ik heb belangstelling voor deze vergroter, en nu hoorde ik dat er verschillende modellen zijn

hoe weet ik wat het laatste model is en hoe zit het met de verkrijgbaarheid van de lampen?

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb er een gehad. Prima ding. Probeer er een te krijgen met een vario module, of op zijn minst een kleuren module. Tenzij je hem door heiland wilt laten ombouwen, dan maakt het niet uit. Wat ook nog leuk is is een negatiefhouder 25 X 37 mm. Dan kun je met een zwart randje afdrukken. De lampjes waren toen ik er een had al schrikbarend duur. ( 40 gulden ) Weet niet meer welk type er in moest.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Digital is best taken with a grain of silver.

jelke's Avatar
    bedankt voor de link...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    vraagje over de focomat V35 vergroter.., waar moet ik op letten bij de aankoop ik heb belangstelling voor deze vergroter, en nu hoorde ik dat er verschillende modellen zijn

hoe weet ik wat het laatste model is en hoe zit het met de verkrijgbaarheid van de lampen?
    Jelke, indien je de Ic kan vastkrijgen...
    http://images.google.be/imgres?imgur...%3Dnl%26sa%3DN

Vind dit zelf een veel 'sterker' toestel
    Heel mooi fragiel zwart lijntje rond je prints.
    Je kan het toestel op je werktafel monteren, heel gemakkelijk werken met je vergrotingsbord.

Heb hier in Willebroek ook een IIc staan.

Shooter
    Medium Format
    Ik heb nog een focomat 1 C met focotar 40 mm objectief over
    mocht je interesse hebben
    je kan hem voor een zacht prijsje hebben als je wilt

groetjes

Ruud.

Shooter
    4x5 Format
    Met een 1 C kun je ook weer fijn met losse gradatie filters weken als je op multigrade papier bezig bent.

Shooter
    35mm
    Destijds werd een Focomat 1C/2C aanbevolen i.p.v. de V35.
    Er werden voordelen genoemd 1C t.o.v. de V35. Geldt dit idem
    voor de 2C. k heb de V35 doch ik loop te lonken naar de 2C
    welke ik misschien kan bekomen vorr een zacht prijsje.
    DOEN OF NIET
    APUG IS TOCH WEL EENS MAKKELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik ben zéér tevreden van de mijn V35.
    De te gebruiken lamp is Philips 13139. Deze zijn nog steeds verkrijgbaar
    en het is écht belangrijk dat je dit type gebruikt.
    Als je wil gebruik maken van de autofocus zal je wel een moeten hebben
    met de Leitz focotar 2.8/40mm lens.
    De laatste modellen hebben een dubbele condensor "lens".
    Ik maak gebruik van de variocontrast module. Zéér handig. Deze module is geoptimaliseerd voor Ilford multigrade papieren en vragen geen verdubbeling
    van de belichtingstijden voor grade 4, 5. Ook handig om de splitgraden. Wijzigen van 0 naar 5 en omgekeerd met één draai aan de knop.
    Voor mij een zeer gebruiksvriendelijke vergroter, ik zou geen andere (35mm)
    meer willen.

Op ebay zijn er de laatste tijd redelijk wat mooie exemplaren te koop geweest
    voor 250 - 450€. Probeer er zeker een vast te krijgen met een variocontrast module indien je met VC papier werkt.

Shooter
    35mm
    Henk Ik vind het steeds leuker indien MEMBERS reageren. Je hebt mijn post niet helemaal goed gelezen. In schrijf ik heb een V35, totaal compleet met alle negatiefhouders, kleur en vc modul. Er wordt echter een 2C
    aangeboden. Nu is er een groep die nu eenmaal een voorkeur hebben voor glas condensors omdat dat een beter contrast zou geven. Destijds zijn daar zeer uitvoerige discussies over gevoerd in de fotobladen. Het zou me niets verbazen indien deze post de discussie weer doet op laaien. Dan heb ik geloof ik weer wat op mijn geweten. Ik had het eerste type lens. Deze had een slechte recentie, een soort soft focus objectief, en heb prompt een Schneider WA Asph componon aangeschaft. Ook de schacht met de dubbele "condensor"
    zit er inmiddels op. Weet jij overigens dat leitz in een van Leica blaadjes adviseert om de spanning over te zetten op 250V, dit in belichtingstijd na genoeg geen effect heeft en de levensduur van de lamp bijna verdubbeld. IK heb in alle apug conversatie daar nog nooit iets over gelezen zelfs in de mooie site die hierboven is AANBEVOLEN.
    Indien ik je goed begrijp kan je zonder meer zonder een splitmodule van meneer Heiland. Ik heb er tot heden
    ook nooit behoefte aangehad maar als je het commentaar van "DE GROEP" leest kan je er niet van buiten
    Eventjes tot zover
    m.vr.gr.Theo

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin