Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,759   Posts: 1,516,008   Online: 911

Page 11 of 12 FirstFirst ... 56789101112 LastLast
Results 101 to 110 of 120

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Hij bepaart me een heleboel irritatie en verspilling van papier, zodat ik me des te meer kan concentreren op het beeld. Helaas heeft een apparaat met zoveel mogelijkheden ook een tamelijk stijle leercurve. Daarom zijn de vragen van Fred zijn heel normaal als je met dat apparaat werkt. De handleiding blinkt namelijk niet uit in duidelijkheid.
    Die 'irritatie en verspilling van papier' ken ik goed ja. Vandaar dat de Anapro zeker m'n belangstelling had. Maar als ik dan lees wat voor moeite jullie moeten doen om die boel te tunen, dan denk ik maar één ding: dáár heb ik absoluut geen zin in. Voor mij is fotografie geen densitometrische wetenschap maar een plezier.

Groet, Paul.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by paulmat

...
    Voor mij is fotografie geen densitometrische wetenschap maar een plezier.

Groet, Paul.
    Hey Paul,

Het is een plezier met de anapro.
    Echter voor de fine-tuning laten de ingenieurs je in de woestijn...
    Kom eens op demo, en je bent verkocht...

Fred

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by fred
    En om een goed beeld te maken, mag je op geen inspanning kijken. De goeie beelden worden je niet in de schoot geworpen.
    Dat laatste is een understatement, een goed beeld maken vind ik heel en heel moeilijk. Ben het natuurlijk wel met je eens dat techniek (de beheersing daarvan) een integraal onderdeel van het eindproduct uitmaakt, maar soms wordt de nadruk wat te veel op de technische kant gelegd, naar mijn smaak.

Vorige week ben ik met een kb-negatief geweest tot in de doka van Frederik (zie andere posting hier), een Heiland split gebruiker op twee verschillende vergroters (focomat Ic, extern en Focomat V35, ingebouwd).
    Wel, voor de twee perfecte afdrukjes van een 'vreemd' negatief had Frederik niet méér nodig dan 1 minuut per afdrukje!
    Dat had ik gelezen ja en dat is erg knap. Ik heb vaak uren voor een goede druk nodig...

Natuurlijk begrijp ik goed dat bepaalde hulpmiddelen het leven in de doka stukken kunnen vereenvoudigen. De laatste keer dat ik uit de doka kwam - een week of zes of acht geleden - gebeurde dat tierend en scheldend en vloekend: "Ik leer het ook nooit!". Nu begint het weer tijd te worden over m'n frustraties heen te stappen en weer aan de gang te gaan.

Om terug te komen op het beeld:
    Je weet dat ik hier zoveel mogelijk post over tentoonstellingen en boeken omdat het inderdaad over het beeld gaat.
    Met dank Fred, ik kijk meestal wel even naar de links die je aandraagt.

En daar wordt er bijzonder weinig op gereageerd, zodat, zoals jij terecht opmerkt, je kan afvragen, zijn we niet teveel bezig met techniek en te weinig met het beeld.
    Dat weinige reageren komt ook omdat het vaak moeilijk is om te reageren op een compleet portfolio van iemand, anders dan 'fraai'. Het kan wel natuurlijk, maar als je elke foto apart moet gaan bespreken, kost dat nogal wat tijd.

Anderzijds, hoe weinig beelden worden er gepost in de gallery, ik heb geprobeerd het voorbeeld te geven, maar het werd veel te weing, niet nagevolgd.
    Ik heb een stel foto's van je voorbij zien komen, die bewegingsstudies onder meer. Maar ik denk dat een ieder foto's publiceert op het moment dat hij of zij de tijd rijp acht (althans, dat is te hopen :-). Voor mij is dat moment nog niet aangebroken, eenvoudigweg omdat ik te weinig tevreden ben over de platen die ik maak. Er is vrijwel altijd wel wat op aan te merken. En ik weet niet of de aanschaf van een Ana Pro hier zoveel verandering in zou gaan brengen. Misschien, maar misschien ook niet.

Tot hoors en spring maar binnen tijdens je reis van La Douce France naar het kille Noorden.
    Ergens dit voorjaar, laten we het daar op houden. Moet jij me maar eens die AnaPro laten zien, wie weet ga ik overstag! :-)

Groet, Paul.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    ...Maar als ik dan lees wat voor moeite jullie moeten doen om die boel te tunen, dan denk ik maar één ding: dáár heb ik absoluut geen zin in...
    Begrijpelijk. Daarom doen wij ons de moeite en delen de resultaten mee... Zoals Martin...
    Ik gebruik maar 3 soorten papier:
    MCC111 (70%)
    MGWT FB (20%)
    MGWT RC (5%)
    rest experimenteel (5%)
    Als deze eenmaal eenduidig gecalibreerd zijn, heb ik jaren plezier. De kost van stepwedge, en de inspanning om te calibreren is echt van geen belang...
    No gain without pain heeft ooit iemand gezegd...

groetjes, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

...
    Natuurlijk begrijp ik goed dat bepaalde hulpmiddelen het leven in de doka stukken kunnen vereenvoudigen. De laatste keer dat ik uit de doka kwam - een week of zes of acht geleden - gebeurde dat tierend en scheldend en vloekend: "Ik leer het ook nooit!". Nu begint het weer tijd te worden over m'n frustraties heen te stappen en weer aan de gang te gaan.
    ...

Groet, Paul.
    Mijn zesde zintuig vertelde me zoiets,hier...
    Makkelijk praten natuurlijk achteraf...

Komaan Paul, terug de doka in, met Bram Vermeulen op de achtergrond...
    de relativiteit van ons bestaan onder ogen...
    Wat is er mooier?!

Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat had ik gelezen ja en dat is erg knap. Ik heb vaak uren voor een goede druk nodig...
    (...) De laatste keer dat ik uit de doka kwam - een week of zes of acht geleden - gebeurde dat tierend en scheldend en vloekend: "Ik leer het ook nooit!"
    Hoi Paul,

Juist omdat we allemaal zulke ervaringen hebben is een topklasse analyser een zegen. Maar het hoogste wat een analyser kan bereiken is een eerste afdruk met de goede belichting en contrast. Verder helpt hij met het maken van logaritmischeteststroken e.d. Maar het echte werk begint pas als de analyser klaar is. Want geen enkele analyser kan je fotografische oog vervangen.

Een analyser helpt je alleen om de frustraties te beperken, en je meer te kunnen concentreren op het echte creatieve afdrukken. En dan heb ik daar graag wat uurtjes voor over om hem goed te calibreren. Want dat hoeft maar één keer per merk papier.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Wir verfolgen mit grosse Interesse diese Auswechslung von Praxis und Problemen mit der Eichung von RH. Meine Erfahrung und die von mehrere Kunden ist das die Gesamteichung von Analyser ziemlich viel Zeit kostet bis das Ergebnis zufriendenstellend ist. Deshalb ist die Split Grade eine feine Sache, sicher für Kunden die dafür weiniger Zeit haben oder sicher lieber mit den Bildern bemühen. Weiterhin gibt es doch die freie Möglichkeiten um nach eigene Geschmack zu korrigieren oder eine selbstgemachte Eichung durch zu führen.

www.FotohuisRoVo.nl
    Für Leute mit wenig Zeit und der Gewissheit, auf Dauer nur einen Vergrößerer zu betreiben sowie hinreichend gefülltem Geldbeutel ist das Heiland-System sicher nicht schlecht.

Der Analyzer ist problemlos mit mehreren Vergrößerern zu betreiben (indem man einen Papierkanal einer Papier/Vergrößererkombination zuordnet). Auch muß man nichts umbauen, es geht jede Kombi, ob Multigrade- oder Farbkopf oder Multigradefilter. Selbstverständlich kann man auch Festgradations-Papier nutzen (7 Gradationen pro Papierkanal) oder Exoten-Material. Zuletzt noch eins: ich beobachte merkliche Schwankungen zwischen Papierchargen (Agfa MCP), die ziemlich genau eine Blende ausmachen. Von den Problemen osteuropäischer Papierproduzenten mit der Konstanz ihrer Chargen will ich mal gar nicht reden, hier kaufe ich grössere Mengen ein und kalibriere nach jedem Einkauf neu... spart Nerven. Ich kenne den Splitgrade nicht gut genug, um die Auswirkungen dieser Schwankungen abschätzen zu können.

Nicht vergessen sollte man die Vorteile der hervorragenden Kombi Zonemaster/Stopclock, die ich seit ca. zwei Jahren im Einsatz habe und bestimmt nicht mehr hergeben werde.

Martin

Shooter
    Medium Format
    Es gibt natürlich im Detail unterschiede zwischen den Analysern. Persönlich finde ich bei FEM die offene Blende Messung ein Vorteil. Die Cosphi Korrektur funktioniert normalerweise ganz gut. Das schalten des DuKabeleuchtung ist natürlich ein Alternativ.

Bei Heiland hat man zwei verschiedene Messmethoden: Continuous (Dynamisch) und Multipoint (Wie bei FEM).
    Bei der erste Methode ist kein Cosphi Korrektur möglich also darum hat Heiland automatisch für das Schalten des DuKabeleuchtung gewahlt.
    d.H. die Messung geht auch bei Arbeitsblende.

Die Korrektur für abweichende Chargen ist sehr einfach und wird automatisch gespeichert und eingetragen bei betreffende Wahl Papier, auch wenn das Gerät abgeschaltet wird.

Stark abweichende (Charge) Papiersorten kommen bei Heiland nicht im Menu.
    Das System funktioniert natürlich nur wenn die Daten im Bereich ungefähr stimmen. Aber es gibt mehrere Speicherplätze um diese Sorten selber zu kalibrieren.

Weiter haben Sie recht: Split Grade ist "nur" für 30 Vergrösserungsgeräten Verfügbar und denn nur noch geeignet für S/W.
    Preisunterschied: Ja, rund Eur. 400,00 für die Vergrösserungsgeräten die kein Umbau benötigen aber dieses Preisnachteil müss man gegen das Bedienungskomfort abschätzen.
    Weiter führt das System von Split Grade zum Reproduzierbarkeit die kein anderes Beleuchtungssystem mit/oder ohne Analyser machen kann.

Ein weiteres Vorteil hat man bei blauen Himmel und Landschaft wo ohne Abwedeln oder separate Gradationsbeleuchtung eine bessere standard Abdrück möglich ist.

Fazit: Am Ende kann sicher mit einem Analyzer das gleiche Ergebnis entstehen doch man braucht viel mehr Erfahrung um dieses Ziel zu erreichen.
    Die Reproduzierbarkeit von Split Grade ist wirklich fabelhaft gut.
    Weniger erfahrene Leute haben schneller Erfolg mit einem Split Grade System.
    Ob man für diesen Vorteilen ekstra Eur. 400,00 am Tisch legt, muss jede natürlich selber entscheiden.

Für weitere Fragen stehen wir natürlich immer zur Verfügung.

Beste Grüsse,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Fotohuis

...
    Fazit: Am Ende kann sicher mit einem Analyzer das gleiche Ergebnis entstehen doch man braucht viel mehr Erfahrung um dieses Ziel zu erreichen.
    Die Reproduzierbarkeit von Split Grade ist wirklich fabelhaft gut.
    Weniger erfahrene Leute haben schneller Erfolg mit einem Split Grade System.
    Ob man für diesen Vorteilen ekstra Eur. 400,00 am Tisch legt, muss jede natürlich selber entscheiden.

...
    www.FotohuisRoVo.nl
    Daar kan ik het volledig met eens zijn.
    De Split grade is werkelijk een precisie systeem, zeer reproduceerbaar.
    Bovendien is het systeem 'verschrikkelijk' gebruiksvriendelijk bij het afdrukken.
    Een 'rc' afdrukje kost je amper enkele minuutjes: dat haal je nooit in de digitale workflow!

Wat me ook opvalt is het verschil in 'naverkoop': Heiland zorgt ervoor dat er in ieder land een 'lokale motor' (promotor) aanwezig is.
    Ik heb het gevoel dat bij Heiland de Split Grade hun 'core business' is.
    Bij Rh designs heb ik de perceptie dat ze ondertussen met andere zaken bezig zijn.

Nog een vraagje Robert: in welke mate verschilt de beide methoden 'continu' en 'meerpuntsmeting' van mekaar?
    Met hoeveel metingen (in de continu methode) houd de Splitgrade rekening om uiteindelijk de afdruk te maken ?
    Kan je me daar lectuur over aangeven?

Hartelijk dank!
    Fred

ps: Tip voor de commerciëlen in fotografie business: moest ik zelf producent zijn van een fotografie papier, ik zou 'per lotnummer' , bij het papier, de calibratiegegevens voegen voor één van de desbeteffende analyser. Zodanig dat je een gesloten systeem maakt, en waarmee je het eigen papier promoot.
    Of bvb als service: bariet paper verkopen met calibratie gegevens.
    Wees creatief!
    Last edited by fred; 01-23-2005 at 12:49 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Nog een vraagje Robert: in welke mate verschilt de beide methoden 'continu' en 'meerpuntsmeting' van mekaar?
    Op 20 februari zal ik daar verder op ingaan: Zie door leden georganiseerde evenementen. Jammer genoeg was Jürgen Heiland voor die datum niet meer beschikbaar anders was het mogelijk geweest dergelijke informatie uit de mond van de ontwerper en producent van dit systeem te horen.

Heiland producten worden wereldwijd verkocht en het split grade systeem speelt daarin inderdaad een belangrijke rol.

'per lotnummer' , bij het papier, de calibratiegegevens voegen voor één van de desbeteffende analyser.
    Ik denk niet dat een bedrijf als b.v. Agfa zich druk maakt voor de calibratiegegevens van hun papieren voor de ca. 100 split grade gebruikers in Nederland. Die bouwen hun productie geleidelijk af en zullen echt niet meer hierin investeren. Agfa heeft nu al problemen om hun emulsies per batch op gelijk nivo te houden vanwege de relatief kleine productie series.

Page 11 of 12 FirstFirst ... 56789101112 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin