Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,058   Posts: 1,561,528   Online: 814

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 13 of 13
    AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Als je vragen hebt, laten we dat eventueel via im doen. Veel plezier.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Goeiedag mensen,

Ik zou graag met de tijd mijn " betere" foto's plaatsen op een website. Dus dit betekent beelden converteren naar het digitale platform.
    Het gaat over kleinbeeld-middenformaat negatieven.
    Waar is het betaalbaar ( labservice) en op degelijke kwaliteit? ( ik woon in Brussel)
    Wat zijn jullie ervaringen? Het gaat louter om de beelden te tonen via internet, dus geen afdrukken. Deze doe ik in de doka als ik ze echt goed vind.
    Jullie hebben waarschijnlijk ook al beelden moeten inscannen voor websites?
    Gary, Jed,Merlin,etc.?

Tot later,

ciao
    Ook ik gebruik een flatbed scanner om een afdruk te scannen.
    Voordeel is dat iedere scanner dan voldoet want als je op 3600dpi wil scannen krijg je een bestand dat al bijna niet meer op een dvd past...
    Scannen op 300dpi levert al een groot bestand op.

I scan wel altijd op kleurmode, niet op grijs.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Afdrukken scannen zal vaak, met name bij 35 mm negatieven, een beter resultaat opleveren dan het scannen van het negatief zelf. 35 mm scannen gaat eigenlijk alleen goed met een echte filmscanner, omdat een flatbed de benodigde resolutie niet heeft (alleen de V700/750 komen nog een beetje in de buurt van iets acceptabels als ik de reviews hiervan mag geloven met een echte optische resolutie van iets van 2000-2200ppi of zo). Terwijl zoals Willie Jan zegt, een flatbed scan van een A4 afdruk van een 400 ISO opname op 300 of 400 ppi al nagenoeg alle detail vastlegt, en een bestand van 10 tot 12 Mpixel kan opleveren. Scannen van afdrukken op meer dan 400 ppi levert niet zoveel op in mijn ervaring, want je gaat dan voornamelijk ook elk stofje vastleggen, wat dan weer weggeretoucheerd moet worden.

Overigens zou ik zelf nooit alleen voor "de website" scannen, maar ook voor de mogelijkheid van reproductie op een inktjet printer of zo... Het is zonde van al het werk wat in het scannen gaat als je enige doel dat plaatje voor het internet is. Als dat werkelijk je enige doel is, kun je je nog veel werk besparen, door simpelweg op zeer lage resolutie te scannen (maximaal 1200 ppi voor een 35 mm negatief). Dan kun je zelfs op een flatbed nog goede resultaten bereiken direct van negatief , en het bestand is dan direct klaar voor het web, zonder dat je het eerst weer kleiner hoeft te maken, want een plaatje voor op het web, is vaak niet meer dan 600-800 pixels maximaal voor de langste zijde, wat neerkomt op circa 400 - 500 ppi scanresolutie bij een 35 mm negatief van 24x36mm grootte.

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin