Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,932   Posts: 1,522,202   Online: 1074

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 29 of 29
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Normale LED's hebben een heel beperkte lichtspectrum dat wordt uitgezonden. Witte LED's zijn feitelijk blauwe LED's met een fosforescerende stof erover of erin verwerkt om wit licht te produceren. Of dat echter vergelijkbaar is met het licht van een gloeilamp, weet ik zo niet. Enerzijds waarschijnlijk wel, als de LED lamp door de fabrikant speciaal is ontworpen als vervanger van de gloeilamp, maar als iemand "praktijk-ervaring" heeft met zo'n LED lamp in een condensorvergroter, dan hoor ik het graag...

Met name dat "appears white", misschien dat het licht dus toch fundamenteel anders in elkaar steekt spectraal, en dat dit misschien een significant effect heeft op het gebruik met het papier en VC filters.

Ben wel benieuwd om te horen wat dat oplevert met VC papieren...
    Zover mijn kennis strekt wordt voor LED Coldlight Heads gebruik gemaakt van RGB Led's. Het fundamentele verschil met gloeilamp is dat de Led verlichting additief werkt terwijl de dicroïtische koppen uitgaan van subtractief licht.
    Met andere woorden bij gebruik van Led's wordt er belicht met groen en blauw en bij gloeilampen met yellow en magenta. Bij de additieve belichting benader je direct de groen- cq blauw gevoelige laag (lees colorcouplers) en bij de subtractieve methode neem je door het yellow filter een bepaald deel van het lichtspectrum weg (hoop dat ik het goed omschreven heb!). Doorgaans zijn, als de fabrikant dat niet heeft aangepast, met de Led-koppen kortere belichtingstijden te behalen (ca. 1F). Onder de Led's zit meestal een diffusorplaat om te zorgen voor een egale verdeling van het licht over het gehele negatief. In combinatie met condensors houdt je nog de specifieke kenmerken (o.a. Callier-effect) van dit type vergroter over, zij het enigszins beperkt.
    Maar er zijn nog andere voordelen, zoals een ingebouwd roodfilter, waardoor je voorafgaand aan de belichting bijv. een 2 of 3 seconden rood licht krijgt om te bepalen waar je zou moeten tegenhouden of doordrukken, daarna gaat hij automatisch over op de belichting met de juiste kleur (groen of blauw).
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Zover mijn kennis strekt wordt voor LED Coldlight Heads gebruik gemaakt van RGB Led's. Het fundamentele verschil met gloeilamp is dat de Led verlichting additief werkt terwijl de dicroïtische koppen uitgaan van subtractief licht.
    Met andere woorden bij gebruik van Led's wordt er belicht met groen en blauw en bij gloeilampen met yellow en magenta. Bij de additieve belichting benader je direct de groen- cq blauw gevoelige laag (lees colorcouplers) en bij de subtractieve methode neem je door het yellow filter een bepaald deel van het lichtspectrum weg (hoop dat ik het goed omschreven heb!). Doorgaans zijn, als de fabrikant dat niet heeft aangepast, met de Led-koppen kortere belichtingstijden te behalen (ca. 1F). Onder de Led's zit meestal een diffusorplaat om te zorgen voor een egale verdeling van het licht over het gehele negatief. In combinatie met condensors houdt je nog de specifieke kenmerken (o.a. Callier-effect) van dit type vergroter over, zij het enigszins beperkt.
    Maar er zijn nog andere voordelen, zoals een ingebouwd roodfilter, waardoor je voorafgaand aan de belichting bijv. een 2 of 3 seconden rood licht krijgt om te bepalen waar je zou moeten tegenhouden of doordrukken, daarna gaat hij automatisch over op de belichting met de juiste kleur (groen of blauw).
    Ik ken de dimensies van jouw LED lichtbron niet, maar ik vermoed dat deze groot zijn, zoals bij een koudlichtbron. Als dat het geval is, zul je weinig Callier effect overhouden. En een condensor vergroter gebruik je met het oog op dit effect.

Dit betekent niet dat je niet een geschikte LED lichtbron voor condensor zou kunnen bouwen. Gezien de specificaties van de LED's zou dat mogelijk moeten zijn zowel in wit licht als in RGB. Het is niet zo moeilijk, maar je moet het wel even bij elkaar knutselen en uittesten.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik ken de dimensies van jouw LED lichtbron niet, maar ik vermoed dat deze groot zijn, zoals bij een koudlichtbron. Als dat het geval is, zul je weinig Callier effect overhouden. En een condensor vergroter gebruik je met het oog op dit effect.
    Dat schrijf ik toch...
    Maar dat wat ik overhoud is voor mij voldoende.
    harry

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ik gebruik ook een Durst L1200 Laborator met een opaal lamp en condensor. Het lukt inderdaad bijna niet om die egaal uit te lichten (ik gebruik zo'n R&H Doka meter, die meet op 0.1 stop nauwkeurig) Zoals al eerder gezegd zijn dit de wetten van de fysica, optica. In de praktijk merk ik er niet zo veel van.

Je moet maar zo denken: bij opname van negatief materiaal heb je (in meer of mindere mate) ook te maken met lichtafval aan de rande, dus eeen mindere dekking daar, dus dat wordt dan mooi gecompenseerd door minder licht aan de randen bij het afdrukken..;-)..

Mvgr,

Cor

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Ik gebruik ook een Durst L1200 Laborator met een opaal lamp en condensor. Het lukt inderdaad bijna niet om die egaal uit te lichten (ik gebruik zo'n R&H Doka meter, die meet op 0.1 stop nauwkeurig) Zoals al eerder gezegd zijn dit de wetten van de fysica, optica. In de praktijk merk ik er niet zo veel van.

Je moet maar zo denken: bij opname van negatief materiaal heb je (in meer of mindere mate) ook te maken met lichtafval aan de rande, dus eeen mindere dekking daar, dus dat wordt dan mooi gecompenseerd door minder licht aan de randen bij het afdrukken..;-)..

Mvgr,

Cor
    ik heb hem weten uit te lichten zodat ik geen lichtafval heb.
    hij staat op 10,5cm (bimacap) en vervolgens wat met de dwars instelling gespeeld. werkt prima. Het verschil is bijna niet meer meetbaar met een naald.
    maw, ik zit op 1/8 stop of zoiets.

ik ben begonnen op F5.6 na instellen overgegaan op F8, weer opnieuw instellen en naar F11, wederom en naar F16.

let wel dat je meet sensor een plat vlak moet hebben, als het dieper ligt krijg je aan de randen geheid problemen omdat er dan een schaduw op valt.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik heb hem weten uit te lichten zodat ik geen lichtafval heb.
    hij staat op 10,5cm (bimacap) en vervolgens wat met de dwars instelling gespeeld. werkt prima. Het verschil is bijna niet meer meetbaar met een naald.
    maw, ik zit op 1/8 stop of zoiets.

ik ben begonnen op F5.6 na instellen overgegaan op F8, weer opnieuw instellen en naar F11, wederom en naar F16.

let wel dat je meet sensor een plat vlak moet hebben, als het dieper ligt krijg je aan de randen geheid problemen omdat er dan een schaduw op valt.
    ..goed om te weten, zal vanavond nog eens kijken. Wat voor lamp heb je er in, een PHILIPS Photocrescenta 150 watt. PF605E. Dat is wat ik gebruik..

Ook best verhelderend is om een afdruk te maken zonder negatief, (eerst scherpstellen met een negatief) zo'n beetje midden grijs tint, met je gradatie 5 filter: zie je de lichtafval goed (als die er nog is) en alle spikkeltjes etc van je negatiefhouder (misschien ook nog van je condensors)..

Mvgr,

Cor

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    ... en dan bij de afdruk de randen net even iets meer doordrukken, om het oog van de kijker naar het midden van de voorstelling te trekken... ?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    wat je ook kan doen is een centerfilter in afmeting 4x5" plaatsen.
    alleen heb ik die nog nooit gezien.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heb je er wel rekening mee gehouden dat het licht recht op de sensor moet vallen anders heb je ook een fout meting.
    Met andere woorden met de sensor op de rand (uit center) van het beeld moet gekanteld worden zodat zodat het licht er recht opvalt. Scheelt toch een paar tienden f-stops of zoiets...
    harry

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin