Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,713   Posts: 1,514,713   Online: 855

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 31 to 40 of 68

Thread: Mobiele Doka

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Merlin,ik geloof niet dat het om die klas met etterbakkies gaat,
    Vroeger(o jee,wat zwaar)hadden we altijd nog een rijkbloeiend verenigingsleven,en dat speelde zich voornamelijk in de avonduren af.
    Het was na schooltijd nog even ontspannen,vervolgens eten,en dan naar de vereniging,welke dat ook moge zijn,wat dus je interresse had,en op zo,n manier moet de analoge fotografie er ook in gebracht worden,
    Afwachten,totdat er op Apug,of waar dan ook iemand verschijnt,die een artistieke inslag heeft,dan word dat erg lang wachten,en is de Analoge fotografie ter ziele.
    Van die 25-30 kinderen in een klas,zullen er heus wel 10 zijn die belangstelling hebben,en daarvan misschien 1 of 2 die echt serieus door willen,maar dat heb je met iedere hobby,ieder beroep,met alles.
    Je moet natuurlijk ook weer niet denken dat na 3-4 jaar,er enkele rijdende doka,s erbij besteld moeten worden,dat is de arrogantie ten top.
    Maar ik denk dat er heus wel jeugdigen zijn die hier belangstelling voor hebben,alleen niet weten hoe te handelen,want in de detailhandel zullen ze niet gestimuleerd worden voor het analoge gebeuren.

Ruud.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Met alle respect Jed, maar dit is klinkklare onzin. Zo'n uitspraak was vijf jaar geleden (misschien) nog waar. Maar vandaag de dag heeft digitaal analoog in de professionele wereld overal compleet vervangen. De technische camera heeft tegenwoordig een digitale achterwand. En zelfs in de astronomie waar ze tot voor kort nog glasnegatieven gebruikten is alles nu digitaal. Ik ken geen enkele beroepsfotograaf die nog analoog fotografeert uit commerciële gronden (en daar gaat het woord "beroeps" toch over). Analoog is t.o.v. digitaal simpelweg niet rendabel of snel genoeg.

.
    Ik heb mijn informatie lijkt mij van betrouwbare zijde. Het laatste onderzoek is door Kodak gedaan en zal nu 2 jaar oud zijn. In de US was 75 % van de professionele weer op analoog. In Europa was dat percentage eerder bereikt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze louter analoog werken.

En hoe zou je het enorme analoog aanbod verklaren? Klik in de US zaken als adorarama , B&H etc aan en er komen honderden analoge films tevoorschijn. En dan hebben die zaken nog niet eens europese merken als adox etc. De keus uit analoge films is nu veel groter dan zeg 30 jaar terug. Maar dat komt ook door de aanwezigheid van internet.
    En als je kijkt wat er omgaat in de wereld van de speelfilms is de kwantiteit helemaal enorm.

Kodak heeft Kodachrome er uit gehaald omdat er vele nieuwe alternatieven zijn. En die nieuwe films worden ontwikkeld in research laboratoria.
    Laatst wilde ik een velvia kopen. De keus was inmiddels tot drie uitgegroeid.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De technische camera heeft tegenwoordig een digitale achterwand.
    Enig idee hoe duur die dingen zijn? Je kunt van dat geld ook een nieuwe stationwagen kopen. Ik denk dat die investering zelfs zakelijk onverstandig is. Of je moet wel heel veel met een technische camera werken. Het verklaard wellicht waarom er in Amerika nog betrekkelijk veel film wordt omgezet. Het is tot nu toe het land van onbegrensde filmformaten. Het lijkt soms wel alsof 8 x 10" een standaard formaat is (geweest).
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Enig idee hoe duur die dingen zijn? Je kunt van dat geld ook een nieuwe stationwagen kopen. Ik denk dat die investering zelfs zakelijk onverstandig is.
    Jawel, ik weet wat die dingen kosten. En je schaft zoiets alleen aan als je omzet erom vraagt. Maar ik herinner me een collega in Drachten 7 jaar geleden, die alles onder de 1 m3 fotografeerde met de technische camera. Ik heb hem ontmoet omdat ik zijn analoge dokaspullen overkocht. Want hij werkte destijds al met een digitale achterwand, omdat zo'n ding zich in de packshot-industrie binnen een jaar terugverdiende. En toen waren ze toch echt nog een stuk mindere kwaliteit en een stuk duurder.

Natuurlijk is een individuele 4x5'' film veel goedkoper dan een achterwand. Maar het hangt maar net af van wat de klant vraagt (en betaalt).
    Last edited by argentic; 07-26-2009 at 02:17 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Enig idee hoe duur die dingen zijn? Je kunt van dat geld ook een nieuwe stationwagen kopen. Ik denk dat die investering zelfs zakelijk onverstandig is. Of je moet wel heel veel met een technische camera werken. Het verklaard wellicht waarom er in Amerika nog betrekkelijk veel film wordt omgezet. Het is tot nu toe het land van onbegrensde filmformaten. Het lijkt soms wel alsof 8 x 10" een standaard formaat is (geweest).
    Nog afgezien van de prijs. Je kunt alles achter een technische camera hangen, Maar 4x5 " is volgens mij alleen maar door de NASA gemaakt. En niet in de handel. Het ding heeft miljoenen dollars gekost en is in een exemplaar gemaakt. Wel zijn er kleine formaten dan 4x5"voor een technische camera gemaakt en in de handel gebracht voor zeer hoge prijs en slechte kwaliteit. Ik heb in mijn wetenschappelijke loopbaan veel met die sensoren gewerkt, maar als de afmetingen toenemen, neemt de prijs snel toe en de kwaliteit snel af.
    Als wetenschapper kijk je naar de specificaties. Afhankelijk van de toepassing kies je voor analoog of digitaal. Zo heeft elk zijn voorkeur, afhankelijk van het doel. En ik denk dat dat in de fotografie ook van toepassing is.

Een van mijn eisen voor mijn fotografie is dat het levendig moet blijven. Dat is een eigenschap van analoog; het is steeds veranderlijk. Als je een digitale sensor gebruikt is er altijd een beeld met een uitstraling die altijd hetzelfde is. Die eentonigheid is voor een krantenfoto, documentaire of wetenschappelijke opname geen probleem. Maar er zijn situaties dat je kunt er ook anders tegen aan kan kijken. Zo is een landschap geen eenheidsworst.

Gelukkig voel ik mij hier niet alleen in. Zo was ik in de Provence (Frankrijk) aan het fotograferen en daar stopt een brandweerauto. Het hele spul komt naar buiten en het wordt een drukke conversatie over de deugden en suprematie van de analoge fotografie. (Je ziet, er kan best wat afbranden. De fotografie is nummer een, tenminste in Frankrijk. Nu begrijp je waarom Wilbert daarheen gegaan is)
    Diezelfde dag sta ik ook nog eens onder de zwarte lap en daar komt een boer naar mij toe, die de deugden van het ambacht naar voren brengt.
    In Italie gaat het weer anders. Daar stond ik bij het Lago Maggiore bij een zingend koor dat door een non werd geleid. Deze non verbrak het zingen en ging over om de zegeningen van de zwart-wit fotografie (analoog) uit te dragen. Dit onder vermelding dat enkele italiaanse cineasten een internationale priijs hadden gekregen voor een zwart-wit film.

Jed

Het zijn dus niet alleen fotografen, die weten wat analoge fotografie is en daar waardering voor hebben.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Een vriend van mij was in een amerikaans park voor een zonsopkomst op een ansel adams plek. Hij was de enige met een digi, de rest had 4x5 of groter bij. Zijn bek viel op de grond.

Het gaat niet om de apparatuur maar om het plezier en het uiteindelijke beeld dat aan de muur hangt. De een wil de analoge weg nemen, en de ander de digitale.
    Het gaat erom dat je nadenkt bij je beeld dat je wil maken. En de een denkt niet na en de ander denkt diep na.
    Het gaat er ook om dat je je verdiept in het begrip fotografie. kijken naar werk van fotografen, bestuderen van het verleden van fotografie, tenminste als je meer wil dan een plaatje vastleggen.

Misschien is het ook een gevolg van leeftijd. Jong en onbezonnen klik je alles wat beweegt of wat de fotobond als mooi kenmerkt. Op latere leeftijd denk je meer na en word je selectiever. Als ik mijn beelden zie van de eerste expositie van een fotogroep waar ik destijds bij was, denk ik bij mijzelf "heb ik dat laten zien?".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als professional is analoog een gepasseerd station om nog geld mee te verdienen.
    Analoog is alleen voor geambitioneerde amateurs of "kunstfotografen" interessant.
    In het bovenstaande kan ik me dus wel vinden.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Nog afgezien van de prijs. Je kunt alles achter een technische camera hangen, Maar 4x5 " is volgens mij alleen maar door de NASA gemaakt. En niet in de handel. Het ding heeft miljoenen dollars gekost en is in een exemplaar gemaakt. Wel zijn er kleine formaten dan 4x5"voor een technische camera gemaakt en in de handel gebracht voor zeer hoge prijs en slechte kwaliteit. Ik heb in mijn wetenschappelijke loopbaan veel met die sensoren gewerkt, maar als de afmetingen toenemen, neemt de prijs snel toe en de kwaliteit snel af.
    Jij bent al een poosje uit de praktijk weg, en de ontwikkelingen hebben bepaald niet stil gestaan. Inmiddels is die kwaliteit meer dan voldoende, en is de prijs voor professionals haalbaar geworden. Natuurlijk is een MF achterwand niet hetzelfde als een 8x10 negatief. Maar ik kan probleemloos 30x40 afdrukken met mijn 12 Mp Nikon. Dan is de grens volgens mijn smaak ook wel bereikt. Maar voor de doorsnee toeschouwer ligt dat anders.

Natuurlijk geeft een midden of grootformaat negatief op die maat theoretisch betere resultaten. Maar wie ziet dat behalve de fotograaf? Een beetje MF achterwand van tegenwoordig is 40 Mp. En dat is voor professioneel gebruik in 99 % van de gevallen overkill. De klanten voor wie een Oneshot op een Linhof 6x7 niet genoeg is, zijn uiterst zeldzaam.

Het doel is tegenwoordig (helaas) niet meer om de hoogst haalbare kwaliteit te bereiken. Doel is om díe kwaliteit te leveren waarmee de klant tevreden is. En misschien is dat altijd wel zo geweest. Welke Jan-met-de-pet-klant zag vroeger het verschil in afdruk tussen MF en GF zolang je de zaak niet naast elkaar legde (en zelfs dan...) ? Hoe vaak was perfectie vooral een zaak van de fotograaf i.p.v. de klant?

Bovendien is men de laatste tien jaar gewend geraakt aan miserabele digitale kwaliteit. Wij zouden mensen op moeten voeden tot herkennen van goede beeldkwaliteit. Zowel qua onderwerp als qua afdruk. De MobiLabo probeert in elk geval om kinderen kritisch te leren kijken naar foto's. En dat is al grote winst.
    Last edited by argentic; 07-27-2009 at 05:06 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Bovendien is men de laatste tien jaar gewend geraakt aan miserabele digitale kwaliteit. Wij zouden mensen op moeten voeden tot herkennen van goede beeldkwaliteit. Zowel qua onderwerp als qua afdruk. De MobiLabo probeert in elk geval om kinderen kritisch te leren kijken naar foto's. En dat is al grote winst.
    Mensen hoeven niet opgevoed tot het herkennen van goede beeldkwaliteit. De mensen bepalen zelf welke beeldkwaliteit zij als goed ervaren. Dat is het uitgangspunt van elk gebied waar 'image-quality' een rol speelt (waaronder de fotografie). Wat de mensen als goede beeldkwaliteit ervaren wordt vastgesteld via panelonderzoekingen. Zo is 'goede beeldkwaliteit' o.a. onderwerpafhankelijk. De (fotografische) industrie richt hun ontwerpen en productie op deze panel-resultaten.
    Op grond van deze panel-gegevens heb ik nog maar enkele weken terug nagegaan waar je digitale dan wel analoge procedes zou kunnen inzetten. En welke objectieven het meest in aanmerking komen. De fotografische industrie geeft de (image quality) specificaties zodat men tot een verantwoorde keus kan komen.
    Of je de variatie in image quality als gevolg van verschillende films/ontwikkelaars wil hebben, of dat een kleurensensor voldoende is, is een andere vraag, die ieder voor zichzelf moet bepalen.
    Persoonlijk prefereer ik de mogelijkheid om steeds verschillende films/ontwikkelaars in zwart-wit dan wel kleur. Als ik maar een kleurensensor zou hebben, zou mij dat erg vervelen, al was de beeldkwaliteit nog zo goed. En ik ben niet de enige die gaapneigingen krijgt bij een stapel van 50 digitale artis-drukken. Ik heb het in de fotoclub heel wat gezien. Daarom worden de analoge drukken op het eind van de avond gezet.

Jed

P.S. Een tijdje terug is een bespreking van het onderwerp 'image quality' in petit comite te berde gebracht. Petit comite, omdat niet iedereen in dit onderwerp is geinteresseerd. Jaap en Guus hebben, zo dacht ik, interesse getoond. Het lijkt mij een interessant onderwerp voor komende winter. Meer geinteresseerden?
    Last edited by Jed Freudenthal; 07-27-2009 at 07:51 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Helaas is dit maar al te waar. Ik trek altijd de vergelijking met het zgn junkfood. Als je dat maar lang genoeg ge(vr)geten hebt begin je het zelfs nog lekker te vinden ook!
    Smaakvervlakking noemen ze dat.
    Ditzelfde fenomeen is er ook gaande op het fotografie toneel. De digitale beelden zien er wel goed uit maar duidelijk verschil is er wel aanwezig als je weet (geleerd hebt) waar je naar moet kijken. Kunnen we dat 'beeldvervlakking' noemen of toch liever kwaliteitsverschil.
    De professionele drukwerk inkoper en de bladmanager kan en kon heel goed beoordelen of hij een kwaliteitsopname voor zich heeft liggen of dat het broddelwerk was. De meest gehanteerde kreet was 'garbadge in garbadge out' en dat geldt mijns inziens nog steeds zo. Meestal sluit de onmogelijk korte levertijd waarmee het beeld geleverd dient te worden een andere optie dan digitaal uit. Eieren voor je geld kiezen heet dat anders ben je binnen niet afzienbare tijd naar de filisteijnen. Prettige vakantie gewenst...
    harry

Release, the best you can do...

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin