Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,860   Posts: 1,583,140   Online: 870

Page 10 of 10 FirstFirst ... 45678910
Results 91 to 94 of 94
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    epoxy gebruiken lijkt mij ook een prima oplossing.
    Dan kan ik van hout maken zoals ik het wil hebben..

http://www.mrboat.nl/epoxyproduct.htm

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Volgens mij is gewoon de vraag of je dit wel wilt. Ik denk dat de zwarte donkere kamer achterhaald is. ?

Ik ontwikkel mijn drukken op tijd. Nadat ik de print in de bak heb geschoven, leg ik een stuk karton op de bak en de tang leg ik op het karton. De tang kan niet in de bak vallen en licht kan niet bij de print komen (voor het geval er schadelijk licht zou zijn). Na de aangegeven tijd haal ik de print uit de ontwikkelaar.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Nadat ik de print in de bak heb geschoven, leg ik een stuk karton op de bak ...
    Ik doe dat met een extra bak, die ik er omgekeerd bovenop zet. De rand van die bak is net iets groter, waardoor het geheel stabiel is. Eigenlijk maak ik er dus een doos van. Ik ben ermee begonnen toen ik merkte dat Forte PW14 papier beter zwart werd bij langere ontwikkeltijden ( > 3 min) en omdat ik toen nogal veel licht in de doka had. Ik doe alles tegenwoordig bij het licht van 1 lampje, dus is de ingeslepen gewoonte achterhaald. Aan karton had ik nog niet gedacht. Heb je geen last van het vocht? Geeft het geen vezels af?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik denk dat de zwarte donkere kamer achterhaald is. Ik denk dat je reflecties dient te vermijden en eenvoudige testjes met je safelight moet doen. Hang je lampen minsten een meter weg bij je werkblad, enzo. Ik zit zelf in een zwart gat te werken, rond mijn vergroter. Maar ik betwijfel of dat wel zo nodig is. Ik heb het zwart al diverse keren vervloekt, omdat het wel erg donker is om in te werken. Uiteindelijk denk ik dat ik het liefste een dofgrijze kleur zou willen hebben voor de omgeving van de vergroter.
    Ondanks goed afplakken van mijn vergroters heb ik wel degelijk verschil in de hoge lichten gemerkt tussen een witte en een zwarte werkplek rond de vergroter. Blijkbaar heeft het gereflecteerde licht vanaf het papier invloed bij langere belichtingstijden. Niets wat niet door een halve papiergradatie opgelost kan worden, maar toch. Misschien is een zwart gat rond de vergroter maar een wit werkblad een oplossing?

In de natte bak gebruik ik dus een zwarte schaal voor de ontwikkelaar. Maar de natte bak zelf zou wit kunnen zijn. Een karton of schaal op de ontwikkelbak lijkt me niet handig omdat ik de schaal regelmatig beweeg tijdens het ontwikkelen.

Misschien ben ik paranoia, maar voor mij werkt het. En ik kan niet zeggen dat ik veel problemen heb met gevallen spullen. Een fietsachterlichtje met rode leds in de zak van mijn dokaschort doet wonderen. (De grote zwarte schort heb ik een aantal jaren geleden voor een tientje bij Blokker gevonden.)

Ik maakte mijn chemie in een aparte grote keramieke gootsteen (van de franse Emmaus, ook voor een tientje). Als je ruimte hebt is het altijd een goed idee om een aparte plek te hebben voor de aanmaak van chemie. Evenals een aparte plek voor het inspoelen van film, zodra je met meerderen in een doka werkt.
    Last edited by argentic; 07-17-2009 at 02:46 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 10 of 10 FirstFirst ... 45678910

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin