Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,206   Posts: 1,531,839   Online: 795

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 35
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Daarnaast denk ik trouwens dat de kans dat je een L1200 op de kop kunt tikken, het grootst is wat betreft grootformaat, die zie je geregeld staan. Het bakbeest 138 is toch minder gebruikelijk. Abro in Zaandam heeft ze tweedehands in de kelder.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Daarnaast denk ik trouwens dat de kans dat je een L1200 op de kop kunt tikken, het grootst is wat betreft grootformaat, die zie je geregeld staan. Het bakbeest 138 is toch minder gebruikelijk. Abro in Zaandam heeft ze tweedehands in de kelder.
    Kijk maar eens op marktplaats. In Den Haag een 138s als onderdeel van een set van vier in totaal.
    Heb je bij Arbo ook naar de prijs gekeken? Op hun website staan ze namelijk niet

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Het klopt dat Abro lang niet alles wat ze tweedehands hebben, op hun website hebben staan. Er langs gaan of even bellen geeft uitsluitsel.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of Abro de L1200 ook op dit moment heeft staan, maar waarschijnlijk wel. De paar keer dat ik bij Abro ben geweest, stond er altijd minstens 1 tweedehands exemplaar in de kelder, en soms meer, maar mijn herinnering laat mij hier wat in de steek. Gezien het feit dat ze wel niet meer als broodjes over de plank gaan, lijkt het mij dus wel waarschijnlijk dat ze er nu ook wel een exemplaar hebben staan. Geen idee wat ze er bij Abro voor vragen, maar hoogstwaarschijnlijk meer dan via Markplaats, zij moeten er immers nog van leven! Iets wat we vaak vergeten met het huidige 2e hands aanbod... Wel denk ik dat Abro met zijn 2e hands prijzen wat omlaag zou moeten, sommige zaken zijn volgens mij echt onrealistisch geprijsd, maar dat geldt zeker niet voor alles en is natuurlijk ook koper gebonden. En bij Abro kun je natuurlijk nog eens terug als je een probleempje hebt, bij een particuliere aanbieder niet...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Kijk maar eens op marktplaats. In Den Haag een 138s als onderdeel van een set van vier in totaal.
    Heb je bij Arbo ook naar de prijs gekeken? Op hun website staan ze namelijk niet
    Kan die advertentie niet vinden. Zoeken met "Durst 138" levert alleen een setje condensors voor de 138 op. Wel staat er nog een mooie L1200 met kleurenkop te koop, in principe ook geschikt voor ZW:

L1200 op marktplaats

De prijs van 1000 vindt ik echter wel hoog, maar misschien kun je nog afdingen. Zelf heb ik een paar jaar geleden nog voor mijn L1200 met alles erop en eraan iets van 650-700 euro betaald, wat toen op internet nog een redelijke prijs leek. Heb daar geen spijt van gehad, want alles werkte nog top, maar nu geven ze het soms zo weg...
    My website

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik weet van Harry dat hij zei dat hij vies was van het al oude handwerk.
    Die uitspraak heb ik zeker niet gedaan m.b.t. vergroters aangezien ik 2 (twee) volledig handmatige apparaten heb staan...
    Daar werk ik met heel veel plezier mee.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb het heel anders opgelost. Alles kostte niets, maar ik moest wel wat knutselen. Ik weet niet of jou dat ligt, of dat je iemand kent, die dat wil doen.

Ik heb een heel oude Rajah Liesegang (9x12) voor niets gekregen. Die dingen hebben een oerdegelijke stabiele tafel en andere constructie. De vergroter had een condensor. Dus als dat voldoende zou zijn ben je er. Vervolgens had de Televisie in Hilversum nog een deVere kop uit 1947, bedoeld voor de vuilnis.
    Vervolgens heb ik Rajah onthoofd en Rajah van wat vere voorzien. VoilŠ.
    O ja, de negatiefhouder heb ik later nog aangepast.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Kan die advertentie niet vinden....
    Hij staat een beetje verborgen:
    138s
    Verder nog een
    Deverre 504 tegengekomen maar de verkoper is van mening dat het een kleinbeeldvergroter betreft???

Het mooiste zou een goede L1200 zijn en dan ook een complete. Ik heb er wel wat voor over maar Ä 1.000,- is echt e veel. Een tijdje terug een hele mooie gezien die werd aangeboden door Aerofoto Eelde maar die was al weer verkocht. Misschien met ik maar eens contact opnemen met Abro.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik heb het heel anders opgelost. Alles kostte niets, maar ik moest wel wat knutselen. Ik weet niet of jou dat ligt, of dat je iemand kent, die dat wil doen.

Ik heb een heel oude Rajah Liesegang (9x12) voor niets gekregen. Die dingen hebben een oerdegelijke stabiele tafel en andere constructie. De vergroter had een condensor. Dus als dat voldoende zou zijn ben je er. Vervolgens had de Televisie in Hilversum nog een deVere kop uit 1947, bedoeld voor de vuilnis.
    Vervolgens heb ik Rajah onthoofd en Rajah van wat vere voorzien. VoilŠ.
    O ja, de negatiefhouder heb ik later nog aangepast.

Jed
    Zoín Raja stond een tijdje terug op MP. Dat is toch die vergroter op een mooi houten tafeltje? Het zag er allemaal erg interessant uit maar dacht juist dat dit wel heel erg oud was....

En v.w.b. de deVere uit Hilversum, op eBay.de heb ik een voormalige ZDF Homrich aangetroffen met daarbij een dokalamp om een sporthal mee te verlichten. Hoe ik dat in mín 2CV met proppen weet ik jammer genoeg niet en ook is mín doka een beetje aan de krappe kant voor zoín beest. Maar veel zal deze vergroter niet gaan kosten denk ik.

Terug naar het combineren van vergroteronderdelen. Krijg je geen problemen m.b.t. brandpuntsafstanden e.d?

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik weet van Harry dat hij zei dat hij vies was van het al oude handwerk. Persoonlijk denk ik dat er niets boven het handwerk gaat. Een handmatige DHZ vergroter heb je in eerste instantie waarschijnlijk beter in de hand dan een volautomatische. Ik heb een pictograph en een L1200, het duurt wel even voordat ik alles weet van de pictograph, terwijl ik direct aan de slag kon met de laborator. Kijk, het is natuurlijk super voor je G.A.S., dat de kop met een druk op de knop op-en-neer gaat en je beeld altijd in focus is. Maar met een handmatig apparaat is het een fluitje van een cent om hetzelfde te doen. Ik denk dat Durst mooiste en stabielste vergroters heeft gemaakt, maar een (chr)omega is echt niet behelpen en zeker vergelijkbaar.

Je kiest je vergroter m.i. voornamelijk op:
    - stabiliteit (voorkomen trillingen),
    - het soort vergroter (condensor/diffusor/koud licht),
    - VC-kop of losse (geen) filtering,
    - de mogelijke verstellingen om de parallelliteit te waarborgen (negatief houder precies parallel aan de grondplaat)
    - verdere mogelijkheden (formaat, voldoende negatiefhouders, etc.)

Maar de kwaliteit van het objectief is wellicht het belangrijkste.
    Hallo Jaap,

Dank je voor de info.
    Een pictochro/graph is prachtig. Ik ben alleen een beetje bang voor de problemen die je mogelijk krijgt bij storingen. Oderdelen etc.

Daarom ben ik nu ook meer in de richting van de 1000 en 1200 uitgekomen aangezien de 138 een beetje te lomp schijnt te zijn bij het gebruik van wat kleinere negatieven.

Ik merk wel dat de mannenharten weer wat harder gaan kloppen bij de gedachte aan technische apparaten :-) En wat is nou de betekenis van GAS???

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik gebruik een 1200 met ilford multigrade kop (500H).
    Het is een prima degelijk apparaat.
    Deste minder electronica deste minder problemen in de toekomst....

voor automatische belichting etc:
    Na enige tijd stop je het neg in de vergroter en weet je hoeveel sec je ongeveer moet geven.
    Die digitale onzin heb je helemaal niet nodig.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin