Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,253   Online: 760

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 29
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

durst 1200 bw head lamp positie?

ik ben op zoek naar info omtrent de positie van de lamp in de durst 1200 b+w condensor kop.

Weet iemand een link of heeft iemand info hoe of ik de beste positie van de lamp kan bepalen? Uitlichten zodat de grondplank een egaal licht geeft is niet zo moeilijk, maar ik vraag mij af of de positie naar voor en achter alleen gebruikt wordt voor meer/minder licht of dat er nog een andere reden achter zit.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Uitlichten zodat de grondplank een egaal licht geeft is niet zo moeilijk, maar ik vraag mij af of de positie naar voor en achter alleen gebruikt wordt voor meer/minder licht of dat er nog een andere reden achter zit.
    Verplaatsen van de lamp (of in hoogte verstellen) is, zoals je zelf al ontdekt hebt, alleen noodzakelijk voor het verkrijgen van egaal licht. Dit is je enige echte zorg, want dat is natuurlijk noodzakelijk voor een goede print.

Meer of minder licht verkrijg je door een hoger or lager Wattage lamp, waarbij je natuurlijk wel het maximum toelaatbare van de kop in de gaten moet houden.

Het streven lijkt mij iets van tussen de 10-30 seconden belichtingstijd...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    probeer het boekje van adriaan boer, vergroten 2e hands te kopen/krijgen. Dat kost je een paar euro. Daar staat een duidelijk verhaaltje over de plaatsing van de lamp t.o.v. de condensor.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Durst beveelt voor de M805 b&w kop het volgende aan:
    zonder negatief in de vergroter lamp inschakelen, als je dan op het grondbord schaduwen (eigenlijk betekent dat je dan de randen waar het masker zit onscherp zijn) ziet moet je de lamp op of neer draaien.
    Je hebt het gefixed als de randen scherp zijn.
    Ga ervan uit dat het voor de 1200 hetzelfde zal zijn.
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Overigens raad ik je, als je de boel nog wil fine-tunen, ook aan om een stuk fotopapier zonder negatief in de negatiefhouder, egaal te belichten voor middengrijs. Op een print heb je toch een beter beeld van de belichting dan alleen op het oog.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Overigens raad ik je, als je de boel nog wil fine-tunen, ook aan om een stuk fotopapier zonder negatief in de negatiefhouder, egaal te belichten voor middengrijs. Op een print heb je toch een beter beeld van de belichting dan alleen op het oog.
    Daar heb je gelijk in marco.
    Een vriend van mij heeft een densiteitsmeter. Als ik twee stroken als een X belicht op de grondplank, dan kan ik deze mooi doormeten.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    probeer het boekje van adriaan boer, vergroten 2e hands te kopen/krijgen. Dat kost je een paar euro. Daar staat een duidelijk verhaaltje over de plaatsing van de lamp t.o.v. de condensor.
    Gary, bedoel je deze?

http://www.marktplaza.nl/Boek-Vergro...ng-7632663.php

Shooter
    4x5 Format
    Gary, bedoel je deze?
    waarschijnlijk heeft Dick het boek van zijn vader opnieuw uitgegeven en is de gelinkte hiervan een exemplaar. Ik heb 2 oudere exemplaren van adriaan boer. Een uit 1925 (eerste druk) en een uit 1950 7e druk. In beide staat een hoofdstukje " instelling met condensorlantaarn" Of het ook in de vernieuwde versie staat weet ik niet.

Op http://boekwinkeltjes.nl/ stonden er een heel aantal tussen de 2 en de 15 euro.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Daar heb je gelijk in marco.
    Een vriend van mij heeft een densiteitsmeter. Als ik twee stroken als een X belicht op de grondplank, dan kan ik deze mooi doormeten.
    Kun je zeker doen, maar hou er wel rekening mee dat zelfs in de optimale positie, de meeste vergroters toch nog een beperkte lichtafval naar de randen hebben. Helemaal goed krijgen kun je het dus waarschijnlijk nooit. Een van mijn docenten op de fotoacademie zij de hoekpunten standaard 1/4 tot 1/3 stop bij te belichten. Heb ik zelf nog nooit gedaan, maar als je heel kritisch bent en afhankelijk van de vergroter...

Mijn L1200 met diffusorkop (Ilford 500H) geeft in mijn ogen in ieder geval zeer acceptabel licht, hoewel ook daar op een egaal middengrijze print toch kleine afwijkingen zichtbaar zijn. In een echte print heb ik dat echter nog nooit terug gezien. Ik maak mij er dan ook verder niet druk om.
    My website

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Kun je zeker doen, maar hou er wel rekening mee dat zelfs in de optimale positie, de meeste vergroters toch nog een beperkte lichtafval naar de randen hebben. Helemaal goed krijgen kun je het dus waarschijnlijk nooit. Een van mijn docenten op de fotoacademie zij de hoekpunten standaard 1/4 tot 1/3 stop bij te belichten. Heb ik zelf nog nooit gedaan, maar als je heel kritisch bent en afhankelijk van de vergroter...

Mijn L1200 met diffusorkop (Ilford 500H) geeft in mijn ogen in ieder geval zeer acceptabel licht, hoewel ook daar op een egaal middengrijze print toch kleine afwijkingen zichtbaar zijn. In een echte print heb ik dat echter nog nooit terug gezien. Ik maak mij er dan ook verder niet druk om.
    ik heb met mijn lichtmeter een afval precies in de hoek gemeten van 1/3 stop.
    Natuurlijk is dit niet te voorkomen. De straal licht heeft in het midden een kortere weg af te leggen dan aan de rand.
    Namate de kop hoger wordt gezet heb je hier relatief minder last van.

Het meest ideale zou een kom zijn waardoor de afstand lens / papier overal even groot is...

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin