Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,329   Posts: 1,537,176   Online: 824

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 29

Shooter
    4x5 Format
    Namate de kop hoger wordt gezet heb je hier relatief minder last van.
    In theorie is de (optimale) afstand lamp - condensor afhankelijk van de afstand condensor - lens. Als je dus kleiner vergroot is de afstand lens - condensor groter en zal dus de afstand lamp condensor aangepast moeten worden. Zo uit mijn hoofd, ook groter.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Het meest ideale zou een kom zijn waardoor de afstand lens / papier overal even groot is...
    Dat idee is minder gek dan het lijkt...

Ik heb eens een stukje gelezen over die Amerikaanse Blackbird spionagevliegtuigen die met Mach 3 over de Sovjetunie vlogen tijdens de koude oorlog. Die hadden luchtfotocamera's aan boord waarin negatieven van circa 50x50cm :o gingen! Als ik het mij goed herinner, werden de negatieven over een gebogen vlak geleid tijdens de opname, waarschijnlijk om de extreme vervorming en lichtafval bij dergelijke grote negatieven tegen te gaan.

De hele camera was iets van 3 meter hoog...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    ik heb met mijn lichtmeter een afval precies in de hoek gemeten van 1/3 stop.
    Natuurlijk is dit niet te voorkomen. De straal licht heeft in het midden een kortere weg af te leggen dan aan de rand.
    Namate de kop hoger wordt gezet heb je hier relatief minder last van.
    Afhankelijk van het objectief is de hoek waarin het licht de lens verlaat groter of kleiner. Een 150mm objectief heeft een veel kleinere hoek dan een 50mm. De weg die het licht aflegt aan de buitenrand van lens naar het papier is dus van verschillende lengte per prandpuntsafstand. Voor een lang brandpuntsafstand geeft dat een verwaarloosbaar verschil, maar voor een extreme groothoek, bijv. een 50mm lens voor een middenformaat negatief krijg je aan de buitenkant van de lichtbundel (die buiten je ezel valt) idd 1/3 stop minder licht. De vraag is of je dat zou willen, een 50mm objectief voor een middenformaat negatief. In alle andere gevallen is de lichtafval minder dan een 1/3 stop. Maar dat is de theorie. In de praktijk zal je objectief niet ideaal zijn...

Verantwoording:
    De beeldhoek van een objectief is 2 x ( arctan(grootte van het beeld / 2) ) / hoek, bijv. 60mm negatief bij een 50mm objectief: 2 (arctan (30 / 50) ) = 61,9 graden. Voor 150mm geldt een hoek van 22,6 graden.
    Als je de cosinus uitrekend van de helft van de hoek (midden van de beeldcirkel) en je neemt de weg die het licht aflegt in het midden op 1, dan krijg je voor een hoek van 61,9 graden een lichtweg aan de buitenkant van 1,22 keer zo veel t.o.v. de bundel licht in het centrum. Bij een objectief van 150mm is de weg aan de buitenkant 1,02 keer zo veel. Bij een weg die 1,22 keer langer is krijg je 1 gedeeld door 1,22 in het kwadraat deel licht van het licht dat door het midden valt, en dat is 67% van het licht. Klopt?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    ... Die hadden luchtfotocamera's aan boord waarin negatieven van circa 50x50cm :o gingen! Als ik het mij goed herinner, werden de negatieven over een gebogen vlak geleid tijdens de opname, waarschijnlijk om de extreme vervorming en lichtafval bij dergelijke grote negatieven tegen te gaan.
    En dan later er een mercatorprojectie van maken?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format

lichtafval

De lichtafval in radiele richting is meestal een van de lensspecificaties, naast beeldcirkel, MTF etc.
    Het uitrichten van een condensorvergroter komt neer op het uitlichten van het hoofdvlak van de vergroterlens. Maar er komt meer bij kijken. De richting van het licht kun je regelen door de keuze van het type lichtbron. Zo gebruiken grafici pontvormige lichtbronnen.
    De voor ons geebruikelijke vergroters hebben gloeilampen met een flinke afmeting. Als je die gaat afbeelden op het vergrotingsobjectief, dan zul je begrijpen dat het eindresultaat van de diafragmaopening afhangt. Dus let daar op.
    Een ander probleem met gloeidraadlampen is dat ze eerdaags verboden worden. Dus sla een voorraad in. Een vergroter zonder lamp is ook niet alles.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Een ander probleem met gloeidraadlampen is dat ze eerdaags verboden worden.
    Er zijn al LED-lampen met grote fitting...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Er zijn al LED-lampen met grote fitting...
    Los van het feit dat er vermoedelijk nog genoeg fotozaken zijn met een voorraad voor de komende jaren, is het wel een interessante vraag of dergelijke LED lampen geschikt zijn om op fotopapier te printen.

Normale LED's hebben een heel beperkte lichtspectrum dat wordt uitgezonden. Witte LED's zijn feitelijk blauwe LED's met een fosforescerende stof erover of erin verwerkt om wit licht te produceren. Of dat echter vergelijkbaar is met het licht van een gloeilamp, weet ik zo niet. Enerzijds waarschijnlijk wel, als de LED lamp door de fabrikant speciaal is ontworpen als vervanger van de gloeilamp, maar als iemand "praktijk-ervaring" heeft met zo'n LED lamp in een condensorvergroter, dan hoor ik het graag...

Een punt van zorg blijft b.v. de volgende opmerking te vinden op Wikipedia:

"The existence of blue LEDs and high efficiency LEDs quickly led to the development of the first white LED, which employed a Y3Al5O12:Ce, or "YAG", phosphor coating to mix yellow (down-converted) light with blue to produce light that appears white."

Met name dat "appears white", misschien dat het licht dus toch fundamenteel anders in elkaar steekt spectraal, en dat dit misschien een significant effect heeft op het gebruik met het papier en VC filters.

Ben wel benieuwd om te horen wat dat oplevert met VC papieren...

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik geloof niet dat de produktie van speciale lampen gestopt moet worden.
    Alleen de 'consument lamp' wordt volgens mij de dupe.

Overigens zit er in een led/spaarlamp electronica die straling afgeeft.
    Of we daar op zitten te wachten???

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    gisteren zijn we aan het uitlichten geweest van de kop. (vergroter op een 2.5x vergroting)
    Eerst met open diafragma beginnen, vervolgens een stop sluiten, wederom testen en aanpassen, weer een stop dicht etc...
    Het bleek bij mijn vergroter lens combinatie op diafragma 11 het beste.
    Let wel dat alles binnen 1/3 stop verschil blijft, en op 11 nagenoeg 0.

Ik heb de lamp geheel naar achteren geschoven. Dan zie je de bol vorm van de lamp aan de rand.
    Nu de lamp naar voren halen totdat het vlak is uitgelicht.
    De achterste stand geeft aan 0cm, op 10cm was het een egaal vlak.

Wij snappen nog steeds niet waarom de verdeling 0-17 van achteren naar voren loopt..
    ik zou andersom verwachten zodat je kan zien wat de afstand lens,lamp is.

Shooter
    4x5 Format
    ik geloof niet dat de produktie van speciale lampen gestopt moet worden.
    Alleen de 'consument lamp' wordt volgens mij de dupe.
    Ik dacht dat de verkoop van speciale lampen mogelijk open blijft. De vergroterlamp is echter een consumentenlamp met ander glas. Ik kan mij niet voorstellen dat de producent dat continueert.
    Er zullen wel vervangende mogelijkheden komen, maar dat moet je toch weer uitzoeken op zijn werking. Vooral met VC papier zal dat wat voeten in de aarde hebben.

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin