Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,274   Posts: 1,534,613   Online: 1076

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 21 to 30 of 68

Thread: Mobiele Doka

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De activiteiten van mobilabo in de region Nord betreft, zo lijkt mij betaalde fotografiecursussen, zie:
    http://www.mobilabo.com/
    Overigens natuurlijk uiterst interessant.

Ik denk dat de vacantie-activiteiten gesubsidieerd worden door (grote) bedrijven en zoals je al noemde overheden.

Jed
    De betaling gebeurt door abonnementen van 20 € per jaar p.p., en 50 € voor groepen en scholen. 300 € p.p. voor 6-daagse cursussen buiten het kader van school of cultureel centrum. 400 € p.p. voor diezelfde cursussen in het kader van beroepsmatige vorming zoals bijscholing door arbeidsbureau e.d. Van dat soort lage prijzen kunnen de salarissen nooit betaald worden. Die moeten dus wel gesubsidieerd zijn. Die subsidie komt blijkbaar van verschillende overheden. Niet van bedrijven.

Voor zover ik weet subsidieren Franse bedrijven niet rechtstreeks educatieve organisaties zoals deze mobilabo. Maar personeelsleden kunnen een deel van kosten voor buitenschoolse opvang en voor vakantieactiviteiten bij de personeelsvereniging of beroepsvereniging declareren. Dat kan oplopen tot de helft van de kosten. Het is dus een soort indirecte subsidiering. Die hulp wordt echter door de belasting bij je salaris opgeteld. En alleen bedrijven van 50 of meer werknemers hebben een personeelsvereniging.

Intussen zijn we flink afgedwaald. Dus ik stel voor dat we het hier bij laten, en terugkeren naar het onderwerp van de rijdende educatieve doka.
    Last edited by argentic; 07-25-2009 at 03:15 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dit is werkelijk fantastisch,dat moeten we hier(belgie en nederland) ook hebben.
    Om me heen hoor ik,heel schugter,de verhalen,dat analoog het toch af moet leggen tegen het digi-geweld.
    Dit durven ze niet hardop te zeggen,zeker niet in mijn bijzijn,want ze weten donders goed dat ik er furieus op reageer,en het geeft mij iedere keer weer een kick om ze helemaal vast te lullen.
    Het enigste wat ze naar voren kunnen halen is dat het sneller gaat,en makkelijker is,en voor de rest niks,en dat vind ik wel zulke ontichelijke onzin.
    Alsof dat het is,en ze bekijken de foto,s niet groter dan de gebruikelijke printjes.

Daarom vind ik bovenstaande een prachtig idee,om gelijk bij de jeugd te beginnen,en ze kennis te leren maken met het doka-werk,en dat het helemaal niet erom gaat dat het lang duurt,maar ze kennis leert maken met kwalitatief hoogstaande fotografie en afwerking.

Zo,dat moest er even uit,een goed weekend toegewenst,

Ruud.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ruud,
    ik voel met je mee...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format

Foto educatie

Het is inderdaad zo dat digitale fotografie een deel van de analoge fotografie vervangen heeft. Maar dat is in het gebied dat voeger door boxjes en een deel van het kleinbeeld werd bestreken. Het grootste deel van de professionelen en serieuze amateurs werkt (ook) analoog. Het aanbod van (nieuwe) analoog films is enorm. En er worden steeds nieuwe films ontwikkeld. Een bedrijf als Kodak verdient zijn geld met analoog.
    Je kunt stellen dat de gebieden van analoog en digitaal naast elkaar bestaan met verschillende doelgroepen.
    De vraag is dan volgens mij: 'als je foto-educatie op het analoge gebied gaat doen, waar is dat dan effectief?' Naar mijn idee moet je je dan op de serieuze amateur richten'. De vraag is dan: hoe bereik je de serieuze amateur? Het lijkt mij dat cursussen analoge fotografie een goede mogelijkheid zijn. En dit soort cursussen worden reeds gegeven.
    Een andere heel effectieve manier is de APUG. De uitwisseling van informatie is een vorm van foto-educatie. Of de huidige vorm in de APUG, de meest effectieve vorm is, is een andere vraag. Zelf denk ik dat 'praktijkdagen' een welkome aanvulling kunnen zijn. Maar dan kun je gelijk de vraag stellen: 'op welk niveau willen we de praktijkdagen'? Moeten ze aansluiten op bestaande cursussen, of moeten ze ook meer basiselementen bevatten?

Jed

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ja Jed,maar hier in de randstad-en dat is wel een behoorlijk groot gebied-is het voor 95% digitale fotografie.
    En misschien wel meer.
    Een heel enkele fotograaf is nog wel bereid iets te bestellen voor je,omdat er nog 1 amateur in de omgeving is,die analoog werkt,maar dan houd het op.
    De meeste zaken zijn van die inloopwinkels geworden,en meer lijstjes en dergelijke dingen verkopen,maar je herkent ze niet meer.
    En je opmerking dat de serieuze amateur en profsanaloog werken,is misschien wel zo,maar dat moet toch eens een keer doorgegeven worden,aan de jeugd dus,en ik geloof dat je dat niet te lang moet uitstellen.
    En hoe je ze bereikt?
    Vader op zoon/dochter,op school,verenigingen,of hebben we dat niet meer,en dan proberen ze te overtuigen van het feit dat digitaal enkel maar sneller en gemakkelijker is te verwerken,maar dat het daar dan ook bij blijft.
    Ik zal je vertellen,mijn eerste camera was een snappy,zo,n plastic dic met een levensgevaarlijke knerp,als je de film moest transporteren,maarja,vroeger,t was armoe thuis,en zoonlief wilde zo nodig gaan fotograferen.
    2,95 plus een aantal zeepbonnen koste dat ding.
    Er ging 120 rolfilm in,wist ik wat dat was,ik ging naar de winkel of hij er een rolletje in kon zetten,later heb ik bij die man geleerd om het zelf te doen,en ik voelde me groeien,toen kreeg ik een Agfa rapid,24x24mm,rolletje erin en fotograveren maar,en ook nog een tijdje een Pontiac 6x9cm camera te leen gehad,met een Som-Berthiot objectief,ook rolfilm,en toen mijn eerste kleinbeeld,een Canon FX,sjonge jonge,iedereen dacht,waar doet tie het van,maar ook weer die oude man van die zelfde fotozaak maakte tijd voor me,om alles goed uit te leggen,en als ik het niet snapte dan kon ik weer terug komen,ook nog in zijn doka gestaan,om de grondbeginselen te leren.

Dus wat je zegt is wel goed,maar toch ook de jongeren er bij betrekken,althans,proberen.

En wat betreft het aansluiten op bestaande cursussen,ik geloof niet dat het of/of moet zijn,maar en/en.

En dan bedoel ik,dat onderzocht moet worden hoe het niveau is,en de basiselementen moet je toch verwerken in de lesstof,erger nog,je zult ermee moeten beginnen,alwas het alleen maar om bij sommige mensen de stofnesten uit hun hoofd te halen,en alles weer op een rijtje te krijgen,zoiets van,hoe was het ook weer.

Ruud.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Ja Jed,maar hier in de randstad-en dat is wel een behoorlijk groot gebied-is het voor 95% digitale fotografie.
    En misschien wel meer.
    Ruud, er zijn twee groepen. De groep personen, die wel eens een camera pakken en de 'serieuze' fotografen. De incidentele fotografen vormen een grote groep en zullen tegenwoordig naar een digitale camera of een telefoon grijpen.
    De fotos verdwijnen vervolgens in de digitale prullenbak.

De tweede groep personen, die de fotografie meer serieus benaderen. Ook hier kom je de digitalen en analogen tegen. De keuze wordt hier door een verscheidenheid van factoren bepaald. Zo is de dugitale benadering extreem duur als de kwaliteit omhoog moet. Maar de kwaliteit zelf kan een reden zijn. Dat hangt van het doel af.

Ik ken een serieuze fotograaf, die vroeger analoog deed en op digitaal is overgegaan, om vervolgens de aansluiting in de digitale wereld te missen. Zijn opmerking: 'er is geen digitale APUG', Terug naar analoog?!

Mijn vraag is of je je überhaupt moet richten op de eerste groep personen. En als je dat wilt, dan zal de benadering op de culturele geaardheid moeten afstemmen. Zo kun je een amerikaanse benadering niet zo maar in Nederland overzetten. En datzelfde geldt voor zovele andere landen. En het resultaat? 90 % babyfotos en de rest vacantiekiekjes. Tenminste zo was het in het 100 % analoge tijdperk.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Om de analoge fotografie op de kaart te houden moet je je richten op de scholen met jonge kinderen. Hen dmv voorlichting kennis laten maken met deze vorm van fotografie. In verschillende gemeenten zijn er allerlei instanties die creatieve faciliteiten aanbieden. Heb daarbij de indruk dat het veel meer instituten zijn die achteroverhangend wachten tot hun cursussen weer de minimale bezetting hebben, dan kunnen ze weer een jaar overleven. Echt de boer op gaan, zeg maar, is er niet bij. Enige tijd geleden heb ik met een dergelijk instituut een gesprek gehad en de mogelijkheid opperde bijv. één middag in de week de fotografie-afd. en de doka ter beschikking te stellen voor kinderen van de laagste klassen. Een gerichte werving aldaar kan de kinderen enthousiast maken. Mijns inziens begint daar de interesse. De meeste kinderen weet niet eens dat er iets als een filmpje bestaat...

Apug zal die rol nooit kunnen overnemen aangezien het allemaal individuen zijn die zich hier melden. Afgezien nog van alle zin en onzin die hier gebezigd wordt.
    Als je sommige threads leest wordt je heen en weer geslingerd tussen allerlei meningen en bij de een is het zus en de ander beweerd precies het tegenovergestelde, zodat je er al helemaal geen brood meer van kunt bakken.
    Maar die paar enthousiastelingen die hier acte de presence geven zetten niet écht zoden aan de dijk.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een klas vol kleine ettertjes later zien hoe het vroeger ging, is niet de manier om de analoge wijze te handhaven. Misschien is er eentje die over een jaar of dertig besluit te kijken of er nog iets te koop is. Je moet juist de enthousiaste enkeling die aanwaait op APUG ondersteunen en enthousiasmeren. Kennisuitwisseling in de doka is de enige manier om het analoge vak op korte termijn levendig te houden.
    Voor 99,99% van de fotografen is de digitale fotografie goed genoeg als gereedschap. Je moet juist de kunstenaar zoeken, de enkeling die kwaliteit in zijn vaandel heeft, of juist de pessimist die vindt dat het vroeger beter was...

Wat je zult zien is dat na onze generatie slechts een enkeling nog geïnteresseerd is en dat men steeds meer zelf maakt. Er wordt nog steeds gecalligrafeerd, geëtst, geschilderd of zelfs met de hand geschreven. De opkomst van een nieuw gereedschap leidt er niet toe dat het technieken vervangt, maar wel dat die oudere technieken aan aandacht moeten inboeten.

Als je echt wilt helpen het analoge tijdperk te verlengen, dan moet je nu apparatuur inslaan om die later aan te bieden. Neem alle vergroters die op marktplaats staan en zet die weg. Leg kennis vast, bijvoorbeeld op internet, van alles wat met vergroter te maken heeft, maar ook over hoe je papier zelf maakt, hoe je chemie samenstelt. Dat zijn dingen hoe je ervoor zorgt dat er over dertig jaar nog enkelen zijn die als van ouds willen calligraferen, etsen, schilderen én fotograferen...

En als dit niet off/topic is weet ik het ook niet meer.
    Last edited by Merlin; 07-26-2009 at 04:27 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Er zijn toch de doosjes voor Klein Chemisch Afval. En regelmatig komt toch (busje komt zo...) een inzamel-vrachtwagen in de gemeente te staan, waar jij gratis jouw spullen kunt inleveren. Tenminste in de gemeentes die ik ken.
    niet als je het voor je beroep doet.
    Dan moet je het laten afvoeren.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het is inderdaad zo dat digitale fotografie een deel van de analoge fotografie vervangen heeft. Maar dat is in het gebied dat voeger door boxjes en een deel van het kleinbeeld werd bestreken. Het grootste deel van de professionelen en serieuze amateurs werkt (ook) analoog. Het aanbod van (nieuwe) analoog films is enorm. En er worden steeds nieuwe films ontwikkeld. Een bedrijf als Kodak verdient zijn geld met analoog.
    Met alle respect Jed, maar dit is klinkklare onzin. Zo'n uitspraak was vijf jaar geleden (misschien) nog waar. Maar vandaag de dag heeft digitaal analoog in de professionele wereld overal compleet vervangen. De technische camera heeft tegenwoordig een digitale achterwand. En zelfs in de astronomie waar ze tot voor kort nog glasnegatieven gebruikten is alles nu digitaal. Ik ken geen enkele beroepsfotograaf die nog analoog fotografeert uit commerciële gronden (en daar gaat het woord "beroeps" toch over). Analoog is t.o.v. digitaal simpelweg niet rendabel of snel genoeg.

Natuurlijk ken ik wel een heleboel fotografen die uit kunstzinnige, hobby of andere redenen nog/weer analoog werken. Maar dat heeft niks met beroeps te maken. Behalve misschien voor die zeldzame kunstenaar die zijn afdrukken duurder kan verkopen omdat ze in het een of andere exotische procédé gemaakt zijn.

ALLE analoge kodakfabrieken en research-laboratoria in Rochester zijn inmiddels met de grond gelijk gemaakt. De films die nog geproduceerd worden komen tegenwoordig uit India en China. En zelfs Kodakchrome is inmiddels ter ziele.

De wens is vaak de vader van de gedachte, maar de realiteit is (helaas) totaal anders.
    Last edited by argentic; 07-26-2009 at 08:08 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin