Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,846   Posts: 1,582,705   Online: 1013

Results 1 to 7 of 7
    Rik
    Rik is offline

Shooter
    35mm

advies dokalicht

hallo,

mijn nieuwe doka is bijna klaar. ik ben op zoek naar een goed advies voor het rode dokalicht. De doka is ongeveer 2,70 x 1,2 groot. Hij is goed donker, zitten geen ramen in.
    Wat is een goed advies voor rood licht? een paar armaturen met rode gloeilampen? iets anders, doka tl? ik ben flexibel in waar het licht komt, plafond en/of wanden.

alvast hartelijk dank en veel plezier in 2010

Rik

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Rik View Post
    hallo,

mijn nieuwe doka is bijna klaar. ik ben op zoek naar een goed advies voor het rode dokalicht. De doka is ongeveer 2,70 x 1,2 groot. Hij is goed donker, zitten geen ramen in.
    Wat is een goed advies voor rood licht? een paar armaturen met rode gloeilampen? iets anders, doka tl? ik ben flexibel in waar het licht komt, plafond en/of wanden.

alvast hartelijk dank en veel plezier in 2010

Rik
    Het rode dokalicht werd gebruikt voor het ontwikkelen van orthochromatische film. Voor papier had je een wat geel licht.
    De laatste tijd echter is er ook papier dat je bij rood licht moet ontwikkelen. Dus mogelijk is rood licht nog zo gek niet.
    Voor wat er alzo in de handel is, zou ik de website van fotoimex (www.fotoimpex.de) bekijken.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    In ieder geval is het goed om de lamp minimaal 1 meter van je papier (en dus je werkblad) af te hangen.
    Voor jouw ruimte is IMHO één enkele rode peer aan het plafond al voldoende. Je kunt het uitproberen en er evt. een lamp bij hangen waar je nog meer licht wilt.

Je moet ook controleren of je niet te veel licht hebt, door (met het rode licht aan) een aantal munten op een stuk heel kort voorbelicht papier te leggen. Elke minuut haal je een munt weg, je weet dan na ontwikkelen-stoppen-fixeren hoeveel minuten je veilig kan werken.

Gebruik liever geen gewone tl-lamp in de doka. Als hij uitgedaan wordt, gloeit hij na zonder dat je dat ziet.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    In ieder geval is het goed om de lamp minimaal 1 meter van je papier (en dus je werkblad) af te hangen.
    Voor jouw ruimte is IMHO één enkele rode peer aan het plafond al voldoende. Je kunt het uitproberen en er evt. een lamp bij hangen waar je nog meer licht wilt.
    Bij het gebruik van een rode peer moet je opletten dat de rode coating geen barsten heeft. Dan komt er ook wit licht in je doka.

Jed

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In m’n doka van 5 x 3,5 m heb ik 7 van die rode peertjes hangen. Vier, boven de vergroters en de baden, worden met de timer van de vergroter aan en uit geschakeld, via een aparte relais met wisselcontact, aangesloten op die timer. MC papier is zo goed als blind voor rood licht, de drie soorten die ik gebruik althans (AGFA MCC, ILFORD MGIV FB en FOMABROM VARIANT). Eenmaal je er gewoon aan bent is rood licht geen probleem om in te werken.
    Alleen, hou je aan die 1 meter zoals Merlin wijselijk aanraad!

Veel plezier in je doka,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Rik
    Rik is offline

Shooter
    35mm
    bedankt voor de tips, ik begin maar eens met een rood peertje aan het plafond en kijk dan verder. Soms is het lekker simpel :-)

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format

TL

Ik gebruik TL lampen in mijn doka. Ik gebruik wel een dubbelpolige wisselschakelaar (beide fasen worden onderbroken en bij uitschakelen wordt de lamp kortgesloten).

Deze zondag nog een safelight test verricht en alles pico bello, dus van nagloeiende TL lampen heb ik geen last.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin