Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,055   Posts: 1,561,344   Online: 1090

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    Large Format

120 vergrotingskoker

beste medefotografen,

allereerst zal ik me even voorstellen, aangezien dit mijn eerste post is. ik ben tim, 19 jaar en woon in amstelveen.
    tijdens deze vakantie heb ik een brownie 620 e camera gevonden op zolder. het apparaat is van de voorouders geweest, en als geschiedenisstudent wekt dat natuurlijk mijn intresse .
    ik ben er al achtergekomen dat ik een 120 filmpje over moet spoelen op 620 spoeltjes, en dit is me ook al gelukt.
    maar nu mijn vraag. ik zou graag het filmpje zelf ontwikkelen en zelf de foto's afdrukken. mijn vader heeft nog de equipment om een kleinbeeldrolletje te onwikkelen en af te drukken, maar daar past die 120 rol dus niet in omdat die veel breder is. we hebben nu een meopta axomat 4 vergrotingskoker, met een soort zwart inschuifstuk waar je het negatief in klemt.
    is er nu nog iets te koop om deze vegrotingskoker klaar te maken voor een fotorol van 120 formaat?

en mijn excuses als dit onderwerp al aan bod is gekomen,
    groeten
    timmie90

Shooter
    4x5 Format
    Welkom op Apug !

Voor het ontwikkelen heb je een ontwikkeltank met een 120 spiraal nodig.
    Die zijn met enig zoeken (Marktplaats, rommelmarkten) nog wel gebruikt te koop en anders niew.

Ik ken de Meopta Axomat 4 niet: als de vergroter gemaakt is voor kleinbeeld heb je er niet zo veel aan, als hij gemaakt is voor maximaal 6x6 wél, dan heb je alleen een 6x6 negatief houder nodig.
    Negatiefhouders zijn niet universeel, dwz elke vergroter heeft zijn "eigen" houders en daar is vaak moeilijk aan te komen.
    Kijk "even" hoe groot het vlak boven de negatiefhouder is.

Verder gebruik je voor kleinbeeld een 50mm vergrotingslens, voor 6x6 heb je een 80mm vergrotingslens nodig.
    De beste vergrotings lenzen zijn o.a. de Rodenstock Rodagons. (Marktplaats)

Peter

Shooter
    Large Format
    dank voor de reactie,

ik heb het even nagemeten, ik heb een rolletje al naar de fotowinkel gebracht en laten afdrukken. de negatieven zijn 6 cm bij 8,5 cm.
    http://www.novadarkroom.com/product/...s_Inserts.html deze gaan maar tot 6 bij 7.
    en als ik het goed begrijp ben ik er met een nieuwe houder alleen nog niet? ik moet ook een nieuwe lens scoren?

Shooter
    4x5 Format
    Voor 6x8,5 heb je zelfs nog iets meer nodig, nl een 6x9 negatiefhouder en een 105mm lens ipv de 80mm.

Als je wat van de zijkanten weglaat, dan kan je uit met 6x7 en een 80mm vergrotings lens, de 50mm zal het écht niet halen.

Peter

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Timmie, welkom op dit forum.
    Veel succes met je zoektocht naar het analoge, waar zoveel te ontdekken valt.
    groetjes, ludo.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een Meopta Axiomat vergroter is alleen geschikt voor kleinbeeld.
    De Opemus serie gaat tot 6x6 terwijl de Magnifax tot 6x9cm gaat. Voor K.B. heb je een 50mm objectief nodig voor 6x6 80mm en voor 6x9 een 105mm objectief.
    De vergroter moet op het formaat geschikt zijn ivm de maat van de condensor in het systeem. Je kunt wel met een Magnifax een kleinere maat uitlichten maar andersom gaat dit niet.

Misschien dus op zoek naar een passende vergroter en objectief .........

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Welkom op APUG!

Zie marktplaats voor een Omega, Chromega, De Vere of Durst. Het ligt een beetje aan je budget. Je kunt al bijna contacten bij dit formaat...

Ik zal ´ns kijken, volgens mij heb ik nog wel ergens een objectiefje over...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Large Format
    dank wederom voor de reacties.
    omdat ik nog zo nieuw in dit wereldje ben, nog een keer pour le resume.
    de vergrotingskoker die ik nu heb is voor 6x9 niet geschikt en valt ook niet geschikt te maken, right? ik kan daar niet een ander objectief in sleutelen?
    ik moet dus op zoek naar een vergroter....

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Klopt als een zwerende vinger (met dank aan Harry). Er is een goede reden om op een groter negatief-formaat te fotograferen. Het zou zonde zijn om slechts een gedeelte te vergroten, omdat je vergroter niet meer aan kan. Een ander objectief verandert niets, als slechts het negatief oppervlak van kleinbeeld wordt vergroot.

Het is nu tijd om een goede vergroter te scoren. Dit is het positieve aan de timing, je bent op tijd. Wie weet hoe de situatie over een paar jaar is, wie weet hoeveel nog te krijgen is. Met een beetje slim onderhandelen kan je geweldige vergroters tegen een spotprijs krijgen. Suc6.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    ULarge Format
    Beste Tim,

Ik heb een complete doka met ontwikkel-apparatuur op het Olympiaplein in Amsterdam, als je wil kan ik je wegwijs maken. In ieder geval heb ik wel nog wat Patterson 120 spoelen over.

Huib

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin