Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,198   Posts: 1,531,449   Online: 777

Results 1 to 8 of 8
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

StopClock Pro of Analyser Pro

Het wordt tijd dat ik eens een goede timer aanschaf,
    ik vroeg me af wat de beste keuze is: StopClock Pro of Analyser Pro?

De analyser pro lijkt geen splitgrade te ondersteunen, laat dat nu net iets zijn dat ik veel gebruik....
    Maar een analyser pro is natuurlijk iets goedkoper om 'automatisch' te printen omdat de stopclock pro nog een zonemaster nodig heeft hiervoor?

Een ander voordeel van de StopClock Pro lijkt me dat geheugen van 10 belichtingen.

http://www.rhdesigns.co.uk/darkroom/..._products.html

Heiland Splitgrade vind ik dan weer veel te duur voor een amateur zoals mij

Wat gebruiken jullie of zouden jullie verkiezen?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In het boek "Way Beyond Monochrome" worden zowel de StopClock als de Analyser kort besproken.
    Het hoofdstuk over “spligrade priting” is geschreven door degene (Chris Woodhouse) die de software voor beide apparaten heeft geschreven.
    Wellicht kun je hem jouw vraag voorleggen. Probeer het eens op:
    chris.woodhouse@zetnet.co.uk

Verder kun je ook nog eens kijken naar de spullen van Darkroom Automation.
    Bij de StopClock die zij maken staat vermeld dat spligrade wordt ondersteund.
    Last edited by Robbedoes; 03-07-2009 at 08:10 AM. Click to view previous post history. Reason: toevoeging laatste regel

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Probeer eens te zoek op dit forum naar deze twee items.
    Is al zo vaak uit en te na besproken dat we weer in herhaling vallen.
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Wat gebruiken jullie of zouden jullie verkiezen?
    Natuurlijk ben ik gecharmeerd van het idee van een apparaat wat voor mij in een keer de perfecte print te voorschijn tovert in de ontwikkelbak. Alleen hoe gaat dat werken ? Als voorbeeld wat wel is waar een eind boven het gemiddelde niveau van de apuger staat maar als illustratie kan het wel dienen.
    http://www.andrewsmithgallery.com/ex...ams/index.html
    En bekijk de verschillende drukken van moonrise.
    De enige manier om voor je eigen negatieven tot creatieve drukken te komen is er mee te werken en te kijken op proefstroken / proefprints hoe het er uitkomt. Een goede timer is dan wel fijn om reproduceerbaarheid te krijgen, dat analyser gedeelte zie ik maar een zeer beperkte bruikbaarheid in.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Natuurlijk ben ik gecharmeerd van het idee van een apparaat wat voor mij in een keer de perfecte print te voorschijn tovert in de ontwikkelbak. Alleen hoe gaat dat werken ? Als voorbeeld wat wel is waar een eind boven het gemiddelde niveau van de apuger staat maar als illustratie kan het wel dienen.
    http://www.andrewsmithgallery.com/ex...ams/index.html
    En bekijk de verschillende drukken van moonrise.
    De enige manier om voor je eigen negatieven tot creatieve drukken te komen is er mee te werken en te kijken op proefstroken / proefprints hoe het er uitkomt. Een goede timer is dan wel fijn om reproduceerbaarheid te krijgen, dat analyser gedeelte zie ik maar een zeer beperkte bruikbaarheid in.
    Ik zie die analyser als vervanger van een proefstrook, niet als de vervanger van mijn creativiteit en visie. Het helpt me een goede inschatting te maken van de dichtheid en het contrast van een negatief. Dat lukt me met die analyser veel beter dan met een proefstrook. De eerste druk is vervolgens uitgangspunt voor verbeteringen. Sinds ik de analyser gebruik maak ik geen proefstroken meer en ben ik gemiddeld een vel minder papier per druk kwijt. Scheelt dus tijd en kosten.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Natuurlijk ben ik gecharmeerd van het idee van een apparaat wat voor mij in een keer de perfecte print te voorschijn tovert in de ontwikkelbak. Alleen hoe gaat dat werken ?
    De perfecte print is voor mij een print die met je gevoel tot stand is gekomen en ook aan je verwachting beantwoord. De vraag is dus of je je gevoel kunt vervangen door een machine. Ik ga die vraag niet voor een ander beantwoorden, zoals je zult begrijpen.
    Maar wat voor velen geldt, is dat het drukproces een leerproces is. Het duurt lange tijd voor het resultaat aan je verwachting voldoet, omdat de verwachting zelf ook weer een leerproces is. En het maken van proefstroken is het leerproces. Dat kun je niet overslaan. Door een machine in de plaats te stellen van het leerproces, verspeel je tijd, die beter kan worden benut.
    Als het drukken een productieproces is, dan is de machine op zijn plaats

Jed

Shooter
    Multi Format
    Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van computergestuurde toestanden in de doka, en al helemaal niet voor mijn persoonlijk werk.
    Een tijdsaansturing is het verste dat ik momenteel ga op dat vlak.

Quote Originally Posted by gary
    Aangezien ik ondertussen al regelmatig commerciŽel doka-werk binnenkrijg (zonder daar zelfs maar reclame voor te maken...) voor negatieven groter dan kleinbeeld, denk ik eraan om wel enige vorm van automatisatie toe te laten en dan wordt het een Heiland split-grade. Voornaamste reden is dat het zwartwit materiaal van een paar decennia geleden en ouder in het niets valt in vergelijking met hetgeen wij hier op APUG gewend zijn en met proefstrookjes werken is in dit geval puur tijdverlies en heeft dan niet veel meer te maken met een leerproces... een analyser is dan onmisbaar!

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin