Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,207   Posts: 1,531,896   Online: 1097

Page 12 of 12 FirstFirst ... 26789101112
Results 111 to 120 of 120
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Yellow + Magenta is geen grijs!

Quote Originally Posted by Marc Leest
    De Analyzer erop instellen en uit de grafiek van boven de corresponderende filterwaarden aflezen. Geen mengfiltratie (dus Y en M tegelijkertijd, heeft bij de Analyzer geen enkele zin ... M en Y samen geeft maar grijs en lichtverlies, echter geen enkele uitwerking op de gradatie. Men kan gemakkelijk beschouwen dat geel = niet-blauw en magenta = niet-groen, zodoende geeft beide samen niet-blauw-groen = grijs, en multigradepapier reageert enkel maar op blauw en groen)
    Marc,
    Met respect voor al het werk wat je hieraan gehad hebt, heb ik toch een kleine opmerking. Je schrijft dat yellow en magenta samen maar grijs geven en lichtverlies. Dat laatste klopt dat eerste is alleen het geval als er ook een hoeveelheid cyan bijkomt. 100% yellow-magenta-cyan geeft zwart. 50% van deze drie zou dus theoretisch 50% van zwart geven (is grijs). Zo heb ik destijds mijn kleurenleertheorie ingepeperd gekregen. Maar dat is al weer lang geleden en volgens mij nog niet herzien, of heb ik weer iets gemist.

harry
    harry

Release, the best you can do...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by hka
    ... of heb ik weer iets gemist.

harry
    Tja Harry,

De tekst is een rechtstreekse vertaling van de tekst van Martin Jangowski op pag. 5 - dus enige beweringen zijn voor zijn account, maar anyway ik had altijd begrepen dat cyaan geen effect geeft op orthochromatische gevoelige emulsies (met cyaan regel je de hoeveelheid rood licht, en dat heeft geen effect op fotopapier, maw geel+magenta zijn genoeg om ND te introduceren)

groetjes, Marc.
    Last edited by Marc Leest; 01-24-2005 at 02:13 AM. Click to view previous post history.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Daar ben ik wel voor. Maar dan moet je met gedegen argumenten en evt. alternatieven komen. Dus ik stel voor om eerst eens hele stukken uit de handleidingen te vertalen en samen te bekijken.

Annemarieke is inderdaad ook bezig. Maar ik weet niet wel apparaat dat betreft. Want je hebt minimaal al de Zonemaster II, Stopclock LE, Stopclock Pro, en de Analyser Pro. En dan hebben we het nog niet over de andere speeltjes.
    Gilbert,
    Ik ben bezig met de handleiding voor de Analyser Pro. Ben ongeveer halverwege, maar door examens en drukte met mijn studie ben ik nog even niet verder gekomen. Ik vertaal de handleiding als vriendendienst voor Richard Ross.
    Groetjes, Anne Marieke

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Ter info:
    Met condensor vergroters M805/Leitz Ic
    en
    Ilford Multigrade filtersysteem

papier: Agfa Premium Multicontrast 310 RC
    en ontwikkelaar Neutol 1+9
    werkt de meegegeven calibratiewaarden van de Analyser Pro perfect.
    Geen nood aan een eigen calibratie.

mvrgr
    Fred

BdN
    BdN is offline

Shooter
    35mm

Zonemaster en Philips PCS 2000

Heeft iemand ervaring met een zonemaster en een pcs 2000 vergroter?

Ben na jaren niet actief geweest in de doka net weer begonnen en ben erg geniteresseerd in wat ik lees over dit apparaat, maar kan geen referentie vinden naar mijn vergroter.

Bas

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by BdN
    Heeft iemand ervaring met een zonemaster en een pcs 2000 vergroter?

Ben na jaren niet actief geweest in de doka net weer begonnen en ben erg geniteresseerd in wat ik lees over dit apparaat, maar kan geen referentie vinden naar mijn vergroter.

Bas
    Dat zou gewoon moeten werken. Mischien moet je de additieve kleurenfiltering calibreren. Maar verder zie ik niet waarom die twee apparaten niet met elkaar samen kunnen werken.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Bas,

Op www.photocrack.com , menu Doka->DrDoka->vergroters staan 5 artikelen betreffende jouw vergroter en variable contrast papier (gradatie en bijbehorende filterwaarden). Mocht dit jouw vraag niet beantwoorden, dan graag de vraag nauwkeuriger omschrijven.
    Oost West, Emulsie het best

Shooter
    Multi Format

Vernieuwde handleiding en calibratie Analyzer Pro

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets gepubliceerd heb, maar heb dan ook het volgende te melden:

Mede door mijn kritiek en suggesties, is Richard Ross overgegaan tot het herschrijven van de handleiding van de AnaPro.

De handleiding bestaat nu uit 2 delen: 1 handleiding en 1 calibratieprocedure.

De handleiding is voor proofreading aan mij voorgelegd en voorzien van opmerkingen die inmiddels ook zijn verwerkt. Deze nieuwste handleiding is inmiddels te downloaden op:
    http://www.rhdesigns.co.uk/darkroom/...l_support.html

Afgelopen maandag ben ik (tijdens mijn vakantie in Engeland en Schotland) bij Richard Ross langs geweest. Terplaatse kreeg ik te horen, dat de vernieuwde calibratieprocedure ook al op bovengenoemde website ter beschikking staat. Ik heb het nog niet helemaal doorgelezen, maar lijkt eenvoudiger dan eerdere versie (en daar ging het toch om).

Wanneer men een nieuw apparaat koopt, krijg je er een calibratieset bijgeleverd. Dit bestaat uit een kleinbeeld-negatief met grijstrappen, 1 stukje fotopapier met bijna-zwart en max.zwart, en 1 stukje met bijna-wit en papierwit.

Voor de mensen die dit interessant vinden, is deze calibratieset ook los te koop. Ik ben even vergeten te vragen wat dat dan kost...... Ik heb van Richard een setje mee gekregen, en het lijkt nu wel heel makkelijk te worden zonder een echte densiteitsmeter.

Zodra ik wat meer tijd heb, zal ik verder werken aan mijn serie over werken met de AnaPro.
    Oost West, Emulsie het best

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Leuk ! De AnaPro is gewoon een goed stuk gereedschap.
    Bedankt voor de moeite,

Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mooi dat je weer in beeld bent Emulsief. Dacht even dat er iets mis was...
    harry

Release, the best you can do...

Page 12 of 12 FirstFirst ... 26789101112

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin