Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,822   Posts: 1,581,886   Online: 1160

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 41 to 50 of 64
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Wil je mij overigens beloven dat je nooit meer zegt dat een condensator het grootste probleem in de electronica is!!
    Daar help je niemand mee.
    Sorry, mijn kennis van electronica is inderdaad maar een zooitje... Ik buig mijn hoofd nederig voor de jouwe...

Dat van die condensators is vooral gebaseerd op wat ik wel over computers heb gelezen, en de daarin soms lekkende en falende condensators. Heb zelf wel eens zo'n computer gehad.

Maar goed, laten we dit onderdeel maar snel vergeten

Gesoldeerd aan een 8 aderige kabel. Is er via een meter gecontroleerd op onderlinge sluiting?
    Mijn soldeerwerk is broddelwerk, dus ik kan, hoewel ik wel getest heb of alles een beetje vast zat, inderdaad niet volledig garanderen dat alles goed is.
    Dat van die "koude las" is zeer wel mogelijk, moet nog eens een cursusje solderen doen, denk ik zo, en zou graag eens een ervaren persoon zoals jou dat zien doen.

Heb wel nog, naast een visuele controle met een o.a. een 10x loupe, gecontroleerd dat er niets sluit met een multimeter. Maar dit bleek ook bij de originele en de vervangende kabel moeilijk te controleren, omdat een deel van de aders via de controller contact lijkt te hebben (in ieder geval als er geen stroom op staat). Ik mat dus weerstandsloosheid als ik b.v. de rode kabel en de groene tegelijktertijd aanprikte met een multimeter... Zoals je begrijpt had ik toen al de kabel in de controller vastgesoldeerd, wat ik misschien niet had moeten doen voor de kabelcontrole.

Maar eens te meer, hou rekening met mijn onervarenheid op dit vlak!

Je praat over op hol slaan.
    Misschien niet de goede omschrijving, maar in eerste instantie, voordat het probleem volledig uit de hand liep, gaf de meter soms plotseling onzin weer en traden er vervolgens problemen op, als lampen die niet meer uitgingen of plotseling aan (ja ja, bijna Poltergeist )

Maar nu is hij gewoon meteen op tilt, zodra je de hele combinatie van trafo, controller en lampenkop aanzet via de aan/uit knop op de trafo, geeft de controller onzin weer in de displays en is onbruikbaar.

Soms krijg je nog wel de lampen aan door op "expose" te drukken, maar dan gaan ze vervolgens niet meer uit, en soms springen ze dus vanzelf weer aan.

Marco
    Last edited by Marco B; 05-15-2009 at 01:33 PM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Met verbazing heb ik in Apug gelezen over de diverse trafo's die eraan zouden zijn gegaan. Een vraagteken zet ik hierbij. Een of ander component komt veel eerder in aanmerking. Zoiets als de slang van de wasmachine is kapot.
    Sorry mevrouw apparaat is te oud en niet meer te repareren.
    Die mentaliteit van sommige reparateurs, is natuurlijk ook bekend uit de computerwereld...

Na tien jaar in de IT te hebben gewerkt, en behoorlijk wat "onderhoudswerk" aan mijn eigen en mijn zus haar PC te hebben gedaan, weet ik wel dat de bulk van de computercrashes en "Hij start niet meer op!..." gewoon te verhelpen zijn...

En hoe vaak je dan niet te horen krijgt: "Sorry meneer / mevrouw, we moeten u PC geheel opnieuw installeren en de harde schijf formatteren, u bent al uw data kwijt"... terwijl een simpel "chkdsk" commando de problemen al opgelost kan hebben...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik heb zelfs wel eens iemand gesproken die het "makkelijker" :rolleyes: vond om de PC van zijn kinderen geheel onbeveiligd en onge-update te laten, en eens per maand(!) :o of zo geheel opnieuw te installeren door de Windows installatie CD weer in de CD lade te gooien en de harde schijf te formateren, omdat:

"Die kinderen toch maar altijd troep binnen halen via internet en je toch niets tegen al die virussen kunt doen, vroeg of laat gaat het weer fout..."

Ik denk niet dat ik je hoef te vertellen dat ik wat moeite had om mijn gezicht strak te houden...

Maar goed, dit is wat "off-topic"...
    My website

Shooter
    35mm
    Marco,

Op de eerste plaats ben ik geen electronicus en heb dienaangaande ook geen opleiding gevolgd. Als gevolg van een zelfbouw hobby heb ik mij in de electronica verdiept.

Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Dat van die "koude las" is zeer wel mogelijk, moet nog eens een cursusje solderen doen, denk ik zo, en zou graag eens een ervaren persoon zoals jou dat zien doen.
    Het is mogelijk dat een eventuele koude las altijd al aanwezig is geweest. Door het aan en uitzetten met als gevolg opwarming en afkoeling kan zo'n slechte soldering zich loswerken. Als bovendien de druppel soldeer boven het contactpunt uitkomt, een slechte soldering, dat mag namelijk niet, is het mogelijk dat het slechte contact onder de soldeerdruppel zit zodat je het niet ziet zitten. Het drukken op een component kan tot gevolg hebben dat het contact tot stand wordt gebracht. Echter een printplaat is flexibel. Het contact kan diengevolgen op een totaal andere plaats op de printplaat tot stand worden gebracht. Dit wordt dan een heidens zoeken.

Ik mat dus weerstandsloosheid als ik b.v. de rode kabel en de groene tegelijktertijd aanprikte met een multimeter... Zoals je begrijpt had ik toen al de kabel in de controller vastgesoldeerd, wat ik misschien niet had moeten doen voor de kabelcontrole.
    Je dient van de 8-polige plug ieder contact met de andere 7 door te bleepen. een bepaalde weerstandswaarde zou acceptabel zijn echter wanneer er geen weerstandswaarde gemeten wordt en toch contact dan roept dit vraagtekens op. (geen ohmse waarde)

Misschien niet de goede omschrijving, maar in eerste instantie, voordat het probleem volledig uit de hand liep, gaf de meter soms plotseling onzin weer en traden er vervolgens problemen op, als lampen die niet meer uitgingen of plotseling aan (ja ja, bijna Poltergeist )

Maar nu is hij gewoon meteen op tilt, zodra je de hele combinatie van trafo, controller en lampenkop aanzet via de aan/uit knop op de trafo, geeft de controller onzin weer in de displays en is onbruikbaar.

Soms krijg je nog wel de lampen aan door op "expose" te drukken, maar dan gaan ze vervolgens niet meer uit, en soms springen ze dus vanzelf weer aan.

Marco
    Dit doet toch denken aan een slecht contact door temperatuurs wijzigingen.

Volgens mijn informatie zijn er twee typen. een met 1 lamp en nog een met 2 lampen. Indien je een type met twee lampen doet zich dan t probleem voor bij beide lampen?
    GAARNE HIEROP ANTWOORDEN.

Wat gebeurt er indien je de trafo aansluit aan de lampenkop zonder aansluiting van de processor. Branden de lampen dan soms toch?

Bij Ludo had ik het geluk dat een andere member over een identieke trafo beschikte waarmee ik eventueel spanningen kon/mocht vergelijken. Ook bij Ludo was de vraag welk deel functioneerd niet of slecht.

Ook jij beschikt over twee delen, trafo en processor. We zouden via een ander member kunnen proberen om aan een gelijke trafo te komen op dat wij dan kunnen vaststellen welk deel het probleem oplevert.

Een volgende mogelijkheid is op basis van de transistoren een hulpspanning aan te sluiten van bv 1 volt. die de transistor in geleiding brengt waardoor de opto-couplers (is een LED welke een lichtgevoelige transistor in geleiding brengt. Men noemt dit wel, hoewel niet helemaal juist maar slecht om te verduidelijken een galvanische scheiding ter verkoming van storingen)
    De lampen moeten dan gaan branden. In dit geval is de voeding voor 95% in orde.

De voeding bestaat uit 2 printplaten op de kleine zit een IC. Demonteer de voeding nogmaals voorzichtig en noteer het type nummer.

Let goed op want dikwijls is de codering slecht leesbaar en kan je daardoor verwisselen zoals een 6 en 8. Indien ik het type weet kan ik in mijn documentatie de functie van dit IC opzoeken. Dit brengt ons al weer iets verder.

Dit is even je huiswerk. Ik slaap vannacht niet , mijn vrouw noemt mij een pitbull in dit soort zaken.

Weltrusten Theo.

Shooter
    35mm
    Na tien jaar in de IT te hebben gewerkt, en behoorlijk wat "onderhoudswerk".
    Waarom heb je mij dan nodig , jij bent vakman ik ben amateur.

m.vr.gr. Theo

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Waarom heb je mij dan nodig , jij bent vakman ik ben amateur.
    Dat zou ik niet zeggen. De zaken die ik heb opgelost, waren hoofdzakelijk softwarematige problemen, ja, op dat vlak heb ik wel wat geleerd. Ook heb ik wel eens echt defecte onderdelen als een harde schijf vervangen, maar dan dus echt alleen als hij serieus gecrasht is, en niet voor een lullig software/driver/zwevende bestanden probleem, wat veel vaker voorkomt.

Electronica onderdelen uit het moederbord solderen en vervangen, is er dus nog niet bij geweest...

Op de eerste plaats ben ik geen electronicus en heb dienaangaande ook geen opleiding gevolgd. Als gevolg van een zelfbouw hobby heb ik mij in de electronica verdiept.
    Dat zegt niets over je kennis, je kan wel eens beter zijn dan de gemiddelde opgeleide "reparateur".

OK, het "huiswerk":
    Volgens mijn informatie zijn er twee typen. een met 1 lamp en nog een met 2 lampen. Indien je een type met twee lampen doet zich dan t probleem voor bij beide lampen?
    2 lampen, het is een zogenaamd "dichroic" systeem met twee kleurfilters voor twee zelfstandig aangestuurde 300W 120V halogeenlampen.

Wat gebeurt er indien je de trafo aansluit aan de lampenkop zonder aansluiting van de processor. Branden de lampen dan soms toch?
    Goede vraag, heb het nu getest: nee, geen spontane "Poltergeist" verschijnselen met aanspringende lampen. Hoor netjes de koelventilator opstarten, zoals het hoort. Dat suggereert dus toch echt een probleem mede gerelateerd aan de controller of de kabel daarnaar toe.

Misschien moet ik het soldeerwerk in die achtpolige stekker toch nog maar eens beter proberen over te doen. Heb hier nu een aardig stukje over solderen gelezen. Helaas heb ik niet zo'n "tinzuiger" om de oude soldeer te verwijderen:

http://www.popschoolmaastricht.nl/ho...e_solderen.htm

De voeding bestaat uit 2 printplaten op de kleine zit een IC. Demonteer de voeding nogmaals voorzichtig en noteer het type nummer.
    De IC heeft nummer:
    MC1454 1BCP
    8315, met voor dit getal volgens mij het "M" logo van Motorola...

Voor wat het verder waard is:
    De ILFORD officiele papieren handleiding die ik heb, geeft aan dat de controller, dus niet de trafo, de volgende twee "control unit electronics" onderdelen heeft:
    - Microprocessor INTEL 8035 HL
    - Memory EPROM 2716

Hou er overigens rekening mee dat de beschrijving en het schema dat op die ILFORD site stond, helaas waarschijnlijk iets afwijkt van mijn controller. Dat schema is namelijk van de laatste, meeste moderne versie van de controller, de 500CPM, terwijl ik de versie ervoor heb, 500C. Ik denk dat de verschillen niet groot zijn, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
    My website

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Helaas heb ik niet zo'n "tinzuiger" om de oude soldeer te verwijderen:

http://www.popschoolmaastricht.nl/ho...e_solderen.htm
    Je bedoelt deze link? En dit apparaat?

Zo'n ding kost een paar euro, te koop bij een goede electronica zaak en misschien zelfs wel bij de bouwsuper.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Dat de lampen niet aanspringen is al gunstig

Misschien moet ik het soldeerwerk in die achtpolige stekker toch nog maar eens beter proberen over te doen. Heb hier nu een aardig stukje over solderen gelezen. Helaas heb ik niet zo'n "tinzuiger" om de oude soldeer te verwijderen:
    Overal met je vingers vanaf blijven. Ik begrijp dat je de pijpjes van de plug niet heb leeggezogen doch er gewoon tegenaan heb gelegd. Ik wil niet beledigend worden maar ik zie het voor me. Wees maar blij dat het niet een
    14 polige plug is die bv aan Leitz projectoren zit.

De IC heeft nummer:
    MC1454 1BCP
    8315, met voor dit getal volgens mij het "M" logo van Motorola...
    Volgens het schema is het de MC 14542
    Mijn zoon is toevallig hier. Zit op de Universiteit in Leuven en zit hier te blokken en die heeft voor mij de schema's vergroot uitgelijst.

Voor wat het verder waard is:
    De ILFORD officiele papieren handleiding die ik heb, geeft aan dat de controller, dus niet de trafo, de volgende twee "control unit electronics" onderdelen heeft:
    - Microprocessor INTEL 8035 HL
    - Memory EPROM 2716

Hou er overigens rekening mee dat de beschrijving en het schema dat op die ILFORD site stond, helaas waarschijnlijk iets afwijkt van mijn controller. Dat schema is namelijk van de laatste, meeste moderne versie van de controller, de 500CPM, terwijl ik de versie ervoor heb, 500C. Ik denk dat de verschillen niet groot zijn, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
    [/QUOTE]

NIEUW HUISWERK:
    Lijst de volgende schema's uit dat maakt het overleg makkelijker want je moet gaan meten en eventueel een hulpspanning aanleggen:
    De voeding
    Het lampcircuit
    Processor

Verder zie jij kans om een foto van de voeding hier te plaatsen. Met name de kant waar de spanningsstabilisatoren zitten. Die zitten waarschijnlijk allemaal aan een kant en zeer waarschijnlijk gemonteerd op koellichamen.
    Dit maakt het aanduiden waar je moet meten makkelijker.

Verder begrijp ik dat we op de voet gevolgd worden. Wanneer iedereen er zich mee gaat bemoeiien verplaats ik de correspondentie naar mijn email.

Plaats verder je telefoonnummer op mijn email. svp geen 06 nummer

Succes, Theo

Shooter
    35mm
    Pas op met de aanschaf van een tinzuiger. Er zijn zeer goedkope, bouwmarkt type en zeer dure. De goedkope zuigen dikwijls de printbanen van je printplaat af en dan ben je nog verder van huis.
    Voor een plug kan je deze wel gebruiken. Wanneer er gesoldeerd moet worden aan een printplaat zal ik je een stuk desoldeer litze toesturen dat is voorzien van hars. Daarmee kan je de soldeer van de printplaat dan mee verwijderen.
    Theo

Shooter
    4x5 Format
    Verder begrijp ik dat we op de voet gevolgd worden. Wanneer iedereen er zich mee gaat bemoeiien verplaats ik de correspondentie naar mijn email.
    Theo,

Het idee van een forum IS dat anderen zich er mee bemoeien ! Misschien kunnen anderen wel een zinnige bijdrage leveren of er iets van leren, door te vragen/bij te dragen.

Het staat me bij dat juist jij er moeite mee had dat er activiteiten op apug waren die alleen bestemd waren voor grootformaat bezitters.

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin