Switch to English Language Passer en langue franaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,666   Posts: 1,481,711   Online: 746

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 20 of 20
    Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ganse dag met alt. procede bezig geweest: caseine dichromaat.

-m-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Buiten was het hier de hele week zo'n 38 - 40 'C. Ik werk nu elke dag in mijn toekomstige doka. En met de 50 cm dikke granieten muren heerst daar zelfs met dergelijke hitte een constante temperatuur van 25 'C. Hrlijk.

Dat is heel wat anders dan mijn vroegere Nederlandse doka. Ondanks de dikke isolatie van het nieuwbouw dak viel daar in de zomer echt niet te werken. Je smolt bijna letterlijk weg (en ik heb heel wat te smelten).
    Last edited by argentic; 08-25-2009 at 07:31 AM. Click to view previous post history. Reason: schrijffout
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Films ontwikkeld bij 22 graden, omdat het water niet koeler werd. Voor een vriendin heb ik wat T-Max films ontwikkeld. Bij 22 graden is dat gewoon een kwestie van aanpassen van de tijden. Even kijken bij Kodak voor de voorgestelde tijden, helaas de eerste film een beetje hard. Voldende films wel goed.

Tijdens het ontwikkelen met TMax ontwikkelaar vroeg ik me af of iemand weet wat daar in zit. Waarom je een heel duur potje ontwikkelaar moet kopen voor TMax films, wat je nagenoeg in n keer gebruikt, omdat je het 1:4 moet verdunnen. Is de formulering bekend?
    Ik heb volgens mij goede redenen om geen TMax films te gebruiken (te weinig details in de hooglichten, uitgebeten luchten, of is dat verkeerde belichting/ontwikkeling?), maar de economie is nog een reden. Wat een afzetters. Geen wonder dat mensen over gaan naar digitaal...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik ben benieuwd een portret op meer dan levensgroot te zien.

Jed
    Dan moet je een keer naar een expositie van Koos Breukel gaan... (http://www.koos-breukel.com/koos-breukel/index.htm)

Ik heb in het Haags Fotomuseum een keer een expositie van zijn op 8x10 gebaseerde meer dan een meter brede portretafdrukken gezien (op bariet, zonder glas of ook maar iets ervoor!)

Wauw!...

Je gelooft je ogen niet wat er dan voor detail in gezichten tevoorschijn komt :o
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Films ontwikkeld bij 22 graden, omdat het water niet koeler werd. Voor een vriendin heb ik wat T-Max films ontwikkeld. Bij 22 graden is dat gewoon een kwestie van aanpassen van de tijden. Even kijken bij Kodak voor de voorgestelde tijden, helaas de eerste film een beetje hard. Voldende films wel goed.

Tijdens het ontwikkelen met TMax ontwikkelaar vroeg ik me af of iemand weet wat daar in zit. Waarom je een heel duur potje ontwikkelaar moet kopen voor TMax films, wat je nagenoeg in n keer gebruikt, omdat je het 1:4 moet verdunnen. Is de formulering bekend?
    Ik heb volgens mij goede redenen om geen TMax films te gebruiken (te weinig details in de hooglichten, uitgebeten luchten, of is dat verkeerde belichting/ontwikkeling?), maar de economie is nog een reden. Wat een afzetters. Geen wonder dat mensen over gaan naar digitaal...
    Ook in de zomer ontwikkel ik met 20C
    Ijs doet wonderen...
    bvb ID-11 1+1
    200ml 24C
    plus 200ml 16C
    geeft je perfect ontwikkelaar van 20C

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Dan moet je een keer naar een expositie van Koos Breukel gaan... (http://www.koos-breukel.com/koos-breukel/index.htm)

Ik heb in het Haags Fotomuseum een keer een expositie van zijn op 8x10 gebaseerde meer dan een meter brede portretafdrukken gezien (op bariet, zonder glas of ook maar iets ervoor!)

Wauw!...

Je gelooft je ogen niet wat er dan voor detail in gezichten tevoorschijn komt :o

Ik hoop naar een foto te kunnen kijken en mijn ogen wel te geloven.

Ik kan mij een expositie van Mapplethorpe in het stedelijk herinneren. Heel goed werk. Behalve een wand met grote drukken met portretten. En die waren nog niet eens een vierkante meter. Ik denk zo 70 x 90 cm.
    En andere fotos waren inderdaad van Koos Breukel. Alleen maar groot. En al dat detail in een portret? Zo liet het Rijksmuseum een aantal jaren terug een heel verfijnd meisjesportret van Asscher ( 1860) zien. Dat was misschien 15x20 cm groot. Een portret hoeft niet groot te zijn om goed te zijn. Voor landschappen ligt dat heel anders.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Een portret hoeft niet groot te zijn om goed te zijn. Voor landschappen ligt dat heel anders.

Jed
    Eh... Jed, ik kan je niet helemaal volgen

Ben het volledig met je eens dat een portret niet groot hoeft te zijn om goed te zijn, maar ik denk dat Koos Breukel toch weldegelijk zijn sporen heeft verdiend.

De enige reden dat ik het vermeldde was dat jij zelf specifiek aangaf dat je wel eens een portret meer dan levensgroot wilde zien... dus waarom je nu ineens weer over kleine portretten begint, snap ik niet helemaal. De platen van Koos zijn gewoon een goed voorbeeld in Nederland op dat vlak, maar over smaak valt natuurlijjk nooit te twisten, dus als je niet van Koos zijn manier van werken houdt, dan houdt het op.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Eh... Jed, ik kan je niet helemaal volgen

.
    Laat ik het zo zeggen. Ik heb heel wat goed portretwerk gezien. Maar, als de portretten groter zijn dan de natuurlijke grootte, dan viel het tegen. Vervolgens ben ik mij in die gevallen af gaan vragen: gesteld dat dezelfde foto kleiner was gedrukt, zou het dan beter overkomen. Het antwoord dat ik mijzelf gaf was nee. De vraag die dan opkomt: is de foto groot gedrukt om er nog wat van te maken? Heel duidelijk is het geval van Mapplethorpe in de Stedelijk expositie. Zijn sublieme werk was op formaten van 40x50 of keiner. Terwijl die beroerde portretten ( van bekende personern) heel groot waren gedrukt. Ja, wat moet je daarvan denken.
    Bij Koos van Breukel ligt het (voor mij) heel anders dan bij Mapplethorpe. Het grote formaat onderstreept hier iets dat ik in een portret niet hoef te zien. Een macro-opname van een wrat zegt mij niets over de geportretteerde maar wel wat over de fotograaf. En dat vind ik niet zo boeiend.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Hallo Jaap
    betr T-MAX

Volgens een fotograaf hier in maastricht is het probleem met ontw met T max het volgende

1. zeer gevoelig voor overontwikkeling ( wordt dan te hard )\
    2 schuimt snel door de beweging en gaat dan wolkjes vormen in je neg waar het egaal hoort te zijn
    je moet hem niet fors bewegen en vooral meer continu bewegen zodat evt schuim zich niet vast kan zetten.
    neg gezien van hem waar de wolkjes duidelijk te zien waren in het neg.

ruud.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Bedankt Ruud. Kodak geeft zelf aan dat rotatieontwikkeling wel kan. Maar het is dus niet aan te raden. Ik ben absoluut geen fan van tabular grain films. Dat zal wel persoonlijk zijn. (Zijn er hier fans van TMax? En wat trekt je dan er in aan?) Bovenstaande is in ieder geval ng een reden om een andere film/ontwikkelaar te gebruiken...
    Last edited by Merlin; 08-26-2009 at 02:20 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive     Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin