Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,646   Posts: 1,481,272   Online: 818

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 11 to 20 of 64
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ludo, Ik zou hem opsturen en met de reparateur een maximum bedrag afspreken. Komt hij na onderzoek tot de conclusie dat het duurder wordt, laat hem jou dan bellen. Je kunt dan nog kiezen.

Shooter
    35mm
    Dag Ludo. Wij kennen elkaar van een eerdere correspondentie.
    Verwacht van Durst Brixen niet te veel. Zeer slechte ervaring
    met Italie en de toenmalige Durst vertegenwoordiger in Duitsland
    omtrent de Durst UT100. Ik zocht hiervoor een thermoswitch.
    "Leider wir haben keine Unterlagen mehr".!!!!!
    Voorstel. Wij wonen niet ver van elkaar. Jij komt naar mij toe
    en ik meet hem van A tot Z door. Desnoods tekenen we heel
    de schakeling uit. Twee voorwaarden: De zaak moet van binnen
    niet totaal versmolten zijn en de trafo moet te openen zijn.
    M.a.w. geen klinknagels uitboren hoewel ik daar ook niet
    tegenop zie. Als laatste pasop voor de nonsens die reparateurs
    je kunnen aanpraten. Ik zeg niet dat ik het kan repareren maar
    met 95% zekerheid kan ik je zeggen wat loos is. Het is aan jou.
    m.vr. gr. Theo

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Welkom terug Theo.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Gary,
    Vroeger werkte ik met een Durst M605 met kleurkop, over ongeveer 4 jaar kreeg ik de kans om de l1200 met de multykop te kopen. De verkoper destijds wist alleen dat hij nog werkte en ook niet meer. Het was de vrouw van iemandt die overleden was. Ze had de vergroter in een plaatselijk reklame krantje geplaats. Heb er maar 500euro voor moeten geven, ze was blij dat ze er vanaf was. Heb toen een paar proeven gedaan en hij werkte goed . Wist ik veel of er lichtboxen nodig waren voor de verschillende negatief formaten.
    Voor mij speeld het geen rol meer of ik lange belichtings tijden moet gebruiken om een goed resultaat te verkrijgen, heb op dit ogenblik een heel gemakkelijke manier van werken . Probeer mijn film zo te belichten dat ik altijd met een vaste ontwikkeling kan werken om dan met practich geen problemen kan afdrukken. Vroeger met de 605 moest ik meestal veel tegen houden of doordrukken. Als je weet dat ik vroeger niet beter wist om de print die in de ontwikkelaar lag er maar uit te nemen als ik op het zicht dacht dat hij goed was, dikwijls na 30 of 40 sec en afdruktijden van 15 sec of minder.
    Dus voor mij ging het pico bello met alles tot ik die tegenslag kreeg.
    Ik redeneer nu zo dat een andere vergroter met dezelfde mogelijkheden en manier van werken me meer of beter gezegdt veel meer gaat kosten dan hem laten repareren.
    Ik werk ook met een kleinbeeld panorama cameren en was juist van plan om er ook zw. panorama's mee af te drukken, kan gaan tot 120cm breedte. Heb een speciale negatiel houder voor laten 74x24mm moed ik dan de lens voor middenformaat best nemen of dewelke.
    Als ik de vergroter kocht waren er alleen maar kleinbeeld formaat negatief houder bij. Daarom dacht ik dat het de juiste lichtbox was.
    Normaal druk ik af op f11 en dus rond 1,5 en max dus 3 min.
    Last edited by argentic; 05-09-2009 at 05:17 PM. Click to view previous post history. Reason: Typefoutjes

Shooter
    4x5 Format
    Er zijn 3 mengboxen gemaakt voor de multigraph. Te weten kleinbeeld, middenformaat en 4 X 5. Deze zijn makkelijk te onderscheiden aan de hand van de opening aan de zijde van het negatief. Deze zijn een paar mm groter dan het formaat waarvoor ze bedoeld zijn.
    Voor een 74 X 24 negatief zou ik op zoek gaan naar een 100 of 105 mm vergrotings objectief. Waarschijnlijk gaat het ook met een 90mm Maar je gaat op zeker met een iets langer brandpunt.

Mijn vraag wat betreft de belichtingstijd was meer om uit te vinden of er wel de juiste lamp in je apparaat zit. De multigraph is een zogenaamde closed loop systeem. Deze is ingesteld op een bepaalde lichtopbrengst. Deze wordt tijdens het belichten gemeten. De trafo / voeding wordt bij geregeld om de ingestelde hoeveelheid en kleur licht te verkrijgen. Je voelt al aan dat bij het gebruik van de verkeerde lamp het een en ander grondig mis kan gaan. En misschien wel een vroegtijdig einde van je voeding heeft bewerkstelligd. Het zou natuurlijk jammer zijn als je de zaak laat repareren het ding weer snel zou stuk gaan.

Shooter
    4x5 Format
    Klaarblijkelijk hangt er een complexe stabilisator aan deze voeding. Ik zou die hele zwik wegdoen en er direct een goekope trafo aanhangen. Dat heb ikzelf ook met mijn vergroter gedaan.

Als je dan vergroot wanneer de wasmachine niet net staat te schakelen is er niets aan de hand. Eventueel zou je de stabiliteit van de netspanning met een voltmeter nog kunnen vervolgen.

Waar je op moet letten is de stabiliteit van je lamp-circuit. Er zit vaak een probleem in de lampvoeten van de halogeenlampen. De lampvoeten die ik in Nederland heb gekocht vonkten nog wanneer ze nieuw waren. En dan gaat de boel snel naar de donder, het lijkt mij met de stabilisator ook een probleem op te leveren. Uiteindelijk vond ik bij een zaak in Toulouse goede en goedkope lampvoeten en lampen. Je moet ook vaststellen of het probleem in de voeding of in je lampcircuit zit.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

L1200

Garry,
    Als ik de vergroter kocht waren er 3 lenzen bij, allemaal rodenstock rodagon, nl. 80-105 en 150mm. Dus de 105 is al geen probleem.
    Maar in verband met de licht boxen, hoe kan ik zien welke er in de vergroter zit en mischien een nog groter probleem hoe kun je nog aan andere lichtboxen geraken, de lamp kan dat altijd dezelfde zijn of moet die ook telkens aangepast worden. Normaal bij gebruik van de 105 moet ik dan de box voor middenformaat plaatsen.
    Bedankt in ieder geval al voor de nodige uitleg, ge ziet men is immers nooit te oud om nog iets bij te leren.
    Ben in blijde verwachting nu op de uitslag, heb hem immers zaterdag binnengedaan.
    Groetjes,Ludo.

Shooter
    35mm
    Dag Ludo
    Hier ben ik weer. Naast onze e-mails thans hier verder zoals bericht.
    Het verhaal van Gary klinkt heel plausibel. Ik ken het appararaat niet
    zoals ik je reeds berichtte. De firma waar je mee in contact ben had het
    over de ontstoring in de voedingskabel. Dit ligt precies in de lijn met het
    verhaal van Gary. Het gaat thans niet om het probleem op te lossen,
    voor jou natuurlijk heel belangrijk, doch belangrijker is om de oorzaak
    te achterhalen.
    Uit het relaas van Gary heb ik begrepen dat er een relatie is tussen
    lamp sterkte/vermogen en negatief grootte.
    In mijn oorspronkelijke beroep was de vuistregel "eerst het probleem
    kennen en dan gaan oplossen". Mijn voorstel is derhalve
    om eerst de oorspronkelijke/originele handleiding te achterhalen.
    Apug is een en al computer freak. Er is vast wel iemand die dit kan
    achterhalen. Mike wil jij helpen!!!!

GEVRAAGD T.B.V. LUDO: DE ORIGINELE HANDLEIDING VAN HET
    ONDERHAVIGE APPARAAT.

MET DANK (Ludo!!!???)

m.v.r.gr. Theo
    (geen Apug freak doch wil iemand helpen, dat is iets anders)
    Last edited by argentic; 05-09-2009 at 05:14 PM. Click to view previous post history.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Robbedoes,je kan nu wel een maximum bedrag afspreken,omdat,als het bedrag te hoog word,je de vergroter wel bij de kraak kan zetten,maar dan heb je helemaal niets,in principe moet je het van oudere en of second hands goederen hebben,dat is niet zo erg,maar ik geloof dat je dan niet zo nauw moet kijken,het moet niet de pan uit rijzen natuurlijk,maar je kunt je wel wat meer veroorloven.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Hoera, Hoera
    De vergroter is eindelijk gemaakt, de totale kostprijs is 44 euro.
    Eerst is de ontstoringsfilter vervangen door een electro firma en voor de rest moet ik een apug lid bedanken voor zijn technich vernuft en de tijd die hij er heeft ingestoken.
    Dus theo bij deze nog eens vriendelijk bedankt voor alles wat je voor mij hebt gedaan.
    Als ik de vergroter naar Duitsland had moeten brengen had ik er met ongeveer 5 a 600 euro rekening moeten houden.
    Blij dat er nog mensen bestaan die anderen willen helpen.
    Bedankt , Theo Kints.
    Alle andere apugers die gereageerd hebben ook bedankt, en kan ik deze namiddag weer aan de slag met afdrukken.
    Groetjes, LUDO.

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin