Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,826   Posts: 1,582,053   Online: 794

Page 9 of 10 FirstFirst ... 345678910 LastLast
Results 81 to 90 of 94
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jawel, dat is mijn ideaal.
    Zoals je weet trommel ik graag...
    Als het ook een Miele mag zijn en vooral een ECO-standje heeft hou ik me aanbevolen.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Rob tenzij je de zaak permanent onder water wilt laten staan zou ik geen glasmat gebruiken. Voordat je de structuur van de mat weer weggeschuurd / geplamuurd hebt ben je lang bezig.
    Vond ik wel ja. Maar ik wist niet beter.:o
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Een tijd geleden had ik een discussie met Wilbert/Gilbert. Hij had ook zijn eigen bak van hout en epoxy gemaakt, toen hij nog in Meppel woonde. Hij had een donkere bak is zijn doka. Hij zei dat hij dat deed, omdat je het vuil anders zou zien.
    Vuil was niet de reden. Ik had de bak zwart gemaakt om vals licht tijdens het ontwikkelproces te beperken. Daarom gebruik ik ook een zwarte schaal voor de ontwikkelaar.

Mijn houten bak heeft 7 jaar probleemloos gewerkt, maar hij was wat groot (3,50 m) voor onze koffers naar Frankrijk. Nu doet hij dienst bij een andere analoge fotograaf.

Rob tenzij je de zaak permanent onder water wilt laten staan zou ik geen glasmat gebruiken. Voordat je de structuur van de mat weer weggeschuurd / geplamuurd hebt ben je lang bezig.
    Mijn bak had glasmatten, maar dat zou ik nu niet meer doen. Ik had geen problemen met de structuur van de glasmat. Gewoon nog een of twee extra laagjes epoxy en je bak is een spiegel. Maar in de hoeken buigen glasmatten niet genoeg mee. Dan moet je kunst en vliegwerk gaan gebruiken. Mijn enige reden om nu nog glasfiber te gebruiken zou zijn om de zaak te verstevigen. Maar een goed gebouwde bak heeft dat niet nodig.

Theoretisch is epoxy niet 100% waterdicht. En haarscheurtjes kunnen ook problemen opleveren. Maar in de praktijk is dat onzin. Twee of drie laagjes epoxy maken je bak volledig waterdicht. Ik heb in 7 jaar nooit enig probleem gehad.

Nog twee tips.
    1) Zorg dat de binnenhoeken van je bak rond zijn. Dat maakt schoonmaken een stuk gemakkelijker.
    2) Oefen het mengsel epoxy+verharder eerst op een stuk resthout. Teveel verharder geeft te snel klonters die veel werk kosten om weg te slijpen. Maar te weinig zorgt dat je epoxy niet hard wordt.
    Last edited by argentic; 03-19-2009 at 03:56 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De inwendige hoeken zou je af kunnen werken met wat in de bootjes wereld een filet genoemd wordt.
    Gary, heb je toevallig een link naar een voorbeeld van "Filet" ?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    ...De inwendige hoeken zou je af kunnen werken met wat in de bootjes wereld een filet genoemd wordt.
    Hallo Gary,

Ik heb hierop gezocht maar kwam, zelfs i.c.m. scheepsbouw, alleen zalm en filet américain tegen. Wil je me daarom even vertellen wat een filet is?

Groet,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    http://www.clcboats.com/shoptips/sti...e/fillets.html

Het is niets meer dan de hoek tussen 2 panelen opvullen met ingedikte epoxy en dan 1/4 rond maken met een ronde spatel.

Het gaat er om door de combinatie van 2 verschillende vulmiddel de juiste verwerkbaarheid te verkrijgen. Zelf werk ik graag met een mengsel Microballoons (van 3m) en Aerosil

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Vuil was niet de reden. Ik had de bak zwart gemaakt om vals licht tijdens het ontwikkelproces te beperken. Daarom gebruik ik ook een zwarte schaal voor de ontwikkelaar.
    Hallo Wilbert,

Heb jij pigment in de epoxy verwerkt of de bak voor/achteraf geschilderd?

Shooter
    4x5 Format
    Veel pigmenten tasten de waterdichtheid van epoxy aan ! Net zoals het niet in de juiste verhouding mengen van de hars en de harder. Anders dan met polyester moet epoxy in exact de juiste verhouding gemengd worden om een zo groot mogelijke vernetting te verkrijgen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Hallo Wilbert,

Heb jij pigment in de epoxy verwerkt of de bak voor/achteraf geschilderd?
    Voor de laatste laag had ik zwarte epoxy gekocht. De onderliggende lagen waren gewone transparante epoxy.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Volgens mij is gewoon de vraag of je dit wel wilt. Ik denk dat de zwarte donkere kamer achterhaald is. Ik denk dat je reflecties dient te vermijden en eenvoudige testjes met je safelight moet doen. Hang je lampen minsten een meter weg bij je werkblad, enzo. Ik zit zelf in een zwart gat te werken, rond mijn vergroter. Maar ik betwijfel of dat wel zo nodig is. Ik heb het zwart al diverse keren vervloekt, omdat het wel erg donker is om in te werken. Uiteindelijk denk ik dat ik het liefste een dofgrijze kleur zou willen hebben voor de omgeving van de vergroter.

Daarentegen heb ik nu al jaren met veel plezier in een witte bak mijn prints afgewerkt. Het heeft veel voordelen. Je kunt nét even iets meer zien als het donker is. Dat is handig, bijvoorbeeld als je een papiertang hebt laten vallen. Uiteraard moet je je safelight zo instellen, dat je er op mag vertrouwen dat het geen probleem geeft. Maar dat geldt ook als je een zwarte bak neemt. Misschien ben je met een witte bak juist wel voorzichtiger.

Een nadeel zoals eerder genoemd is dat je alle viezigheid gaat zien. Maar dat is ook een voordeel, omdat je dan weet wat en waar je moet schoonmaken. Het komt natuurlijk ook, omdat ik er de chemie klaar maak. Het gebeurt iedereen wel dat hij chemie afweegt of afmeet en iets morst. De plek waar je dat doet, moet je zo schoon mogelijk houden. Je wilt niet dat je je chemie besmet met stoffen van een vorige keer. Of een allergie oplopen, omdat je toevallig met je handen in de viezigheid hebt gezeten zonder dat je het wist. Of erger nog, een vergiftiging oplopen, omdat je per ongeluk iets hebt laten vallen wat je niet wist. Ik heb heel wat ongelukjes zo zien gebeuren in een laboratorium. En daar was het nog niet eens donker.

Maar misschien zie ik het veel te somber in?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 9 of 10 FirstFirst ... 345678910 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin