Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,902   Posts: 1,521,162   Online: 1099

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    Medium Format

Gradatietabellen voor Durst805 Multigraph

Ik ben sinds kort in het bezit van een Durst 805 Multigraph. Echter een beginner met dokawerk. Wellicht niet de meest geschikte vergroter om mee te starten. Daarom dwing ik mezelf om niet de meetsonde van de multigraph te gebruiken maar handmatig te werken.
    Nu heb ik verschillende papiersoorten, Illford, kentmere en Agfa. Allemaal VC.
    In de handleiding van de Durst staan een aantal tabellen maar niet van bijvoorbeeld de Kentmere en Agfa.
    Is die info ergens te vinden, of is dit zelf te bepalen?
    De tabellen bestaan uit de volgende info: Gradatie-contrast-Geel-Magenta-D-comp.

Shooter
    4x5 Format
    Zelf heb ik een tijd lang gewerkt met een durst L1200 met een Multigraph. Dus daar enige ervaring mee opgedaan. Na te teloor gang van durst optical worden er geen gegevens voor nieuwe papieren door durst zelf gepubliceerde. Het is echter goed mogelijk om zelf een papier te eiken. Het kost een goed deel van een weekeinde, als je eenmaal weet waar je mee bezig bent en de juiste hulpmiddelen hebt. ( Stouffer step wedge ) Zelf heb ik een paar jaar geleden foma warmtoon gedaan. Hier op apug terug te vinden.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Veld View Post
    Ik ben sinds kort in het bezit van een Durst 805 Multigraph. Echter een beginner met dokawerk. Wellicht niet de meest geschikte vergroter om mee te starten. Daarom dwing ik mezelf om niet de meetsonde van de multigraph te gebruiken maar handmatig te werken.
    Nu heb ik verschillende papiersoorten, Illford, kentmere en Agfa. Allemaal VC.
    In de handleiding van de Durst staan een aantal tabellen maar niet van bijvoorbeeld de Kentmere en Agfa.
    Is die info ergens te vinden, of is dit zelf te bepalen?
    De tabellen bestaan uit de volgende info: Gradatie-contrast-Geel-Magenta-D-comp.
    Deze informatie kun je op internet vinden. Voor kentmere staat die info op een digitaltruth site. Voor Agfa zul je wat oudere info op moeten zoeken. Of je hier veel mee opschiet is een tweede.
    Je moet toch experimenteel uitzoeken op welke gradatie je moet drukken, als je de negatief kwaliteit niet van het begin af aan onder controle hebt.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Dank jullie voor de info. Ik heb dan waarschijnlijk ook een step wedge nodig. Voor mij nog erg nieuw allemaal. Ik heb inmiddels het boek WBM binnen. Wellicht kan ik daar mijn info uit halen hoe hier mee om te gaan.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin