Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,936   Posts: 1,585,628   Online: 752

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 35
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Vergoter (vraag ter oriŽntatie)

Dit jaar wordt mijn doka een feit. Ik heb een ruimte in mín huis die binnenkort beschikbaar komt en momenteel ben ik een ontwerp aan het maken voor de inrichting. Omdat de ruimte niet zo heel erg groot is zal ik vooraf goed na moeten denken over wat ik allemaal in mijn doka wil gaan doen.

Besmet door de grote jongens zal 4x5 zwart/wit daar zeker een keer deel van uit gaan maken. En dat brengt me bij de vergroter waar ik naar uit wil gaan kijken.

Op mijn lijstje met mogelijke gegadigden staan de volgende:
    • Durst 138s
    • Durst Laborator 1000
    • Durst Laborator 1200
    • Durst Pctrograph/chrom

Na diverse fora te hebben geraadpleegd komt de eerste uit de lijst eigenlijk als meest degelijke en betrouwbare uit de bus.

Dus nu eindelijk mijn vraag, is dit een goede keuze?

Groetjes,

Rob
    Last edited by Robbedoes; 04-21-2009 at 08:03 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Zucht, en ik maar denken dat de 138s een 5x7 vergroter is ipv 5x8..., of was het een typo "Besmet met..."

Peter

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by archphoto View Post
    Zucht, en ik maar denken dat de 138s een 5x7 vergroter is ipv 5x8..., of was het een typo "Besmet met..."
    Peter
    Hoe bedoel je :-)

Klopt, typo. De 138s is voor maximaal 5x7 geschikt.

Shooter
    4x5 Format
    Een 138 is een vloer staand apparaat. De andere zijn tafel modellen. Het verstel mechaniek van de 138 is nogal toegesneden op het negatief formaat van 13 X 18 en dus wat grof voor als je kleinere formaten wilt gaan doen.

Als ik uit deze 4 een keuze zou moeten maken zou het een L1200 zijn. Die is ook tot het sluiten van de tent bij durst in productie geweest. De picto's ook maar daar moet je alleen aan beginnen als je van de nodige elektronica de lol in ziet.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Een 138 is een vloer staand apparaat. De andere zijn tafel modellen. Het verstel mechaniek van de 138 is nogal toegesneden op het negatief formaat van 13 X 18 en dus wat grof voor als je kleinere formaten wilt gaan doen.

Als ik uit deze 4 een keuze zou moeten maken zou het een L1200 zijn. Die is ook tot het sluiten van de tent bij durst in productie geweest. De picto's ook maar daar moet je alleen aan beginnen als je van de nodige elektronica de lol in ziet.
    Gary had jij tot voor kort niet een 138? Ik meen die toen te hebben zien staan op je doka. Een laborator 1200 is inderdaad ook een mooie machine zij het dat die maximaal tot 4x5 gaat. Maar eigenlijk verwacht ik niet dat ik ooit groter zal gaan werken.

Shooter
    4x5 Format
    Rob,

Ik heb nog steeds een 184 het grotere broertje van de 138. Maar omdat hij niet zo fijn werkt bij kleinere formaten heb ik daarnaast ook nog een durst optimo voor het kleinere werk.

Shooter
    4x5 Format
    Als je toch niet groter wilt gaan dan 4x5, waarom dan geen Omega of Chromega, is altijd mijn wens geweest......

Heb trouwens pas een Rollei 67 vergrotertje, ook best fijn, voorlopig.

Peter

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Rob,

Ik heb nog steeds een 184 het grotere broertje van de 138. Maar omdat hij niet zo fijn werkt bij kleinere formaten heb ik daarnaast ook nog een durst optimo voor het kleinere werk.
    Aha. Ik dacht juist dat je de pictochrome had aangehouden en de grotere jongen had weggedaan... En optimo is nieuw voor mij. Dat wordt even googelen.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik weet van Harry dat hij zei dat hij vies was van het al oude handwerk. Persoonlijk denk ik dat er niets boven het handwerk gaat. Een handmatige DHZ vergroter heb je in eerste instantie waarschijnlijk beter in de hand dan een volautomatische. Ik heb een pictograph en een L1200, het duurt wel even voordat ik alles weet van de pictograph, terwijl ik direct aan de slag kon met de laborator. Kijk, het is natuurlijk super voor je G.A.S., dat de kop met een druk op de knop op-en-neer gaat en je beeld altijd in focus is. Maar met een handmatig apparaat is het een fluitje van een cent om hetzelfde te doen. Ik denk dat Durst mooiste en stabielste vergroters heeft gemaakt, maar een (chr)omega is echt niet behelpen en zeker vergelijkbaar.

Je kiest je vergroter m.i. voornamelijk op:
    - stabiliteit (voorkomen trillingen),
    - het soort vergroter (condensor/diffusor/koud licht),
    - VC-kop of losse (geen) filtering,
    - de mogelijke verstellingen om de parallelliteit te waarborgen (negatief houder precies parallel aan de grondplaat)
    - verdere mogelijkheden (formaat, voldoende negatiefhouders, etc.)

Maar de kwaliteit van het objectief is wellicht het belangrijkste.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik denk dat je ook moet nadenken over welke formaten je wilt gaan gebruiken, en of zoals Gary en ikzelf, je niet een tweede kleinere vergroter erbij wil voor het werken met 35mm.

Ik zelf heb de Durst L1200 en Durst 670BW, beide bevallen mij goed. De 670 heeft een condensor kop, de L1200 kwam met de mooie Ilford Multigrade 500H kop die heel mooi gelijkmatig licht geeft (ik heb ook nog een condensor kop voor deze L1200 liggen, maar die heb ik nog nooit gebruikt).

Een belangrijk ding waar je rekening mee moet houden, is dat je wel 35 mm met een L1200 of 138 kunt printen, maar dat dit wel het continue wisselen van lenzen, en in het geval van mijn 500 H kop, ook de mix / diffusorbox in de kop vergt. Dat is op den duur vervelend, vandaar twee vergroters. Het voelt daarnaast toch ook wat lullig om met een 35 mm negatiefje in een L1200 of 138 te moeten kloten...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin