Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,287   Posts: 1,535,319   Online: 868

Page 3 of 12 FirstFirst 123456789 ... LastLast
Results 21 to 30 of 120
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hans,
    dat was supersnel. Natuurlijk bedankt, daar kan ik mee uit de voeten. De handleidingen ben ik al aan het bestuderen en raak er al erg hebberig van.
    Groeten,
    Harry

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by clogz
    Nou daar gaat-tie:Van gradatie 00 t/m 5. Contrast ISO(R);189, 166, 148, 119, 98, 71, 56. Exposure setting: 12, 12, 11, 12,12, 13, 13. Gegevens ontleend aan RH website. Gelden voor lossefilters.
    Succes
    Hans
    Hans,
    Uitvoerig de gehele gebruiksaanwijzing van de AnaPro doorgelezen en daarbij kom ik een verschil tegen in de Contrastrange van het Ilford IVRC papier.
    De manual geeft de volgende gegevens (R) 188,164,142,127,100,85 en72 resp. Grade 00,0,1,2,3,4 en 5 en de offset is resp. 0,5,2,2,2, en 0. In Technical Information van Ilford staat (R) 180,160,130,11,90,60 en 40. En weer elders op de site van RH zie ik nog de volgende setting 179,144,132,109,89,65 en 47 met voor allen een offset van 0.
    De filtersettings komen wel weer overeen. Erg verwarrend allemaal. Vanwaar dat verschil??

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Verschillende kleurenvergroters hebben verschillende instellingen voor filterwaarden.Je hebt het Kodak systeem, het Durst systeem en nog een. Op de gebruiksaanwijzing van het papier staan de filter instellingen voor de diverse vergroters. Op de ilfordsite staan deze gegevens als pdf.
    Ben

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ben begonnen met mij gewoon aan de instellingen van RHDesigns te houden. Met de Durst 605/diffusor kleurkop werkt dit wonderwel. Er zijn instellingen voor enkele filtratie met kleurkop, filtratie middels Ilford filters en tot slot de zgn.duale filtratie met zowel Y als M in de kleurkop.
    Digital is best taken with a grain of silver.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    ISO (R) waarden hebben volgens mij niets met de filters te maken. Dat je daarvoor verschillende (per fabrikant soms) waarden hebt is me duidelijk. Voor zover ik nu kan inschatten zijn de afwijkingen die ik geconstateerd heb in relatie te brengen met de, laten we zeggen, "papiergevoeligheid" in de verschillende gradaties. Kortom je zou je kunnen voorstellen dat de basiswaarden van RH en Ilford in principe overeen zouden moeten komen (tenzij/mits?) en de offset dan de specifieke eigenschappen van het pak papier wat je gebruikt en ingeijkt hebt weergeeft.
    Vindt 't wel een goed vertrekpunt om met de instellingen van RH te beginnen maar zoek eigenlijk een verklaring voor de verschillen.
    Harry

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Het verschil in de door de papierfabrikanten opgegeven waarden en die van RHDesigns is hetzelfde als het op een filmdoosje vermelde Iso-getal en de werkelijke filmsnelheid zoals die gevonden wordt door de filmgebruiker. Fabrikanten zijn altijd optimistisch of gebruiken laboratoriumtests waar je in de praktijk niet mee uit de voeten kunt.Waarom? Voer voor psychologen.
    Hoe RHDesigns aan zijn gegevens komt kun je ze het beste zelf vragen middels een e-mailtje.
    Groeten
    Hans

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Zijnde overtuigd heb ik zoven een Analyser Pro besteld. Ben eens benieuwd...;
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Marc,
    Laat ons je eerste ervaringen met AnPro even weten.

Groeten
    Hans

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hallo Hans en anderen

Tuurlijk. Ik heb nog heelwat te printen en ook hoop met het toestel sneller 'werkprints' te kunnen maken die ik dan verder kan uitwerken naar eigen smaak.
    Ik gebruik trouwens een diffuser vergroter met een VC kop.

Later meer ...

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Hallo Hans en anderen

Tuurlijk. Ik heb nog heelwat te printen en ook hoop met het toestel sneller 'werkprints' te kunnen maken die ik dan verder kan uitwerken naar eigen smaak.
    Ik gebruik trouwens een diffuser vergroter met een VC kop.

Later meer ...

M.
    Heb vandaag de hele dag geprobeerd met RH in contact te komen zowel via mail als via phone (allen tevergeefs) wilde nog wat extra informatie voordat ik de bestelling kan plaatsen maar ik denk dat de Turkey en de X-Mas pudding nog zwaar op de maag ligt. Jammer want ik had stille hoop dat ding nog deze week in huis te hebben. Helaas.
    Marc had jij nog wel konatkt met ze???

Page 3 of 12 FirstFirst 123456789 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin