Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,912   Posts: 1,521,634   Online: 1000

Page 3 of 10 FirstFirst 123456789 ... LastLast
Results 21 to 30 of 94
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het beste ontwerp zorgt voor een stroming van vers water langs alle vellen in de printwasher (dus niet de cascade die het afval van de eerste voert langs de tweede, afval van de tweede en eerste langs de derde, etc. Mooie cascade!).

De stroming is optimaal als hij laminair langs de bladen loopt, dus parallel met het papier. Een kleine aanpassing op het ontwerp van Gary geeft een laminaire stroming:

Last edited by Merlin; 03-04-2009 at 03:09 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format

cascade en laminair

De twee begrippen laminair en cascade hebben in wezen niets met elkaar te doen. laminaire stroming heeft te doen met de aard van de stroming, terwijl cascade aangeeft hoe het patroon van de stroming is.

Ik heb, al lang geleden voor de cascade vorm van stromingspatroon omdat het water dan efficient wordt gebruikt. Stel je hebt een cascade washer voor 10 drukken en iedere druk neemt 40 minuten (of langer) en je steekt de drukken er in het begin van de cascade in, dan wordt de wasfunctie van het water optimaal gebruikt , omdat het wassen een diffusie proces is. De hoeveelheid water stel ik in op wat minder dan een liter per minuut voor de 40x50 washer. De neeste barietpapieren zijn dan in minder dan een uur gewassen. Maar er is verschil tussen verschillende papieren en fixeren. Om dat te controleren moet je de residuen van de fixeer door meting bepalen.
    Hier zijn standaardmethoden voor aanwezig ( die je overigens maar eens hoeft uit te voeren). Deze controle is aan te bevelen, omdat het je veel water kan besparen of ondeugdelijk wassen kan voorkomen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Jed zijn methode is bij een continu print proces natuurlijk efficiënter. Nadeel is natuurlijk dat je de prints telkens een vak door moet schuiven (arbeid intensief) . En het andere nadeel dat nadat je de laatste print er bij gestopt hebt je nog de volledige spoeltijd door moet spoelen. In mijn amateur gebruik waarbij ik op een avond maximaal 5 prints maak is er geen sprake van een continu proces en is het aan het eind van de avond tegelijkertijd spoelen van alle 5 de prints makkelijker.

Jaap zijn "verbetering" is gebaseerd op hydro statische principes om te zorgen dat er links net zo veel water langs de print stroomt als rechts. Echter door hydro dynamische principes zal de druk in de ruimte onderin van rechts naar links afnemen waardoor er uit het laatste gaatje aanzienlijk minder water zal stromen dan uit het meest rechtse. Mijn tekening gaat uit van een water straal met voldoende snelheid het gaatje aan de rechterzijde verlaat om de linkerzijde van de print te bereiken.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Nouuuu, ik vond het wel een beetje dom om iets met een gat er onderin te willen vullen met water.
    in amsterdam doen ze nog iets veel dommers...
    een gat graven ondergronds in een veengebied zonder de zijkant te stutten.
    In 1600 wisten ze al hoe of dit moest, nu schijnen ze dit vergeten te zijn...

Met een analoge schop was dit nooit gebeurd!

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Jed zijn methode is bij een continu print proces natuurlijk efficiënter. Nadeel is natuurlijk dat je de prints telkens een vak door moet schuiven (arbeid intensief) . En het andere nadeel dat nadat je de laatste print er bij gestopt hebt je nog de volledige spoeltijd door moet spoelen. In mijn amateur gebruik waarbij ik op een avond maximaal 5 prints maak is er geen sprake van een continu proces en is het aan het eind van de avond tegelijkertijd spoelen van alle 5 de prints makkelijker.

Jaap zijn "verbetering" is gebaseerd op hydro statische principes om te zorgen dat er links net zo veel water langs de print stroomt als rechts. Echter door hydro dynamische principes zal de druk in de ruimte onderin van rechts naar links afnemen waardoor er uit het laatste gaatje aanzienlijk minder water zal stromen dan uit het meest rechtse. Mijn tekening gaat uit van een water straal met voldoende snelheid het gaatje aan de rechterzijde verlaat om de linkerzijde van de print te bereiken.
    De meeste archival washers zullen gebaseerd zijn op 10 drukken. Ik heb daar ook voor gekozen, omdat ik een hele dag ga drukken en het drukken ook nog heb voorbereid.
    Als je echter 5 drukken maakt, kun je je eigen washer op dat aantal aanpassen.
    Voor de cascade washer heb ik inderdaad gekozen uit het oogpunt van water-efficientie in combinatie van grondigeid van spoelen. Een onderbouwing van deze uitspraak kun je alleen doen door metingen te verrichten ten aanzien van de was-efficientie. En je zult deze metingen moeten verrichten aan de verschillende systemen.
    Een andere reden dat ik voor de cascade heb gekozen is de mogelijkheid om niet onder druk de spoeler te bedrijven.
    Het is trouwens niet zo, zoals Gary veronderstelt, dat ik de drukken opschuif. Ik doe de eerste druk in de eerste sleuf (waterinstroom) en vul vervolgens de verdere sleuven op. Fotografen, die vele drukken maken, halen dan de eerste druk uit de spoeler als de elfde druk klaar is om gespoeld te worden. Deze elfde druk wordt wel even voorgewassen om het aanhangend fixeer er af te halen.
    Dat je de gehele spoeltijd moet rekenen, nadat je de laatste druk hebt gemaakt, geldt voor iedere spoelmethode.
    Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 03-05-2009 at 02:31 AM. Click to view previous post history.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Sommige Nova washers hebben voor elk compartiment een eigen, afsluitbare waterinvoer. Door dit idee over te nemen kun je het aantal te gebruiken compartimenten instellen.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Uit tests met inkt in het water blijkt dat met de gaatjes onderin de stroming naar boven in het midden het grootst is. Ik heb daar dan ook de stroomsnelheid van de wateringang op afgestemd. In jouw ontwerp Gary, is de stroming bij de ingang juist erg groot en in de meest afgelegen hoek nihil.
    Maar ik ga niet meer woorden vuilmaken aan zoiets banaals als een spoelbak, als residual-fixer tests uitwijzen dat het goed is, is het goed. Meer heb je niet nodig.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Maar ik ga niet meer woorden vuilmaken aan zoiets banaals als een spoelbak, als residual-fixer tests uitwijzen dat het goed is, is het goed. Meer heb je niet nodig.
    Helemaal juist Jaap, gewoon testen, ik heb het al eerder gemeld. Dus wanneer jouw vrouw vindt dat je teveel gefixeerd bent, moet je niet stoppen, maar spoelen en testen!

Jed
    Last edited by argentic; 03-06-2009 at 08:24 AM. Click to view previous post history. Reason: Reparatie van de quote

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ach ja, niets wat een koude douche niet kan oplossen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    In jouw ontwerp Gary, is de stroming bij de ingang juist erg groot en in de meest afgelegen hoek nihil.
    Jaap, het is niet mijn ontwerp het is zoals nova zijn printwasher's maakt. Misschien kun je hun op de hoogte brengen van de fout in hun ontwerp, want door het gebruik van al deze nova washer's worden zo per dag honderden prints verkeerd behandeld. Dat is toch zonde. :o

Page 3 of 10 FirstFirst 123456789 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin