Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,452   Posts: 1,570,413   Online: 1139

Page 5 of 10 FirstFirst 12345678910 LastLast
Results 41 to 50 of 94
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Waar vind je PVC in platen ? Ik zie me nog geen spoelbak maken van PVC buizen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    In frankrijk zou ik het niet zo snel weten, maar ongetwijfeld zullen er zat adressen zijn.

Hier hal ik het zelf bij http://www.lume-kunststoffen.nl/ Maar dat is een van de velen.

Mij het verlijmen van kunststof is vooral van belang te weten dat er zeer veel soorten zijn. Allemaal zo hun merites, ook wat lijmen betreft. Er zijn ook soorten die zich alleen maar laten lassen. (o.a. polyethyleen ) En ook soorten die niet goed houden permanent onder water. Als je van plan bent je spoelbak niet vaak leeg te gooien iets om rekening mee te houden.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik was juist op zoek naar PVC, omdat dat zo goed (sterk) te verlijmen is. Elke bouwgigant levert hard PVC lijm. Dat is kleurloos, heeft een groot hechtvermogen, is chemicaliŽnbestendig, bestand tegen reinigen onder druk, nastelbaar, KOMO keur, op basis van PVC-copolymeer, spleetvullend tot 0,6mm, staat allemaal op de pot die ik heb. Perspex is een stuk moeilijker. En siliconen moeten alleen toegepast worden in badkamers en als borsten.
    Inderdaad, het is van belang om de spleetvullende lijm te gebruiken. Anders lekt het spul mogelijk.
    Een verdere tip: na afloop hevel ik de bak leeg. Dit doe ik om excessieve krachten op de verlijming te voorkomen. Er zit een flink gewichtwater
    in een 40x50 bak.
    Behalve spoelbakken van PVC heb ik ook stop en fixeer bakken voor mijn 4x5" film. Het ontwikkelen doe ik alleen in de Comboplan vanwege het kiepen.
    Ik ken lui die een hele kleurendoka van PVC plaat hebben gebouwd.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Waar vind je PVC in platen ? Ik zie me nog geen spoelbak maken van PVC buizen.
    Zie eerdere posting:
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Jaap, je kan bv bij www.kunststofshop.nl platen bestellen, zelfs op maat gezaagd.
    Maar inderdaad iedere modelbouw winkel heeft dit.
    prijzen varieren, transparant is duurder dan wit.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Nu gaat de discussie ontstaan waar ik al bang voor was.
    Ten eerste Jed heeft de fabrikant mij niet zijn lijm aanbevolen doch het advies gegeven hoe deze zelf samen te stellen. Bovendien praat ik niet over perspec maar over pvc plaat die letterlijk en figuurlijk kei hard is en moeilijk is week te maken om te verlijmen. Heus Jed je mag veel weten maar in dit geval weet ik waar ik over praat. Kom maar eens kijken.
    Discussie over het maken van bakken hiermede tevens gesloten.
    Theo
    Jammer.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een goede PVC lijm is deze zoals gebruikt door de loodgieter/dakwerker voor het verlijmen van (grijze-) afvoerbuizen, dit wordt soms ook wel 'chemisch lassen' genoemd.

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Een goede PVC lijm is deze zoals gebruikt door de loodgieter/dakwerker voor het verlijmen van (grijze-) afvoerbuizen, dit wordt soms ook wel 'chemisch lassen' genoemd.

Philippe
    Heel snel een andere loodgieter opzoeken. H.W.A. pijpen mogen
    niet verlijmd worden i.v.m. het uitzettingscoefficient.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heel snel een andere loodgieter opzoeken. H.W.A. pijpen mogen
    niet verlijmd worden i.v.m. het uitzettingscoefficient.
    Theo,

Op het risico af te vervallen in vloiensplijterij, toch deze opmerking :
    De DYKA PVC-U (sanitair) buizen gemaakt volgens de BENOR NBN EN1329 norm kunnen, zonder probleem met het juiste product verlijmd worden. In sommige gevallen is het zelfs afgeraden om moffen met rubberflenzen te gebruiken.
    Zo heb ik de moffen in de afvoer van m'n kleuren ontwikkel machine moeten verlijmen daar de chemicaliŽn de rubberflenzen aantasten.
    Alleen heb ik geen lijm meer over om de juiste referenties door te kunnen geven, jammer.

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Theo,

Op het risico af te vervallen in vloiensplijterij, toch deze opmerking :
    De DYKA PVC-U (sanitair) buizen gemaakt volgens de BENOR NBN EN1329 norm kunnen, zonder probleem met het juiste product verlijmd worden. In sommige gevallen is het zelfs afgeraden om moffen met rubberflenzen te gebruiken.
    Zo heb ik de moffen in de afvoer van m'n kleuren ontwikkel machine moeten verlijmen daar de chemicaliŽn de rubberflenzen aantasten.
    Alleen heb ik geen lijm meer over om de juiste referenties door te kunnen geven, jammer.

Philippe
    Dag Philippe,
    Laten we beginnen met elkaars tekst GOED TE LEZEN.
    De materie die je thans aankaart is een totaal andere dan die van de loodgieter. Ik kan dat niet anders interpretteren dan dan je het hebt
    over H.W.A. pijpen(hemelwaterafvoer).
    Hetgeen je thans aankaart is en totaal andere een argumentering waar ik
    volkomen achtersta. Zulen wij afspreken het gezellig te houden?
    .vr.gr. Theo

Shooter
    35mm
    Dag Philippe,
    Laten we beginnen met elkaars tekst GOED TE LEZEN.
    De materie die je thans aankaart is een totaal andere dan die van de loodgieter. Ik kan dat niet anders interpretteren dan dan je het hebt
    over H.W.A. pijpen(hemelwaterafvoer).
    Hetgeen je thans aankaart is en totaal andere een argumentering waar ik
    volkomen achtersta. Zulen wij afspreken het gezellig te houden?
    .vr.gr. Theo
    De pijp van Dijka/Wavin/Martens habben allen dezelfde samenstelling.
    Deze kunnen dus met de onvolprezen lijn van Merlin verlijmd worden.
    Het is duidelijk dat een aanvoer leiding niet wordt voorzien van
    een mof met rubber afdichting. Deze dient alleen ter opvangen van de uitzetting. Kan ook gebruikt worden bij een reparatie indien er geen tussenstuk meer geplaatst kan worden. Echter wel alleen in de afvoer zijde.
    ER zijn thans twee PVC lijmsoorten in de handel. De normale ouderwetse
    en een type op basis van gel. Aanvoerpijpen waren dijkwandig, afvoer
    dunwandig. De techniek is thans zover dat aanvoerpijpen ook reeds dunwandig zijn. Men dient dan wel bij het verlijmen het gel type te gebruiken.
    Hpenlijk heb je iets aan deze informatie
    m.v.r.gr. Theo

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin