|
|
|
-
Zonemaster II
Wie heeft er hier ervaring met de Zonemaster van RH Designs? Ik ben een artikel aan het schrijven over dit apparaat. Maar het is ingewikkelder om onder de knie te krijgen dan ik dacht. De handleiding geeft bijvoorbeeld aan dat de maximum witte en zwarte lampjes overeenkomen met de zones II en VIII. Maar volgens welk zonesysteem? Dat met 9 zones of dat met 11 ?
M.a.w. ik ben dankbaar voor alle praktijkervaringen met dit apparaat.
Last edited by argentic; 09-27-2009 at 05:36 AM. Click to view previous post history.
-
Hallo Gilbert,
Met de Zonemaster heb ik geen ervaring, wél met de Analyser Pro. Mijns inziens hoeft het Zone Systeem bij deze apparaten niet gebruikt te worden maar het kan wel. Middels verandering van gradatie en/of belichtingstijd kun je aan de indicaties onder de grijsschaal zien hoe de prent er uit gaat zien. Het Zone Systeem heb ik altijd nodeloos ingewikkeld gevonden zeker bij kleinbeeldfilm en bij gebruik van variabel contrast papier. Misschien kun je vraag voorleggen aan de ontwerpers van de ZoneMaster.
Hans
-
 Originally Posted by clogz
Hallo Gilbert,
Misschien kun je vraag voorleggen aan de ontwerpers van de ZoneMaster.
Hans
Dat gaat gegarandeerd ook gebeuren. Ik heb ook al contact met hen gehad over hun boek Way beyond Monochrome. Maar ik wilde eerst graag praktijkervaringen van anderen horen.
Groeten,
Gilbert
Last edited by argentic; 09-27-2009 at 05:37 AM. Click to view previous post history.
-
De mensen van RH zullen je vragen gemakkelijk kunnen beantwoorden.
Ik bezit ook een ZoneMaster II en ben heel tevreden met dat handige apparaatje, maar erg technische vragen daarover kan ik niet beantwoorden. Ik vermoed dat RH heeft gewerkt met het zone systeem volgens Ansel Adams en kornuiten, maar zeker weten doe ik dat niet.
Waar is je artikel voor bestemd, Gilbert?
Groeten, Anne Marieke
-
 Originally Posted by Annemarieke
Waar is je artikel voor bestemd, Gilbert?
Laat me raden...
Voor zijn eigen site http://www.photocrack.com misschien? :-)
Groet, Paul.
-
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG have the option to remove this ad.)
-
 Originally Posted by paulmat
Slimme jongen, die Paul ;o)
-
Onderlaatst heb ik een boekje gehad,betreffende het zone-systeem,genaamd Een andere kijk op het zone-systeem van Henk Roelfsema,ik vind dit toch wel taaie kost.
Maar is dit nu bedoelt,ter vervanging van het beroemde doordrukken en tegenhouden in de doka?
Of zit ik er dan naast.
Ruud
-
 Originally Posted by elbuveli2ETHPY
Onderlaatst heb ik een boekje gehad,betreffende het zone-systeem,genaamd Een andere kijk op het zone-systeem van Henk Roelfsema,ik vind dit toch wel taaie kost.
Maar is dit nu bedoelt,ter vervanging van het beroemde doordrukken en tegenhouden in de doka?
Of zit ik er dan naast.
Ruud
Je zit er naast.
Het Zone systeem heeft te maken met de wijze waarop je de juiste belichting voor de opname vast stelt
Als jew het boekje (helemaal) leest zal je dat duidelijk worden.
harry
Release, the best you can do...
-
Ik gebruik de Zonemaster II en ik ga ervan uit dat het 9 zones meet. Ofwel wat het aangeeft zijn net doortekende tinten. Behalve als de indicatorlamp flikkert. Ik zie ook niet dat de werking afwijkt van de Anapro, waar ik een voorloper van heb gehad.
Groeten uit Deventer,
Jaap
"Ik ben de ideale man:
Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
ik ben gevoelig, net als mijn platen,
ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
ze vindt dat ik beter kan stoppen..."
-
 Originally Posted by elbuveli2ETHPY
Dan heb je wel een héél andere kijk op het zonesysteem gekregen...
Groeten uit Deventer,
Jaap
"Ik ben de ideale man:
Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
ik ben gevoelig, net als mijn platen,
ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
ze vindt dat ik beter kan stoppen..."
|
|