Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,687   Posts: 1,482,348   Online: 878

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

GEZOCHT Dokasluis

Voor mijn nieuwe cursus-doka zoek ik een (2e hands) roterende dokasluis. Heeft iemand een tip?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een hele grote PVC buis?

Waarom geen lichtsluis? Is misschien niet zo professioneel, maar wel functioneel en gemakkelijker te realiseren. Maar dat zal je zelf ook wel bedacht hebben. Er zijn ook deuren op basis van stof, met een schakelaar er voor, tussen en na. Is dat wat? Volgens mij had Jeroen de Wijs (jeroen@mudar.nl) die ook (naast een roterende) in zijn groepsdoka.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Jaap, hoe gaat het met jullie?

Natuurlijk ken ik alle andere varianten. Lichtsluis in U-vorm of in Z-vorm, met stof, met twee deuren etc. etc. Ik zoek een roterende deur omdat die de minste plaats inneemt. Mijn groepdoka wordt slechts 24 m2 voor 6 werkplekken. Dat is genoeg, maar niet enorm. Als ik een lichtsluis van 4 m2 installeer is dat een flinke hap van de ruimte. En een lichtsluis met twee deuren vind ik niet praktisch.

Jeroen had / heeft thuis een gewone deur voor zijn doka in de kelder. En bij Pieter Breughel in Veghel heb ik geen lichtsluis gezien. Maar je hebt het waarschijnlijk over een andere groepsdoka waar hij les geeft?
    Last edited by argentic; 05-29-2009 at 02:08 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Je zou wellicht eens contact kunnen zoeken met Kleurgamma, en vragen wat zij met hun doka's in de "Downtown" vestiging gaan doen.

http://www.kleurgamma.com/

Zoals je op de hoofdpagina kunt zien, is wegens de teruglopende belangstelling, hun "Downtown" lab in de Hazenstraat in Amsterdam gesloten. Dat was een zeer professioneel ingericht, maar niets eens zo groot, lab. De kans dat dat weer opengaat is natuurlijk nagenoeg nul...

Ik heb daar wel eens staan kijken toen 1 van de medewers daar naar binnen ging in 1 van de doka's, volgens mij ging dat ook door een roterende deur, maar ben niet meer honderd procent zeker. De doka's waren als het ware los, modulair, in de ruimte gebouwd, dus volgens mij demontabel. Wel weet ik dat ik met pijn in het hart die ruimtes ongebruikt zie, het zou een prachtige groepsdoka voor een hele hoop mensen zijn. Ik weet niet wat er verder nog qua apparatuur daar staat te verstoffen, maar volgens mij een hoop... doodzonde...

Een gewone deur is natuurlijk alleen haalbaar als je zelf de enige persoon bent die er in of uit moet, voor een groepsdoka heb je inderdaad een andere oplossing nodig.

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Jeroen heeft in zijn centrum in Veghel een draaideur.ik heb daar een eendaagse cursus gevolgd en
    ik vond het nogal lastig ,als je spullen in je hand hebt en je moet de deur bedienen en het neemt natuurlijk ook de plaats van een circel in plus de ruimte van het systeem .dus best wel veel ruimte.en wellicht kostbaar.

helaas weet ik geen andere oplossing ,in ieder geval kan je jeroen vragen over zijn systeem in Veghel

groetjes

ruud

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Ruud,

Ik herinner me de draaideur in Veghel niet, maar ik geloof je op je woord.

In mijn doka-in-aanbouw zijn de enige reële oplossingen een draaideur of een dubbele deur. Beiden nemen iets minder dan 1 m2 plaats in. Met beiden heb je problemen zodra je je handen vol hebt. Maar de dubbele deur is sluiergevoelig zodra je met meerdere mensen in de groepsdoka werkt.

Of kent iemand een truukje om de tweede deur te blokkeren totdat de eerste dicht is ? (In noodgevallen moeten beiden open kunnen.)
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Of kent iemand een truukje om de tweede deur te blokkeren totdat de eerste dicht is ? (In noodgevallen moeten beiden open kunnen.)
    Verkeerslichtje bestaande uit rode/groene LED's aan beide zijden.
    Zo doen we het op de academie

gr. Marc

Enne: bij Mudar is wel degelijk een roterende lichtsluis (direct naast de gewone deur naar de doka
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Enne: bij Mudar is wel degelijk een roterende lichtsluis (direct naast de gewone deur naar de doka
    Dat verklaart het. Ik heb bij hem een cursus platinum gevolgd. Dat doe je bij gedempt gewoon kunstlicht, dus heb je geen draaideur nodig. De deur kan gewoon open.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    We raken wat off-topic, maar een tweede deur is achterin die ruimte, met stof en een drukplaat er midden in. De deur leidt naar een klein kamertje met nog een vergroter. Ik heb er met veel plezier een lith-printing cursus van Wolfgang Moers gevolgd. Het enige slechte punt was een slecht uitgelijnde vergroter... Dat mag zelfs in jouw groepdoka niet voorkomen, Wilbert.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Op de fotovakschool in Amsterdam hebben/hadden ze een draaideur. De doka werd 3 jaar geleden al steeds minder gebruikt. De helft werd al gebruikt als printruimte (digitaal) En de kans is groot dat de doka een andere bestemming heeft.
    Lijkt me de moeite van het informeren waard.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin