Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,721   Posts: 1,514,918   Online: 1030

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 35
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Hij staat een beetje verborgen:
    138s.
    Snap nu waarom ik hem niet kon vinden... "Belichter"... Dat is wel het laatste wat ik in de zoekbox zou hebben ingevuld.

Overigens zie ik maar 1 138, de overige vergroters zijn kleinere tafelmodel Dursts.

Ziet er wel allemaal een beetje scharrig uit, als uit een vochtige kelder. Zou ik een beetje mee uitkijken. Niks kopen tot je het gezien hebt en zeker weet dat cruciale onderdelen niet verroest of beschimmeld zijn.

Die L1200 is dan misschien wel duur, maar ziet er wel op en top verzorgd uit. Dat is ook wat waard. Als het nog enigszins binnen budget is, zou ik zeker toch ook contact opnemen. Wellicht dat je na wat praten de prijs nog flink omlaag kunt krijgen. Ik zou brutaal zijn en b.v. met een bod van 500 euro beginnen.

En anders maar verder zoeken. Het is tenslotte luilekkerland. Alhoewel ik wel zo onderhand begin te vrezen dat de echte gouden tijden voorbij zijn. Hoe langer het duurt, hoe meer apparatuur voor altijd verdwijnt naar de vuilnisbelt. Het aanbod op markplaats aan vergroters is volgens mij ook al kleiner dan een paar jaar terug....

Neem zeker ook nog even contact met Abro in Zaandam, maar wellicht ook Foto Den Boer in Amsterdam. Die laatste hebben ook wel altijd een paar vergroters staan.

Marco
    Last edited by Marco B; 04-22-2009 at 12:10 PM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Hier zou je trouwens ook nog eens kunnen kijken:

http://www.fotoapparatuur.nl/

Er staat daar ook een L120O met nog een aantal extra zaken (o.a. een Ilford processor) te koop voor 900.

http://www.fotoapparatuur.nl/Durst/D.../Ad109209.html

En wellicht hier:

http://www.2dehands.nl/foto-camera/f...pparatuur/?qq=

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Zoín Raja stond een tijdje terug op MP. Dat is toch die vergroter op een mooi houten tafeltje? Het zag er allemaal erg interessant uit maar dacht juist dat dit wel heel erg oud was....

Terug naar het combineren van vergroteronderdelen. Krijg je geen problemen m.b.t. brandpuntsafstanden e.d?
    Een houten tafeltje. Dat ding krijg je nooit aan het trillen, of je moet er met een moker op slaan.

Er zijn eigenlijk weinig problemen. De diffusiekop moet het negatief goed uitlichten. Daar moet je op letten en uittesten.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Een houten tafeltje. Dat ding krijg je nooit aan het trillen, of je moet er met een moker op slaan.

Er zijn eigenlijk weinig problemen. De diffusiekop moet het negatief goed uitlichten. Daar moet je op letten en uittesten.

Jed
    Sorry, sorry: een degelijke tafel!
    Is 9x12 voldoende voor 4x5 inch? Ik weet niet precies hoeveel er van het negatief belicht wordt.
    Ik vraag dit omdat ik net even een Raja zocht voor een afbeelding i.v.m. de/het genoemde tafel(tje) en er toen een in de aanbieding vond!!!

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Nee, een 4x5 inch negatief is circa 10 cm breed, dat ga je dus niet redden.

Begrijp nu wel waarom Jed een DeVere kop erop heeft gezet, daarmee kan hij waarschijnlijk wel 4x5 printen. Anders is zo'n verbouwing lijkt mij zinloos...
    Last edited by Marco B; 04-22-2009 at 12:53 PM. Click to view previous post history.
    My website

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dus de Raja zou toch iets te klein uitvallen. Wat een ‘geluk’ want hij is al verkocht :-(

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Rob,
    Veel succes met je zoektocht naar een vergroter.
    Ik ben gestart met eden durst 605 met kleurenkop en zoals je misschien nog herinnert een durst laboretor 1200 met multygraph kop van durst. Heb hem tweede hands gekocht.
    Hij is ondertussen hersteld bij een plaatselijke technieker.
    L1200 zijn regelmatig te vinden op de verschillende site's. Enkele dagen geleden is er nog een verkocht op ebay.de voor 750 euro in een pakket met klein beeld , midden en 4x5 negatief houders en lichtboxen. Met zelfs de verschillende lenzen.
    Dus zoeken maar.
    Succes, Ludo.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Rob,
    Veel succes met je zoektocht naar een vergroter.
    Ik ben gestart met eden durst 605 met kleurenkop en zoals je misschien nog herinnert een durst laboretor 1200 met multygraph kop van durst. Heb hem tweede hands gekocht.
    Hij is ondertussen hersteld bij een plaatselijke technieker.
    L1200 zijn regelmatig te vinden op de verschillende site's. Enkele dagen geleden is er nog een verkocht op ebay.de voor 750 euro in een pakket met klein beeld , midden en 4x5 negatief houders en lichtboxen. Met zelfs de verschillende lenzen.
    Dus zoeken maar.
    Succes, Ludo.
    Ach Ludo, de vergroter waar iets met de elektra niet goed was toch? Dus hij heeft niet een tocht naar Duitsland hoeven maken?

Shooter
    4x5 Format
    Sorry, sorry: een degelijke tafel!
    Is 9x12 voldoende voor 4x5 inch? Ik weet niet precies hoeveel er van het negatief belicht wordt.
    Ik vraag dit omdat ik net even een Raja zocht voor een afbeelding i.v.m. de/het genoemde tafel(tje) en er toen een in de aanbieding vond!!!
    Als je de hele 4x5" wil gebruiken, moet je negatiefhouder aanpassen. Dat heb dan ook gedaan. En het kan bij deze Rajah. Er schijnen ook 4x5" versies te bestaan, maar ik ben ze niet tegengekomen.
    Het mooie van de oude Devere kop is, dat hij een externe luchtkoeling heeft. Daarmee vermijd je trillingen.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    De Ilford 500H multigrade kop die je vaak op de L1200 ziet, heeft ook actieve koeling van de kop. Dat is volgens mij echter meer om de temperatuur van de kast laag genoeg te houden en verlenging van de levensduur van de lampen, dan voor luchttrillingen. Met een paar honderd Watt aan halogeen lichtvermogen, mag je wel actieve koeling hebben. Zelfs met de direct boven de lampen geplaatste hete lucht-afzuigbuisjes, wordt de buitenkant van de kast duidelijk voelbaar warm tot heet bij langdurige inschakeling van de lampen (die overigens na circa 2 1/2 minuut automatisch uitschakelen ingeval van bijvoorbeeld het aanschakelen van focuslicht). Ook na de belichtingsperiode, blijft de ventilator nog doordraaien voor verdere koeling.
    Last edited by Marco B; 04-23-2009 at 12:16 PM. Click to view previous post history.
    My website

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin