Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,878   Posts: 1,520,300   Online: 1138

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22
    mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Willem,

Heb je wat meer informatie over jouw opzet, dimmers en gebruikte led's
    Ik heb weinig verstand van electronica, maar kan wel wat nabouwen vanaf een simpel schema.
    Ik zit te denken om een 10x10 led kop te maken met groene en blauwe led's zoals beschreven in http://www.apug.org/forums/forum43/5...roic-leds.html
    En deze kop dan op mijn camera te monteren om deze als vergroter te gebruiken.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by willem View Post
    Ik heb in 2000 al enige leds (luxeon, zeer hoog vermogen) aangeschaft om er een vergroterkop mee te fabriceren. Een modelletje op mijn opemus werkte prima. Omdat ik nu een 4x5 vergroter heb staan, vond ik het wat te duur worden om ook deze om te bouwen.

Maar er zijn, na het in elkaar zetten ervan alleen maar voordelen:

geen bewegende deler meer, werkt met de juiste dimmer zeer nauwkeurig, laag stroomverbruik en zeer lange levensduur

maak je geen zorgen over kleur: de grote industriele printers zoals de DURST Theta 76 werken bij gebruik van RA4 papier tegenwoordig ook gewoon met RGB leds.
    Dit onderschrijft precies mijn vermoeden. Zeker voor kleurenwerk of variabel contrast, zijn er slechts voordelen met de RGB LEDs te verwachten. En de electronica voor een ombouw zal iemand ook nog wel op de markt brengen. Op dit moment moet je zelf nog wat bij elkaar knutselen ( of iemand vragen het voor je te doen).

Jed

Shooter
    4x5 Format
    maak je geen zorgen over kleur: de grote industriele printers zoals de DURST Theta 76 werken bij gebruik van RA4 papier tegenwoordig ook gewoon met RGB leds.
    Daar maak ik me nu juist zorgen over, een theta 76 past vast niet in mijn budget. Laat staan dat ik er plaats voor zou hebben in mijn doka.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik dacht dat 76 x 400 cm prints jou wel zouden bekoren. En dit past toch net in je doka? Je moet gewoon wat van jouw spulletjes de deur uit doen. (Voor dat geld krijg je de dame er vast wel bij...:o)

Terrrring wat een joekel, die Durst...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Kijk eens naar deze site

http://www.huws.org.uk/
    ruud

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ook ik heb niet zoveel verstand van elektronica, maar met een beginnersgidsje kwam ik destijds al een stuk verder. Als ik voor mijn 4x5 vergroter nu een kop zou moeten maken, zou ik Luxeon 3W leds gebruiken. Er zijn nu ook 5W leds, maar die zijn wat gevoeliger. Omdat het licht van de Leds toch nog vrij gericht is, zal je voor een egale verdeling over je negatief onder de LEDs een lichtmengkamer moeten gebruiken. Voor het dimmmen van LEDs zijn zgn. P(ulse) W(idth) M(odulation) dimmers verkrijgbaar.
    Eigenlijk was mijn schema vrij simpel: een netvoeding met voldoende amperage voor alle leds (was wel even zoeken). Afhankelijk van de netvoeding enkele weerstanden. Voor het instellen per kleur de PWM dimmers. De dimmers zijn het meest complex, maar zijn kant en klaar of als bouwpakket te krijgen

groeten,

Willem

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Willem, dat met het `gericht´ licht begrijp ik niet. Zou het kunnen, dat jij eigenlijk `puntvormig´ bedoelde?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Los van de mooie voorbeelden van LED koppen, zou ik toch wel eens nader willen weten of halogeenlampen uberhaupt ook onder vuur liggen op dit moment.

Zoals al eerder aangegeven door mijzelf, zag ik laatst juist nieuwe typen op de markt komen, suggererend dat halogeen voorlopig nog niet verdwijnt.

Lang niet iedereen is in staat om zelf zo'n LED kop te bouwen, dus een voortgaande beschikbaarheid van halogeen zou ook goed nieuws zijn.

Is er iemand die de details kent van de nieuwe richtlijnen op dit vlak?

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Een andere reden dat ik betwijfel of op korte termijn halogeen verdwijnt, is dat de meeste halogeenspots / lampenkoppen gewoon veel te klein zijn om vervangen te worden door iets anders. Spaarlamp past zeker nooit, en LED sleept ook teveel electronica met zich mee.

Bedenk maar eens wat dat zou betekenen in een gemiddelde winkel...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin