Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,573   Posts: 1,545,695   Online: 800

Page 1 of 10 1234567 ... LastLast
Results 1 to 10 of 94
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Archival Print Washer bouwen?

Heeft iemand hier een print washer gemaakt van platen kunstof die voor modelbouw worden gebruikt?

Voor 30 euro heb je genoeg platen kunstof om een washer te maken geheel naar eigen smaak...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    platen kunstof die voor modelbouw
    Kun je dat ergens bestellen? Is dat PVC?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

Print washer

Willie Jan
    Ik heb voor mezelf er een gemaakt, zal niet zeggen dat het een juweeltje is maar hij werkt wonderwel.
    Ik heb een harde plastiek soort gebruikt dewelke mensen soms gebruiken om glas te vervangen als het gesneuveld is , de juiste benaming ken ik zo niet ,maar in elke doe het zelf zaak hebben ze het wel, heb dikte van 3mm gebruikt. Heb een bak gemaakt voor 30x40 foto's.
    De buitenmaat is 40x50, 50cm lang omdat je nog plaats moet voorzien voor de wateraansluiting. Hiervoor heb ik een aansluiting van een oude douchekop genomen.
    In de hoogte heb je ruimte onderaan nodig om het water te laten instromen.
    Dus het eigenlijke gedeelde voor de foto's is dus iets groter dan 30x40. heb onderaan een voet geplaats die ongeveer in het midden van het spoelgedeelte is geplaats, in alle onderdelen hiervan gaten geboord om het water telaten doorstromen.
    De breedte van de bak bepaal je zelf met het aantal gleuven of liever het aantal foto's die je gelijker tijd wilt spoelen.
    Heb dus de buitenkant verstevigt met alluminium hoeken en aan de hoeken onderaan speciale hoek profilen, want er komt toch zeker een hele druk op de bak van binnen uit.
    Heb tec 7 en waterdichte siliconen gebruikt om alles waterdicht te maken, zoals de plaatsing van de douchekop.
    De plaat die dus op ongeveer op ongeveer10cm van de buitenkant staat dient dus ook om de gleuven tegen te bevestigen, in deze plaat heb ik geen gaten gemaakt, zodat het water zeker langs de onderkant de foto's bereikt en zo naar boven glijt tussen de gleuven en over de bovenkant de bak verlaat.
    Ik hoop dat je zo ongeveer verstaan hebt,als je een beetje logich nadenkt is het niet zo moeilijk om er een samen te stellen, zorg er zeker voor dat je tussen de gleuven kunt met de vingers om de foto's er uit te nemen ,wat je zeker voorzichtig moet doen.
    Groeten, Ludo

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik kwam een link tegen met tekeningen voor het zelf bouwen van een print washer.
    http://www.darkroomsource.net/printwasher.shtml
    Misschien dat de tekening wat duidelijk maakt.

Mike
    --Mike

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Bedankt voor de link mike.

Jaap, je kan bv bij www.kunststofshop.nl platen bestellen, zelfs op maat gezaagd.
    Maar inderdaad iedere modelbouw winkel heeft dit.
    prijzen varieren, transparant is duurder dan wit.

Ludo,
    wat ik mij afvraag is of de foto die in de gleuf zit niet te veel gaat hangen tegen de zijkant.
    Bariet is nogal kwetsbaar op dit punt.

Shooter
    4x5 Format
    Het idee achter commerciële spoelers is dat de verschillende drukken elkaar niet kunnen verontreinigen. Dus het spoelwater niet van het ene naar de andere compartiment kan. Hiervoor zit in elk compartiment onderin een gekalibreerd gat om het spoelwater evenredig over alle compartimenten te verdelen. Om te zorgen dat de emulsie niet vastplakt aan de zijkant hebben de platen waarvan de spoeler gemaakt is een wavel structuur.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het idee achter commerciële spoelers is dat de verschillende drukken elkaar niet kunnen verontreinigen. Dus het spoelwater niet van het ene naar de andere compartiment kan. Hiervoor zit in elk compartiment onderin een gekalibreerd gat om het spoelwater evenredig over alle compartimenten te verdelen. Om te zorgen dat de emulsie niet vastplakt aan de zijkant hebben de platen waarvan de spoeler gemaakt is een wavel structuur.
    Door naar andere spoelers te kijken heb ik wel een idee hoe of ik het kan tackelen. probleem van het spoelen in een bak is dat de fotos op elkaar gaan liggen. In zo'n washer heb je daar geen last van en het vergt minder ruimte.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hobby Centrum Nijmegen, voorheen de stads hobby werkplaats, heeft mogelijkheden om met plexiglas te werken. Als dit materiaal geschikt is voor dit doel wil ik aan een van de eden van HcN wel eens vragen welke platen je waar kunt bestellen. Ik loop zelf ook rond met het idee om een wasser te bouwen dus misschien kan het een gezamelijk projectje worden?

Groet,

Rob

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Willie Jan
    Van het kleven tegen de zijkant heb ik soms last, maar alleen als ik niet genoeg water laat toestromen, dus mijn kraan niet ver genoeg open, is bij mij alleen een kwestie van eens regelmatig te kijken.
    Zoals ik al zij werkt hij wonderwel want werk er nu toch al een 10 tal jaar mee en toch nog geen enkele foto gehad waar enige tekenen van niet goed gespoeld erop.
    Ludo

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @Gary,
    Moeten de afvoerkanalen nu aan de boven of aan de onderkant zitten, en de invoer op de tegenovergestelde plaats?

Groet,
    Rob

Page 1 of 10 1234567 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin