Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,704   Posts: 1,482,728   Online: 992

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 31
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Margeerraam voor grote lappen papier

Ik heb papier van 40x50cm en 50x60cm, maar geen ezel van dit formaat om die op te doen. Nu ga ik zelf wat maken (hoe moeilijk kan het zijn?). Ik vraag me af of er meer mensen zijn met dit probleem en liever nog: met een oplossing. Plak je het papier gewoon vast? Andere manieren?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Vastplakken is één optie een andere is om de tafel waar je het papier oplegt met een ietwat niet al te sterk hechtende lijmspray te behandelen. Beter is het om daarvoor een materiaal te gebruiken dat een niet te gladde structuur heeft. Daardoor ligt het papier alleen op de "toppen" van die structuur vast.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

margeerraam

Hoi, Merlin
    Ik zat met hetzelfde probleem en mij is er verteld. Neem een dunne metalen plaat en een paar magneten en het is opgelost.
    Heb het zo gedaan en werk goed , heb wel een aanslag gemaakt om toch een zijde recht te hebben om gemakkelijk te werken.
    Heb de plaat ook op een dunne houtenplaat bevestigt, dewelke een centimeter groter is dan de plaat om me niet te veel te stoten aan de hoeken.
    Groetjes, Ludo

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik heb papier van 40x50cm en 50x60cm, maar geen ezel van dit formaat om die op te doen. Nu ga ik zelf wat maken (hoe moeilijk kan het zijn?). Ik vraag me af of er meer mensen zijn met dit probleem en liever nog: met een oplossing. Plak je het papier gewoon vast? Andere manieren?
    Ik kijk gewoon om me heen wat voor rommel je er op kan leggen om het papier op zijn plaats te houden.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Beste Merlin

Voor goede magneten, kijk eens in de deurstrips van oude koelkasten.

M.vr,gr Harry

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik kijk gewoon om me heen wat voor rommel je er op kan leggen om het papier op zijn plaats te houden.
    Ik wilde geen fotogram maken.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Bedankt voor de tips. Ik had nog niet aan metaal met magneten gedacht. Dat gaat het worden.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Waar je wel voor moet oppassen is dat de objecten die je gebruikt geen reflectie op je papier veroorzaken. Zelf heb ik lang 2 zware stalen linialen, 5 mm dik, voor dit doel gebruikt. Ze gaven echter wel een iets donkere rand op het beeld door die reflectie.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Waar je wel voor moet oppassen is dat de objecten die je gebruikt geen reflectie op je papier veroorzaken. Zelf heb ik lang 2 zware stalen linialen, 5 mm dik, voor dit doel gebruikt. Ze gaven echter wel een iets donkere rand op het beeld door die reflectie.
    Nu Gary het over die zware linealen heeft, herinner ik mij weer dat ik ook zo een regel gebruikte voor de plaatsbepaling. Vervolgens zette ik op de tegenoverliggende hoeken zware objecten. Het gewicht van die objecten hing van de spanning van het papier af. Vervolgens verwijderde ik de regel, om de twee overblijvende hoeken vast te zetten door een gewicht. Zo heb ik papier van meer dan een vierkante meter behandeld.
    Magneten hielden de zaak vaak niet in bedwang.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb nagedacht over magneetverf, metaal etc. maar ik moet Jed gelijk geven dat ik niet zie hoe de boel in bedwang gehouden kan worden met magneten. Daarbij komt idd de reflectie van voorwerpen. Dus misschien ga ik het papier wel vastprikken. En dan is er nog de aloude glasplaat, die je er op kan leggen. Ik ben er nog niet uit.

Heeft iemand ervaring met het recept voor Sticky Easel, uit het Darkroom Cookbook van Anchell? In de eerste en tweede editie staat het recept er in, maar uit de derde is hij verdwenen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin