Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,863   Posts: 1,583,183   Online: 783

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 27

Thread: rubylith filter

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    De Lee filters kun je ook op rollen van 10 meter kopen om TL-buizen veilig te maken.
    Het lijkt me wel leuk om het plafond te vullen met led-jes, en dan het plafond kamerbreed te beplakken met folie. Ik ken nog geen inpakkunstenaars die hun doka onderhanden genomen hebben. Ik zie dan ook geen meerwaarde in een lengte van 10 meter...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb 2 vellen folie besteld. incl. verzend 18 euro. Dus daar hoef ik het niet voor te laten.
    Misschien is het dan beter om een spaarlamp te gebruiken. Weinig warmte en bespaart ook nog eens....
    Of toch een led?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Duka + LEE filter nr 27 = ... niets, nakkes, nada, noppes, nihil, geen barst, geen moer, geen spaan, niemendal, nul komma nul...

Ik schreef al dat ik hoopte dat de juiste golflengtes er in zitten, dat is dus niet het geval. Met folie er op zie ik niets (ook niet nadat mijn ogen aan het donker zijn gewend) en met zonder filter zie ik (veel) licht. Dat is jammer, maar ik ga mijn duka dus nu maar voorgoed in de wilgen hangen, in de hoop dat iemand daar wel baat bij heeft... de duka de doka uit dus.
    Last edited by Merlin; 09-26-2009 at 12:46 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Wat ik vroeger nog wel gedaan heb is filter folie opgerold in een doorzichtig plastic koker waar posters in verkocht worden gedaan. Dit geheel kun je dan over een tl buis schuiven. Zorgen dat de uiteinden licht dicht zijn, en klaar is je dokalamp.

Shooter
    4x5 Format
    In principe kun je elke lamp met voldoende breed spectrum achter zo'n Lee filter zetten.
    Het punt is nu juist dat een lagedruk natrium lamp een uitzonderlijk smal spectrum geeft net onder de 600nm. Het enige wat je dan kunt doen is de hoeveelheid wegnemen. Maar omdat het huidige ZW papier voor deze golflengte gevoelig is blijft het een matige oplossing. Juist omdat er golflengtes zijn waar ZW papier nagenoeg niet gevoelig voor is, en deze kleur licht te prevaleren is. Natrium lampen zijn bedoeld voor kleuren papier. In principe is dit namelijk voor alle kleuren gevoelig. Ook voor het natriumlicht, maar in iets mindere mate maar het menselijk oog is juist behoorlijk gevoelig voor deze kleur licht. Zo doende kun je als het licht behoorlijk gedempt wordt, je nog net een beetje oriënteren in de doka, zonder dat het een probleem voor je materiaal geeft.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Duka + LEE filter nr 27 = ... niets, nakkes, nada, noppes, nihil, geen barst, geen moer, geen spaan, niemendal, nul komma nul....
    Een lage druk natriumlamp met een 027 rood filter ervoor wat alles onder de 600 nm afkapt? Lijkt me logisch dat er niets meer uitkomt. Perfect bewijs dat zowel de lamp als het filter prima functioneren.

De verschillende Ilford Multigrade papieren zijn slechts gevoelig voor alles onder de 550 nm. Alleen gradaties # 0.5 en lager gaan door tot net iets boven 560 nm. Aangezien een lage druk natriumlamp uitsluitend 589 en 589,6 nm uitzendt, en ons oog juist voor die golflenten het meest gevoelig is, is een natriumlamp de perfecte dokalamp voor (Ilford) zwartwit papieren. Ware het niet dat zo'n lamp kleine hoeveelheden restgolflengten in het groen-blauwe spectrum kan bevatten (o.a. vanwege andere stoffen in die lamp). Met een selectief # 741 geel filter ervoor wat onder 550 nm afkapt is dat probleem opgelost. De miniscule overlapping tussen gradatie 00 en het mosterd geel filter is in de praktijk verwaarloosbaar. Je zou moeten kijken of andere VC papieren veel verder doorgaan dan 550 nm.

Zonder geelfilter werken de natriumlampen al prima in de ZW doka. Met geelfilter kun je eigenlijk niet beter hebben. Rood is voor het papier weliswaar nóg veiliger, maar wij zijn veel gevoeliger voor geel dan voor rood licht, en hebben er dus minder van nodig om goed te kunnen zien. Mijn praktijk bevestigt dat ook. Ik heb met de natriumlampen nooit problemen.

Welke kleur licht geeft de Dukalux ? En is de lamp zelf gekleurd of zit er een filter om de lamp heen?

Kleurenpapieren zijn voor het hele spectrum gevoelig. Maar omdat de natriumlamp zo'n uiterst beperkt spectrum heeft wat bovendien ideaal is voor onze ogen, blijft de schade bij een heel lage doses van dit licht beperkt.

Verwar de lage druk natriumlampen niet met de hoge druk natriumlampen die voor de tuinbouw (en de hasj-teelt) gebruikt worden. Die zenden namelijk een breder spectrum uit. Een doka natriumlamp is niet geschikt om planten te laten groeien en andersom.
    Last edited by argentic; 10-19-2009 at 04:52 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb ook een lee 027 voor de natrium gezet en inderdaad noppes licht.
    Ik ga denk ik maar een bakkie maken van hout met een glasplaatje en een spaarlamp erachter....

Shooter
    35mm

NOG MEER OVER DOKA LIGHT.

Gary,
    uit een opmerking elders begreep ik dat je van Apug-ers op zijn tijd een
    bijdrage op zijn plaats vindt. Nu hiertoe doe ik thans een poging.
    Na zo het een en ander gelezen te hebben moet ik oppassen mijn doka niet in
    een disco om te bouwen. Ten eerste heb ik die tijd gehad en ten tweede lijkt
    het mij de nodige ongewenste trillingen te veroorzaken.
    In mijn doka heb ik twee t.l. buizen, een rode en een amber van het merk
    "EscapSulite", destijds vertegenwoordigd door Doka, Breda en Pro Doka, Landsmeer.
    Iets over Escapsulite. Ze brengen, volgens mijn documentatie van 1991,
    30 soorten TL buizen. Van ieder lamp soort wordt het aantal Nanometers
    verstrekt. Ze zijn volgens het door jouw gecreëerde prototype,
    kennelijk had je geen patent aangevraagd.
    De kappen om de tl buizen zijn samengesteld in overleg met Kodak en Agfa-
    Gevaert (UK?). De spectrale dichtheid van deze verlichting wordt gemeten
    met een Macbeth 904. Bij deze documentatie zijn bijlagen van de diverse
    filmmerken, Anitec, Agfa, Chemco, Dupont, Fuji, Ilford, Kodak,Konica, 3M,
    Typon, Guilleminot, Oriental, met honderden films en papieren met daarbij
    door de fabrikant voor deze films/papier geadviseerde lamp. Voor Ilford gaat
    het b.v. t/m Multigrade type 3. Natuurlijk weet ik niet of deze lampen nog
    leverbaar zijn. Ik heb geen mogelijkheden deze documentatie op Apug te zetten. Een mogelijkheid, mits belangstelling, om deze naar iemand te faxen
    en op deze wijze naar Apug te transporteren.
    Een bijkomstigheid, de lampjes leverbaar in 18, 36 en 58 Watt, kosten in
    1991 slechts voor de 58 Watt tussen de "FL" 159,-- en 172,50 per stuk
    excl b.t.w.
    Tot zover mijn bijdrage,

gegroet,
    Theo

Shooter
    Medium Format
    Ik heb inmiddels met de LED lamp van 3 Watt proeven genomen,maar krijg geen sluier.
    De lamp is fabrikaat Thorn ( proffessionele verlichting )maar ken de oorspronkelijke doelstelling niet.Ik heb op de andere bladzijde reeds eerder een foto hiervan geplaatst.
    Ik zou informatie krijgen over de techn gegevens,maar helaas nog steeds niet gekregen.

Heb wel veel licht in de DOKA,

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Gary,
    Iets over Escapsulite. (...) De kappen om de tl buizen zijn samengesteld in overleg met Kodak en Agfa-
    Gevaert (UK?). (...) Een bijkomstigheid, de lampjes leverbaar in 18, 36 en 58 Watt, kosten in 1991 slechts voor de 58 Watt tussen de "FL" 159,-- en 172,50 per stuk excl b.t.w.
    De filterkokers van Lee of Rosco die je over je TL-buis schuift kosten slechts enkele tientjes.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin