Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,573   Posts: 1,545,698   Online: 792

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19

Shooter
    35mm
    zonnebank mm, zal eens een 10 beurtenkaart moeten kopen dan :-)
    heb hem wel vrij vlot open gekregen in 2 stukken, het stuk boven de diafragmabladen en het stuk met de diafragmabladen. en op die plaatsen de grootste schimmeldraden weg gekregen en na heel mooi terug hebben proper gemaakt alles terug in elkaar gezet.
    Nu zijn er nog een paar in het "bovenste" stuk, het stuk dat normaalgezien 'in' de vergoter past, maar die paar lensdelen krijg ik niet zomaar uit elkaar en daar probeer ik dus ook niks verder mee zonder een duidelijke uitleg en zekerheid dat ik hem zo niet stuk doe.
    Het is dus al een pak beter dan daarvoor.

Momenteel is de kelder koud maar droog, toen we hier pas kwamen wonen kreeg ik zelfs schimmel op de kartonnen dozen waarin het fotopapier stak. Datis gelukkig verleden tijd.
    We doen ons best om de kelder droog te houden en misschien dat ik nu mijn lens standaard in een doosje mee naar boven ga nemen, waar er geen vocht en koude is.

Alvast bedankt,

Tom

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Tom,
    Het zou schimmel kunnen zijn maar ook piepkleine spinnetjes; dat is mij eens overkomen met een vergroterlens.

Groetend
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    35mm
    ik heb geen sporen gezien van leven in de lens... of resten ervan... zou natuurlijk kunnen, ik heb zelfs al beestjes IN een LCD computerscherm weten lopen :-) iemand een idee hoe je die bovenste lensdelen uit elkaar krijgt? ze zijn afgesloten met een dunne ring aan de kant die op twee plaatsen een inkeping hebben (recht tegenover elkaar) iemand tips om het voorzichtig te openen zonder speciaal gerief?

Tom

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    ik heb geen sporen gezien van leven in de lens... of resten ervan... zou natuurlijk kunnen, ik heb zelfs al beestjes IN een LCD computerscherm weten lopen :-) iemand een idee hoe je die bovenste lensdelen uit elkaar krijgt? ze zijn afgesloten met een dunne ring aan de kant die op twee plaatsen een inkeping hebben (recht tegenover elkaar) iemand tips om het voorzichtig te openen zonder speciaal gerief?

Tom

..en daar heb je nou die lens spanner voor nodig..;-)..

Met gereedschap wat er niet voor bedoelt is heb je (grote) kans dat je uitschiet, en je lens fiks beschadigd..

Cor

Shooter
    35mm
    en moet je dan tegen de wijzers van de klok draaien of met de wijzers mee?
    ik denk wel dat we zoiets kunnen namaken om de lens toch proberen open te draaien.

Bedankt

Tom

Shooter
    4x5 Format
    Tom het uit ekaar halen zou misschien wel gaan maar om hem weer in elkaar te zetten heb je een collimator nodig. Om te zorgen dat alle lens elementen haaks op de optische as komen. Dit zijn hele dure instrumenten. Kijk eens op marktplaats of zo of er niet in jou buurt een gratis af te halen vergroter met lens is. Ik zit zelf in NL en de marktwaarde van zo'n lens is op het moment minder dan het kost om hem naar belgie op te sturen.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Tom het uit ekaar halen zou misschien wel gaan maar om hem weer in elkaar te zetten heb je een collimator nodig. Om te zorgen dat alle lens elementen haaks op de optische as komen. Dit zijn hele dure instrumenten. Kijk eens op marktplaats of zo of er niet in jou buurt een gratis af te halen vergroter met lens is. Ik zit zelf in NL en de marktwaarde van zo'n lens is op het moment minder dan het kost om hem naar belgie op te sturen.
    Gary,

Ik weet niet of dat altijd opgaat, de lenzen die ik uit elkaar gehaald heb (vooral G-Claron's) centreren zich zelf weer als je de lens met beleid weer in elkaar schroeft.

Ik bedoel wel dat het om lensgroepen gaat, een lens groep in z'n losse elementen uit elkaar halen, daar begin ik niet aan als het enigszins nog waarde heeft, zo'n lens..

Inderdaad kun je tegenwoordig uitstekende vergrotings objectieven voor weinig kopen, als je geduldig bent..

Mvgr,

Cor

Shooter
    Medium Format
    Tom,.

Ga even naar een zaak waar ze autogereedschappen verkopen bv Heutz of andere gereedschappenzaak.
    Daar heb je goedkope tangetjes waar de pootjes uit elkaar gaan bij knijpen in de tang
    ze hebben vaak losse verschillende bekjes of je neemt de lens even mee,welke tang goed is
    dit zijn zg veerring tangetjes en kosten haast niets

ruud

Shooter
    Medium Format
    Nog dit Tom

Draairichting

normaal rechtse draad dus links om draaien om te lossen

Je kan het zien bij de ingang van de draad,waar dus de draad begint
    volg deze waar hij naar toe loopt naar binnen en dat is dan de draairichting voor vastdraaien
    losdraaien andersom dus.

ruud

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin