Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,905   Posts: 1,555,845   Online: 852

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

LICI COLORSTAR 3000

GEZOCHT:
    Voor dit apparaat was destijds leverbaar een zwart/wit sensor t.b.v.
    variabel contrast papier, type nr. 601.
    Wie heeft zo'n sensor en wil daar eventueel afstand van doen?

of

GEVRAAGD:
    Wie heeft zo'n sensor en wil mij toestemming geven deze te demonteren
    (4 schroefjes) om het printplaatje uit te tekenen.

TEVENS:
    Was destijds leverbaar onder item nr. 175 (€ 12,00) de service manual.
    Wie heeft deze en wil mij daar een copie van zenden?

Bij voorbaat mijn dank.
    Theo

Shooter
    35mm
    Inmiddels heb ik contact gehad met de ontwerper van destijds. Het blijkt gezien de specifieke onderdelen
    (maatwerk) onmogelijk zelf een sensor te bouwen. Jammer. Deze vraag gaat dus over.

Wel blijf ik nog steeds geinteresseerd in een sesor van het type 601!!

Harry is mijn pm aangekomen?

m.vr.gr. Theo

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Jammer dat ik je niet kan helpen Theo,ik heb wel een Lici colorstar,maar het schijnt een model uit een voorserie te zijn,en daar heb je niets aan,

Groetjes,Ruud.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Kun je niet zelf een sensor in elkaar knutselen? Hoe moeilijk is zo'n schakeling?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Ja Wilbet hier ben ik weer. Ik vermoed dat je vraag indirect met de zonemaster te maken heeft. Ja dit is een zeer gecompliceerde sensor. De belangrijkste onderdelen zijn maatwerk. Laat ik eerst iets vertellen over dit apparaat. Hij werd destijds geleverd met een sensor nr 600 specifiek voor kleurenanalyse. Daarnaast was
    apart leverbaar sensor 601 speciaal voor variabel contrast. Deze werd ook meegeleverd met model nr 1500
    een vereenvoudigde uitgave van de 3000 speciaal voor var. contrast. Deze 601 wilde ik nabouwen. Heb zelf namelijk veel printplaten ontworpen, getekend, geetst en geboord. Heb eerst de 600 opengemaakt en weer snel gesloten. Het cruciale onderdeel is een stuk glasgietwerk met 4 uitlopende aders. Het doet je aan een plaatje van hart/longen denken. Aan ieder staafje zit een filter met spoeltje en verbonden met een grote
    diode. Deze diode dient ook weer aan bepaalde specificaties te voldoen. Indien er in een electronica zaak
    er 10 in voorraad zijn is er mischien maar één geschikt. De afzonderlijke filters worden apart opgemeten er is er namelijk niet één gelijk. De daarmede gekoppelde waarden staan aan de achterzijde van de sensor en dienen in de 3000 ingebracht te worden.
    Heb toen via Google contact opgenomen met de ontwerper, welke destijds, toen Lici ten gronde ging, een
    doorstart heeft gemaakt. Hij was destijds als stagiaire bij Lici begonnen. Hij heeft veel moeite gedaan om aan het schema van de 601 te komen doch alle computer bestanden waren gesloten en hij kon er niet meer inkomen. Hij vertelde mij dat in model 601 met grijsfilters werd gewerkt en een zelfde problematiek hadden
    en het eigenlijk een ondoenlijke zaak was. Ik heb het derhalve opgegeven.
    En enpassant. Ik ken een bekend Apug lid die een apparaat van R H, naar aanleiding van de vele publicaties, zo'n ding had aangeschaft. Het inijken werd als een drama ervaren. Snel weer verkocht en werkt met de 3000 met 600 sensor en hij ervaart dit apparaat als nauwkeuriger en met een grotere herhalingsnauwkeurigheid. Zowel voor kleur als zwart/wit. Er is overigens een zeer uitgebreide handleiding
    in het engels van Astrid Schultz, zowel voor kleur, dia, en variabel contrast.
    Ik ben wat afgedwaald maar vond het leuk om mijn ervaring te vertellen. Zo loop ik ook wel eens met de
    geachte om in de kennismaking threat over mijn ervaring met electronica te vertellen. Mijn interesse hierin is
    misschien wel groter dan fotografie. Maar ik vrees al het commentaar. Mijn doka is een en al electronica.
    Hoe moeilijk is de schakeling? Ik denk dat ik je vraag beantwoord heb.
    Theo

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Theo,wil dat apparaat NOOIT EN TE NIMMER WEGGOOIEN,om de dood eenvoudige reden,dat eens zo,n sensor opduikt,op de meest vreemde tijd en plaats.
    In het verleden heb ik diverse malen zoiets aan de hand gehad,ik kon me wel voor me kop slaan,nu verzamel ik zeer selektief,voor het geval dat.
    Gewoon een aanbeveling hoor,je hoeft het niet op te volgen,,maarja,ik zeg het maar even,

groet,Ruud.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin