Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,523   Posts: 1,572,285   Online: 808

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    35mm

groot formaat bariet spoelen

Kijk, we zijn nu 4u23,

En ik krijg het schijt...hehe

Bestaat er nu eigenlijk geen andere manier om deftig te spoelen zonder een hypotheek lening aan te gaan voor zo'n novawasher?
    Mijn bad is te klein om deftig te spoelen.

optie: laat die grote afdrukken voor wat het is. ( zo goed ben ik nu ook weer niet om te gaan exposeren, maar tist gedacht die telt zeggen ze in west-vlaanderen.)
    Zelf een constructie maken met sproeiers, ventielen...
    Iem. suggesties?
    Laat maar komen

sorry voor mijn gortig taalgebruik,

ciao

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Er is hier al eerder een discussie over geweest, en hier.

Wat vind je groot formaat? Je kunt tot 50 x 60 cm (20 x 24 inch) heel goed in PVC buizen van de bouwmarkt of in een Jobo 3063 drum spoelen als je dat wilt.

Last edited by Merlin; 11-09-2009 at 04:26 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Aja,
    Hoe doe je dat het best in die buizen van de bouwmarkt, welke diameter? Volledig toe of open?

Merlin, ja formaat 50x60 zoiets.

Moet je nu eens iets weten, ik had nog papier liggen ( ouderdom:raadsel) meegekregen van iem. bij aankoop van dokamateriaal, ik krijg er geen contrast in, allemaal 50x60 formaat, bariet, 7 pakken, spijtig he.
    Moet iem ze hebben, specifiek voor zwemerige, laag contrast beelden? kom ze maar halen in brussel

ciao

Shooter
    4x5 Format
    Bariet papier moet aan beide zijden gespoeld worden. In een drum lijkt me dat toch niet zo goed gaan.

Het simpelste is in een ontwikkelbak en om de 10 minuten het water verversen. Maar ja dan moet je er bij blijven. Als het zo laat werd liet ik de drukken vaak in het water staan tot de volgende ochtend. Het nadeel daarvan is dat je ze bij het drogen wat moeilijker vlak krijgt.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Bariet papier moet aan beide zijden gespoeld worden. In een drum lijkt me dat toch niet zo goed gaan.
    Daar moet ik je wel gelijk in geven. Ik ontwikkel-stop-fixeer in een CPP2 en dan gooi ik het papier in een printwasher, ik dacht je kunt eigenlijk ook spoelen in de Jobo, maar dat zou je dan twee keer moeten doen, voor de twee kanten van het papier. Laat maar zitten, een losse bak is handiger.
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Hoe doe je dat het best in die buizen van de bouwmarkt, welke diameter? Volledig toe of open?
    Dat doet er dus niet toe. Bekijk de vorige postings maar eens, daar worden goede suggesties gedaan m.b.t. een print-washer.
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Als het zo laat werd liet ik de drukken vaak in het water staan tot de volgende ochtend. Het nadeel daarvan is dat je ze bij het drogen wat moeilijker vlak krijgt.
    Ik heb veel Forte gebruikt en wel eens achter gekomen dat de volgende ochtend een gedeelte van de emulsie los zat. Ik heb toen direct met René de Caluwe gemaild, die dacht dat het een foute batch was, maar toch neem ik zo min mogelijk risico met de emulsie. Je kunt de prints beter een beetje wassen, ergens neerleggen laten drogen en 's-ochtends goed wassen, denk ik.
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Moet je nu eens iets weten, ik had nog papier liggen ( ouderdom:raadsel) meegekregen van iem. bij aankoop van dokamateriaal, ik krijg er geen contrast in, allemaal 50x60 formaat, bariet, 7 pakken, spijtig he.
    Is het gegradeerd papier? Welk filter/kleur gebruik je? Als het niet ligt aan het licht, zou je 15,0 ml van een 0,2% oplossing (2 g op 1 L water) benzotriazol kunnen toevoegen aan je ontwikkelaar, of 15 tot 25 ml 10% oplossing kaliumbromide. Je gaat er fog mee tegen, waardoor je langer kan ontwikkelen en je dus zwartere tonen kan krijgen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Merci mensen,

ik drukte af op grad. 0 en grad 5, er ligt gelijk een witte waas over het beeld, ik heb de foto op rc-papier, krachtige contrasten...
    En ja, ik ga proberen zo'n max 5-tal prints in een grote bak leggen met watersproeiers van boven naar beneden gericht, onderaan draingaatjes boren, af en toe volledig vervesren van sopje en een hca bad zal wel volstaan, hoop ik....
    ciao
    mercikes

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    Om grote afdrukken te ontwikkelen en te spoelen gebruik ik grote plactic bakken van 80 x 80 cm, die vaak geplaatst worden onder een wasmachine om in noodgeval lekkage op te vangen. Kosten maar enkele euros, zijn licht in gewicht en na gebruik makkelijk op te bergen.
    groet, Adri

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin