Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,008   Posts: 1,524,584   Online: 1009

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 41 to 50 of 68

Thread: Mobiele Doka

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    ALLE analoge kodakfabrieken en research-laboratoria in Rochester zijn inmiddels met de grond gelijk gemaakt. De films die nog geproduceerd worden komen tegenwoordig uit India en China. En zelfs Kodakchrome is inmiddels ter ziele.
    Kodak produceert en doet onderzoek wat film betreft wel in Rochester
    Kodak heeft zich teruggetrokken uit China wat productie of pictoraal film bretreft.
    Kodak produceert geen pictorale films in India.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Er is inderdaad nog een lab en productielijn actief in Rochester. PhotoEngineer heeft daar al in meerdere threads hier op APUG naar verwezen, en in een recente thread waren luchtfoto's van het Rochester complex te zien. Als ik het goed begreep, komt zelfs (bijna?) de volledige resterende productie van Kodak nog hier vandaan. In een blog die ik recent tegenkwam (heb helaas vergeten die te bookmarken), zag ik een filmpje van een aantal fotografen die een bezoek gingen brengen aan het complex om het productieproces te gaan bekijken, en zich daarvoor aan het omkleden waren. Helaas geen beelden van het complex zelf, was waarschijnlijk verboden...

Het begeleidende commentaar gaf echter aan dat de huidige in Rochester draaiende productielijn zeer flexibel is, en dus meerdere, zo niet alle, emulsies en films van Kodak kan produceren en er snel en makkelijk gewisseld kan worden. Een verschil met vroeger tijden, en belangrijk voor de relatief kleinschalige productie heden ten dage. Zogezegd "Production on demand".
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Oh ja, ik heb de link weer gevonden. Bovenaan op de pagina ook mijn "Kodak - How film is made" film gelinkt, maar daaronder een audio fragment met commentaar over het bezoek aan de huidige fabriek, en een video van het omkleden in het complex, en als laatste een fotootje van de buitenkant van de fabriek:

http://figitalrevolution.com/2009/06...-now-at-kodak/
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ontzettend leuk filmpje, nog in het Nederlandsch ook. Ik stond versteld over de hoeveelheid zuiver zilver wat wordt verbruikt... :o zo dus.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    duidelijk verschil is er wel aanwezig als je weet (geleerd hebt) waar je naar moet kijken.
    De eerste maanden dat ik in Calais woonde (19 jaar geleden) kon ik nergens een brievenbus vinden. Hoe goed ik ook zocht. Ik ging speciaal naar het postkantoor om mijn brieven te posten. Totdat ik ontdekte dat Franse brievenbussen niet rood maar geel zijn. Toen stonden ze overal.

Kijken is een leerproces. Bijna al mijn beginnende doka-klanten geven de voorkeur aan (te) contrastrijke afdrukken. Pas wanneer ze leren zien hoe je meer volume krijgt met details in schaduwen en hoge lichten gaan ze uit zichzelf het goede contrast kiezen. Aanvankelijk zien ze ook geen verschil tussen platinum of gewone afdrukken.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Kijken is een leerproces. ... Aanvankelijk zien ze ook geen verschil tussen platinum of gewone afdrukken.
    En zo is het met commerciële opdrachten: de klanten zien toch het verschil niet. Waarom hangt er anders zoveel rotzooi in bedrijfsruimten en in de woonkamers? Omdat men nooit heeft leren kijken. Als je het over de fijne nuances hebt, moet je in het museum opgesloten worden en hoor je niet meer in de gewone wereld, waar het niet uitmaakt welke techniek je gebruikt...

Maar onze analoge fotografie is daarin niet anders dan die van audiofielen of vinologen. Als een vriend van mij het heeft over de fijne kurk, hoe hij het jonge bos in de lente op zijn tong proeft, denk ik dat hij messjogge is. Een andere vriend geeft tweehonderd euro uit aan een gouden plug, omdat je dat hoort op zijn stereo met buizenversterker. Dat is toch niet anders dan zoals wij praten over de mooie platen die wij maken?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Dat is toch niet anders dan zoals wij praten over de mooie platen die wij maken?
    Amen...
    My website

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ontzettend leuk filmpje, nog in het Nederlandsch ook. Ik stond versteld over de hoeveelheid zuiver zilver wat wordt verbruikt... :o zo dus.
    Ik denk zo dat er vandaag de dag wel wat minder kilootjes doorgaan. Mag het een onsje minder zijn
    My website

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Kodak produceert en doet onderzoek wat film betreft wel in Rochester
    Kodak heeft zich teruggetrokken uit China wat productie of pictoraal film bretreft.
    Kodak produceert geen pictorale films in India.
    Je hebt gelijk. Dat moest China en Mexico zijn.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Marco,

Over kilootjes zilver gesproken: Agfa heeft verleden jaar over hun verbruik van zo'n 800 tons zilver per jaar gesproken
    Dit alleen maar om de schaal aan te duiden waarover wij het nog altijd hebben.

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin