Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,001   Posts: 1,524,409   Online: 960

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    35mm

inscannen negatieven

Goeiedag mensen,

Ik zou graag met de tijd mijn " betere" foto's plaatsen op een website. Dus dit betekent beelden converteren naar het digitale platform.
    Het gaat over kleinbeeld-middenformaat negatieven.
    Waar is het betaalbaar ( labservice) en op degelijke kwaliteit? ( ik woon in Brussel)
    Wat zijn jullie ervaringen? Het gaat louter om de beelden te tonen via internet, dus geen afdrukken. Deze doe ik in de doka als ik ze echt goed vind.
    Jullie hebben waarschijnlijk ook al beelden moeten inscannen voor websites?
    Gary, Jed,Merlin,etc.?

Tot later,

ciao

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Elke dedicated film/diascanner is perfect, maar heeft ook zo z'n nadelen (scantijd, prijs, voor internetgebruik over the top). Diverse varianten flatbed scanners kunnen ook films scannen en voldoen zeker ook. Zeker als je de scans alleen op het internet gebruikt (een afbeelding op een monitor is slechts 72dpi). Als je het hebt over betaalbaar, is het een overweging om zelf zo'n flatbed aan te schaffen. Voorbeelden:
    Epson Perfection V350 Photo (€ 130)
    Epson Perfection V500 Photo (€ 200)
    en als je helemaal er voor gaat
    Epson Perfection V750 Pro (€ 630)
    Voor andere merken zie tweakers.net.

Ik gebruik een perfection v700 voornamelijk om van een enkel negatief op A4 een printje te maken. Die laat ik een tijdje liggen om de inhoud van het beeld te bestuderen. Ik heb altijd wel een beeld of vier liggen. Zo nu en dan doe ik er iets mee. Ik vouw het papier weg om bij te snijden, ik teken er op en maak aantekeningen hoe ik ga afdrukken. Ik weet precies wat ik wil, voordat ik in de doka ga. Ik heb daardoor mijn prints in kwaliteit vooruit zien gaan. Het scannen van negatieven heeft een vaste plek verworven in mijn workflow. Een aanrader dus.

PS
    Ik heb Epson genoemd doordat ik heel wat scanhardware heb versleten van o.a. HP en Canon, maar qua kwaliteit steeds terug kom op Epson.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Ik zou graag met de tijd mijn " betere" foto's plaatsen op een website. Dus dit betekent beelden converteren naar het digitale platform.
    Het gaat over kleinbeeld-middenformaat negatieven.
    Er is nogal een verschil of je werk wat in "volgroeide" vorm een analoge afdruk is op het web wilt laten zien of dat je een (pre)visualisatie in digi vorm wil hebben. Als je het eerste wilt is toch de wens dat het beeld wat je voor internet gebruikt het dichts mogelijk bij de analoge druk komt. Mijn ervaring is dat van een negatief scan het bijna onmogelijk is om een goede indruk van de oorspronkelijke druk te krijgen. Beter is dan het positieve beeld te scannen. Hiervoor voldoen de meeste flatbed scanners goed.
    Een ander verhaal is het als je toch rechtstreeks van het negatief wilt werken. Als previsualisatie of omdat je om andere redenen geen afdruk hebt. Daar ik in de buurt van nijmegen woon kan ik je geen adressen in brussel of omgeving aanraden. Zelf ben ik in het gelukkige bezit van een Flextight van imacon dus dat zal je ook niet veel verder brengen gezien de prijscategorie. Wat niet wegneemt dat het in mijn ervaring het instap punt is als je met een hybride werkwijze niet op kwaliteit wilt inleveren t.o.v. de kwaliteit die een vergroter je kan geven.

Shooter
    35mm
    mij is het vooral te doen om vooral ruw kwaliteitsmateriaal ( goed ingescand) opnieuw te bewerken ( enkel doordrukken en tegenhouden via de voorziene software) om tot een circa aanvaardbaar, toonbaar materiaal te bekomen via internetsgewijze...
    Als ik jullie beide meningen hoor, die in principe alles zeggen zowel pro en contra van beide werkwijzen, meen ik dat het best is, dat ik gewoon iem. moet vinden in mijn buurt met zo'n eenvoudige scanner ( flatbed) om eens te proberen en kijken wat het geeft. want flatbedscanner, voor ne goeie betaal je ook veel, en een imacon is uitgesloten. tenzij ik zou weten wat het me zou kosten om ze ltn inscannen via een persoon,lab. die dat ( imacon) in zijn bezit heeft.
    Merlin: Valt dat ingescande resultaat goed mee? welke voorbereidingen tref je? negatieven reinigen? stof....? moet je de negatiefstroken volledig beeld per beeld los snijden? Want da zou een ramp betekenen om nog op een deftige manier te kunnen afprinten via vergroter.

alleszins al bedankt voor jullie opinie!

ciao

Shooter
    Medium Format
    Hallo Dionysios,
    Ik gebruik een Canon 9950 F om mijn middelformaat negatieven in te scannen. Precies voor die reden die jij wilt en die ook al door Merlin wordt genoemd:visualisatie voor je de doka ingaat en het publiceren op een website. En natuurlijk kun je nooit gelijk resultaat bereiken als van een afdruk, maar het medium waarop je de scan bekijkt (monitor) is ook heel anders dan waarop je een afdruk maakt. Ik ben erg tevreden over deze oplossing. Ik heb indertijd gekozen voor de canon omdat ik daarmee bij een fotozaak proefscans van mijn eigen negatieven heb kunnen maken. Dat kon ik niet met een Epson of ander merk. Hij bevalt erg goed, maar dat zal ook voor andere mensen met een epson gelden.

Shooter
    35mm
    Bedankt voor jullie mening en ervaring.
    Ik zal het eens proberen bij focilux in Gent.
    Reinigen jullie de negatieven nog eens vooraleer jullie ze inscannen?
    En moet ik de negatieven nu in aparte beelden knippen? ( losse beeldfragmenten)

Hartelijk bedankt voor jullie responsen
    tot ltr,

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Merlin: Valt dat ingescande resultaat goed mee? welke voorbereidingen tref je? negatieven reinigen? stof....? moet je de negatiefstroken volledig beeld per beeld los snijden?
    Ik heb zowel een negatiefscanner als een flatbed. De resultaten van de eerste zijn de beste, maar de prijs voldoet niet aan jouw eisen m.b.t. betaalbaarheid. (plus het gebruiksgemak is minder.)
    Voor kleinbeeld zou ik geen flatbed willen aanraden, als kwaliteit belangrijk is. Een flatbed kan -afhankelijk van het type- ook midden- en grootformaat aan, waarvan de kwaliteit -zeker voor internet- meer dan genoeg is. Het is de gebruikelijke afweging: meer geld investeren en meer kwaliteit, of minder van beide.

Ik reinig mijn negatieven met lucht uit een spuitbus, hoewel je daar wel voorzichtig mee moet zijn. Mijn ervaring is dat wanneer je te hard schudt met de spuitbus tijdens het spuiten, er vloeistof op je negatieven kan verschijnen. Het behandelen met een blaaskwastje is een alternatief. Verder kan je voor kleine negatiefformaten vertrouwen op ICE of andere software voor ruisonderdrukking die met de scanner wordt meegeleverd. Zonder deze software is een gang naar beeldbewerkingssoftware IMHO noodzakelijk. (Helaas is er een beperking in het formaat waarop door ICE nog gescand kan worden. Ik scan 20x25cm zonder, omdat de software het anders niet aan kan. Ik weet niet hoe dat is met lange 6x6 filmstrips, ik scan altijd maar één beeld per keer...)

Ik zou nooit een apparaat kopen waarvoor je de negatieven moet losknippen. Maar ik ken er ook geen een. In de meeste scanners kan je gewoon negatieven strips gebruiken. Op de eerder genoemde duurdere flatbed kan je zelfs 20x25 cm negatieven (8x10 inch) scannen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    93
    Staat misschien een beetje los van TS maar ik heb grote problemen bij het scannen van mijn 6x6 met de Canonscan 8800f. Als ik de strook van drie in de speciale houder doe hangen ze door en is soms het midden scherp en de randen onscherp. Leg ik ze vlak(zonder houder)op de glasplaat geeft de scanner aan dat er een fout is opgetreden. Toch zag ik onlangs bij een mede-Apugger een scherpe scan van 6x6 incl. gaatjes en type film aanduiding: die moet vlak op de glasplaat hebben gelegen. Hij toonde z'n foto in "Gallery" maar z'n naam ben ik kwijt ik meen dat hij ook een Canoscan gebruikte. MIsschien is er bij jullie een oplossing ?
    Hellup..

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    hallo Hendrik. Ik doe 6x6 met de canoscan 8800F, direct op de glasplaat met kleine plastic types "creditcard" om de negatieven vast te houden. Die zogenaamde fout komt van de software van je scanner. Hoe je dat weg kan werken weet ik niet. Dit omdat, ongeacht type scanner, ik de meegeleverde software ongeopend in de kast stop, en met vuescan werk (www.hamrick.com). Voor zwartwit kun je alleen het scherpste (=groene) RGB-kanaal gebruiken.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    93
    Dag Martin, U was het ! Vuescan geinstalleerd en nu nog even snappen hoe het werkt.
    Bedankt.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin